• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sea Dweller. Triple six eller 16600?

Boine

Omega
Hej.
Jag är ny på forumet och min fråga har säkert diskuterats många gånger här på forumet. Efter att ha sålt min drömklocka med stor sorg letar jag efter en Sea Dweller som jag hoppas kan vara mer all-round än den PAM 372 som jag sålde.
Många menar attt 16660 är klockan att köpa medans jag inte är stormförtjust i de gulnade tritiummarkeringarna. Vad är det jag missar och varför håller så många 666:an så högt?
Tacksam för hjälp.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hej!
Varmt välkommen till Klocksnack. Den här delen av forumet är till för recensioner och köpguider. Din fråga är mer av allmän karaktär så du får nog mer och bättre svar om @leben @hook @yonsson flyttar tråden dit där den ska vara.
 

Boine

Omega
Hej. Tack för hjälpen. Har lite svårt att orientera mig på forumet. Var hittar jag Sea Dwellertråden?
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
9FDD9460-F60C-4DB9-9990-07F472ECB92A.jpeg

Inget illa om just Boine men händer väldigt ofta att nya kommer in, startar nya trådar när det finns rätt avdelningar och även sökfunktion.
Bra om man försöker leta lite själv för att orientera sig, lathet och få allt serverat gör ingen någon nytta alls.

Köp precis den du gillar för i slutändan är du som ska ha den, lycka till :)
 

Boine

Omega
Tack för länkar.
Jag är hyggligt bekant (ännu mer nu) med SD historia men min fråga är snarare varför många håller 666:an så mycket högre än 16600.
Är det bara de gulnade indexmarkeringarna som man uppfattar som snyggare eller är det något annat?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tack för länkar.
Jag är hyggligt bekant (ännu mer nu) med SD historia men min fråga är snarare varför många håller 666:an så mycket högre än 16600.
Är det bara de gulnade indexmarkeringarna som man uppfattar som snyggare eller är det något annat?
Många gillar att det är en lite ovanligare övergångsmodell som känns lite mer vintage men inte kostar lika mkt som en 4 siffrig kanske...vissa gillar att det är lite gulare...


Kör på det du gillar. Har själv 16600 och det är en helt underbar klocka.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Beror nog på om man menar 16660 med målade eller vitguldsindex.

Målade index ger ju en vintage look medan vitguldsindex ger en mer moden look.

Tror 16660 uppfattas som mer vintage o därmed har ”högre status”
 

Boine

Omega
Ok. Tack för hjälpen. Det blir nog 16600 för mig då jag hittar få, egentligen inga, 16660 som är fullset och i min priskategori.
Vill gärna ha fullset då mina förra finklocka inte var det vilket jag våndades över. Löjligt kanske, men det skavde lite på något sätt.
 
Topp