• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sea-Gull M199S - from China with love

grodslukarenx

Diamant
2-Faktor
Jag har nu ägt min M199S i drygt tre månader, och tänkte därför skriva en liten recension då det verkar finnas ett intresse för klockan från några håll här på forumet. Märket i sig självt borde egentligen inte behöva någon presentation i och med att det är den största producenten av mekaniska urverk i hela världen. Trots detta är det inget man vanligen ser på allmänhetens handleder, och även om märket är känt inom klockvärlden är de inte heller här allt för vanliga. När märket startade 1955 började man producera mycket enkla mekaniska verk, men man utvecklades och år 1961 fick fabriken i uppdrag att tillverka en kronograf för det Kinesiska flygvapnet. De köpte då tillverkningsrättigheterna till Venus 175, och började tillverka. Detta fortgick till 1969, när tillverkningen lades ner med några tusen klockor tillverkade.

Sea-Gull återupptog dock produktionen av en modernare variant av verket, som nu kallades ST19, vilket man finner i Sea-Gull 1963 re-issuesen som är en av de mest populära modellerna från Sea-Gull. Verket som sitter i min klocka är en vidareutveckling av detta kronografverk, ett så kallat ST1908 där vi förutom en column-wheel krongraf finner en äkta månfas samt en datumfunktion som båda styrs via små trycknappar på vänstersidan av klockan.

Nåväl, nog om historia, till specifikationerna som lyder:

Modellnamn: Sea-Gull M199S
Verk: Handjagat Sea-Gull ST1908
Boettmaterial: Rostfritt stål
Dimensioner: 41mm utan krona x 14mm höjd x 48mm Lug-lug
Glas: Safirglas både fram och bak
Vattenskydd: 30 meter
Armband: 22mm Sea-Gull alligatorprägel i äkta läder med viklås

Klockan i fråga är alltså en M199S och jag måste bara säga att det är en helt fantastisk klocka. Kvalitetskänslan är enorm, framförallt när man sedan tänker på att klockan går löst på mellan 5-6000SEK. Tavlan med sin subtila dekoration är verkligen en blickfångare. Versionen jag har, med loggan vid 6 på tavlan tycker jag personligen är mycket väl avvägd rent estetiskt sett. Kronan är vacker, och tryckknapparna ger en mycket tillfredsställande känsla när man trycker på dem. Klockan har under tiden jag haft den hållit tiden exemplariskt, jag skulle nog till och med våga säga att den hållit sig inom COSC-specifikationer. Kronografen fungerar perfekt och nollställer precis som den ska. Finishen känns även den enormt bra bra på boetten, och dekorationerna på verket tycker jag själv är mycket vackra. Även om klockan är relativt stor och hög så är den mycket bekväm att bära.

Jag har bara ett egentligt klagomål; kvaliteten på armbandet. Det är inte på något sätt dåligt, men det ger inte heller samma kvalitetskänsla som resten av klockan. Detta problem är dock lätt att lösa, bandet är av standardbredd så det är bara att införskaffa sig ett nytt. Klockan är kort och gott definitionen av bang for the buck. Hade det stått ett Schweiziskt namn på i princip samma klocka hade man fått betala åtminstone tio gånger så mycket.

Och nu the goodies:
TYsdcbC.jpg

ckZy36V.jpg

DATEaF2.jpg
 
Senast ändrad:

jonasoder

Basic
Stort tack för recensionen, har kikat lite själv på några sea gull kronografer. Hade dock inte sett den där! Så tack för det, vart otroligt intresserad faktiskt :)

Har du någon koll på hur man gör om man måste lämna in en sån där på service, vilka hanterar sånt?
 

grodslukarenx

Diamant
2-Faktor
Stort tack för recensionen, har kikat lite själv på några sea gull kronografer. Hade dock inte sett den där! Så tack för det, vart otroligt intresserad faktiskt :)

Har du någon koll på hur man gör om man måste lämna in en sån där på service, vilka hanterar sånt?

Man kan skicka klockan antingen till Amerikanska Sea-Gull AD'n eller direkt till Kina. Tror inte det finns något annat sätt. :)
 
Topp