• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sea-Gull M199 hiss eller diss?

Compiss

Patek
2-Faktor
Fast jag kan inte se månfasaren där?!

Jag tipsade om ett test mellan Seagull och ETA i någon annan tråd för någon vecka sedan. I stort sett samma kvalitet, även om ETA hade lite finare finish på verkdelarna. Detta var dock inget som skulle påverka tidshållningen.
Den stora skillnaden och nackdelen var tydligen förhållandena i verkstäderna som sätter ihop Seagullverken.
I Seagull-verket hittades små spår (fingeravtryck, fibrer) som inte hörde hemma där...

Lite tråkigt att börja med en service på en helt ny klocka. :/

Det har du rätt i men frågan var:

garfield skrev: ↑
Var / hur får man tag på Sea-Gull?
 

newk15

Cartier
Här är ytterligare bilder som utlovat. Jag är väldigt långt ifrån expert på att fota, så ha överseende med suddiga bilder/sämre ljus. :snaphappy::)
DSC_0387-1.jpg
DSC_0392-1.jpg
DSC_0389-1.jpg
DSC_0406-1.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Gilla som fan! Hur är finishen/byggkvaliten? Hur är helhetsintrycket, känns det som en exlusiv/billig klocka?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Är en dylik klocka ett helvete att ställa?
Jag tänker att om man inte bär den frekvent så kanske man måste dra upp den varje dag i alla fall? Har exakt noll erfarenhet av månfas. Men det lockar ju. Fasen så tjusigt!
 

newk15

Cartier
Glömde quota i bilderna..

Gilla som fan! Hur är finishen/byggkvaliten? Hur är helhetsintrycket, känns det som en exlusiv/billig klocka?
Jag tycker den är toppen. Tyvärr har jag ingen större erfarenhet av exklusiva ur, men min uppfattning är att det inte alls känns som en billig klocka. Däremot hade skinnarmbandet kunnat vara bättre, men det är enkelt löst. :)

Vad är det för typ av månfas? Äkta eller dag o natt?
Det är inte dag/natt.

Är en dylik klocka ett helvete att ställa?
Jag tänker att om man inte bär den frekvent så kanske man måste dra upp den varje dag i alla fall? Har exakt noll erfarenhet av månfas. Men det lockar ju. Fasen så tjusigt!
Jag provade att ställa månfasen en gång... ;) Du ställer tiden med hjälp av kronan och datumet samt månfasen med hjälp av tryckknappar på vänster sida av klockan. Därmed tycker jag inte alls den blir särskilt jobbig att ställa in. Möjligen med att pricka in månfasen då, men den har jag inte orkat anstränga mig mer än en gång att ställa in. Sällan jag använder den komplikationen.
 

newk15

Cartier
Vet du vilken cykel den använder? En riktig månfas kör på 29,5 dagar.
Nej. Enligt vad jag läst mig till på olika forum så ska den vara riktig, dvs 29,5. Empiriskt har den visat korrekt när jag kollade ett gäng dagar i följd och andra på kompisforum vittnar om samma sak. Så jag tror det, men jag vet inte. :)
 
Hiss! Har ingen själv, men skulle kunna tänka mig en! Här en 1963a sedan innan som jag är nöjd med så jag tror nog den kan vara en trevlig dinka!
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Det är 29.5 månfas. ST19 verken är alla baserade på Venus 175 och om jag tror att m199 har en Venus 184 clone och att månfasen är på samma sätt!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nej. Enligt vad jag läst mig till på olika forum så ska den vara riktig, dvs 29,5. Empiriskt har den visat korrekt när jag kollade ett gäng dagar i följd och andra på kompisforum vittnar om samma sak. Så jag tror det, men jag vet inte. :)

Tar en chansbump och kollar om du fortfarande är online och vad du tycker om klockan nu?
Eller om någon annan äger klockan så får ni gärna dela era meningar om den.

Blev väldigt sugen på denna när jag googlade runt! :)
 

ozzyozzy

Cartier
Tar en chansbump och kollar om du fortfarande är online och vad du tycker om klockan nu?
Eller om någon annan äger klockan så får ni gärna dela era meningar om den.

Blev väldigt sugen på denna när jag googlade runt! :)


Jag är inne på samma spår, har någon tips på en legit sida där man kan beställa denna? Var väl någon av de som tidigare tipsades om i tråden som var lite tveksam?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag är inne på samma spår, har någon tips på en legit sida där man kan beställa denna? Var väl någon av de som tidigare tipsades om i tråden som var lite tveksam?
Den som Spindel tipsade om borde väl vara reko?
http://www.seagullwatchstore.com/mo...ssic-Moonphase-Chronograph-Watch-p/m199s.htm=

Edit: Här finns lite matnyttig information http://forums.watchuseek.com/f72/se...rs-934421.html#/forumsite/20758/topics/934421

Edit 2: Och om ni inte orkar läsa tråden ovan så kommer här en butik som det tipsas om http://www.good-stuffs.com
 
Topp