• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sea-Dwellers: 1665 eller Matt 16660?

Har nog bestämt mig för att inhandla min första vintage Rolle. Har velat lite mellan SD och GMT (1675). Submariners har konstigt nog aldrig varit en del i ekvationen. Jag älskar GMT's med den svarta bezeln och hur den röda GMT visaren kontrasterar mot resten. Tyvärr faller det på den låga WR och på den allmänt mer ömtåliga konstruktionen, då det är tänkt att detta skall vara en klocka som skall bäras ofta och klara det mesta, Vilket tar oss tillbaka till SD's:
Jag gillar den tjockare boetten och jag vill ha den matta tavlan med målade index. Dessutom är plexi fantastiskt koolt. Frågan är dock om en 1665 är lika tålig som en 16660?
Skall man offra plexit för att få en tåligare klocka eller vad tycker ni?

1665 är nog min favoritreferens. Hade en 16660 från -85 med vitguldsindex men kunde aldrig släppa tanken på plexi och målade index så blev en 1680 istället, då dwellern var ca 50k till.
16660 med målade index är också en väldigt trevlig modell även om de börjar hamna nära 1665 i pris. Om jag kunde skulle jag alla gånger välja originalet 1665. Kan hända att 16660 skulle kännas som en nästan-klocka trots matt tavla.

Du behöver nog inte bekymra dig om tåligheten varken på 1675 eller 1665. Skulle plexit gå sönder så är det billigt att byta. Och om du nu måste bada med den så rekommenderas ändå täthetskoll varje säsong oavsett modell. SD:n har ju en packning till som kan läcka. ;)

Lycka till med valet, blir inte fel vad du än väljer så länge det är plexi och matt tavla! :)

Edit: blir roligare med bild. En röding snodd från HQ Milton.

sd.jpg

Senast ändrad:
Båda modellerna är ju om de är trycktestade och utan skador på visare/tavla riktigt tåliga klockor

Lite prisskillnad mellan dem beroende på skick och patina

Tillbaka
Topp