• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SEADWELLER 16600 vs 116600

16600 (2009) vs 116600 (2015)

  • 16600 (2009)

    Röster: 45 50.0%
  • 116600 (2015)

    Röster: 45 50.0%

  • Totala väljare
    90

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Har innan haft en SD 16600 (SEL) som jag retrospektivt bedömer som en av de mest komfortabla klockor jag haft. Jag hade den på armen när jag kollade in den nya 116600 vilken då i jämförelse kändes något klumpig. Som vintagebiten gillar jag även den klassiska boettformen.
Då jag tänkte mig en keeper så spelar även tillverkningsåret en viss roll då min dotter är född 2009.
Ett stort plus för 116600 är dock den geniala microjusteringen av länken samt givetvis att man kan förmoda en viss teknisk progress vad gäller verket.

Nu är jag i valet och kvalet mellan en oanvänd V serie 16600 (2009) och en ny (2015) 116600. Prisskillnaden är i det närmaste försumbar.

Hur hade ni valt?
:)
 

Point Blank

Cartier
Kör på den äldre om du gillar den bättre. Jag tycker de nya boetterna är alldeles för klumpiga. Micro-justeringen är ju genial men något man tyvärr får offra.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Den nya är ju tekniskt bättre på flera sätt och vis, men känns den obekvämt klumpig så kör på en 16600. Finns inget dåligt val.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ja va väljer man...116600 såklart :)
IMG_6481.JPG
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Jag har haft tre :confused: 16600 och en 116600. Den nyare är byggd som en tanks och grymt snygg med sin matta tavla, medans den äldre bärs bättre imho. Så mitt val faller på 16600.
 

DrDre

Patek
Jag skulle köra på den tidigare. Urverket tror jag inte att du behöver tänka så mkt på. Det är ju trots allt samma modell (cal 3135). Även om det har skett några små uppdateringar, så är det ju inte så att det precis var några stora problem som åtgärdades.

Vad som möjligtvis skulle kunna rubba ekvationen, om man tycker att urverket är viktigt, är väl om SD (notera "om", jag vet inte om så är fallet) nästa år kommer med Rolex nya cal, som är baserad på samma urverk som i Daydate.

Här är en lånad bild på dem brevid varandra.

IMG_6939.jpg
 

Fred72

Cartier
Följer tråden med stort intresse, båda är potentiella köp. Just nu så lutar det lite åt 16600 utan lugholes. Optimalt vore förstås 1665 men då måste nog något lämna klocklådan.
//Freddan
 

Stab Ein

Omega
116600. Det närmaste du kommer att ha en stridsvagn fastspänd på armen. Och stridsvagnar är bra att ha med sig.
(On a serious note: Jag fastnade för en Sea-Dweller p.g.a. att en kompis kört en 16600 som keeper-beater sen nyköp på 90-talet. Ville ha nytt och gillar microjusteringen och därför blev det en 116600. Som alltid - ingen annan kan välja åt dig. Ta den du känner mest för!)
 

ottwon

Omega
Stod inför samma val i somras. Valde 16600, anledningarna som avgjorde för mig var:

- Gillar inte keramiska inlägget (för blankt/bling för mig),

- föredrar gamla boetten och bandhornen

- kunde inte vänja mig vid att minutmarkeringarna går runt hela vridringsinlägget på 116600

Men båda är feta...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Köpte min 116600 ny i somras. Kan inte påstå att den är obekväm, snarare tvärtom. Sitter riktigt välbalanserat på handleden, och länken är sjukt bra, som redan nämnts. Testade 16600 en gång och tyckte att tavlan var tråkigare och med klart sämre länk. Behöver jag ens nämna vilken jag röstar på :)
Bifogar några bilder på skönheten
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
16600 och köp den nya stållänken eller så kör du budgetvarianten och köper enbart de nya viklåset med mikrojustering som du skruvar på. Bästa av två världar!! :)
 

Oniel

Panerai
16600 och köp den nya stållänken eller så kör du budgetvarianten och köper enbart de nya viklåset med mikrojustering som du skruvar på. Bästa av två världar!! :)

Låter som en utmärkt lösning. Stod mellan samma val som du för en månads sedan. Tog ett halvår att bestämma mig. Pga att jag tycker att 16600 är lite mer ren i sin utformning så valde jag den.
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Jag var i samma sits som trådskaparen och mitt val föll på en 16600, i mitt fall ifrån 2004.

05102015.JPG


Jag gillade helt enkelt den lite mer slimma profilen som den äldre har vs den nya och jag personligen gillar inte heller rolex-rolex gravering. Håller med om att låset är mycket bättre på de nya varianten alla dagar i veckan, kanske skulle man försöka få fatt på bara låset som sådant och byta ut - kostar väl som en bil service bara det iof...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag var i samma sits som trådskaparen och mitt val föll på en 16600, i mitt fall ifrån 2004.

05102015.JPG


Jag gillade helt enkelt den lite mer slimma profilen som den äldre har vs den nya och jag personligen gillar inte heller rolex-rolex gravering. Håller med om att låset är mycket bättre på de nya varianten alla dagar i veckan, kanske skulle man försöka få fatt på bara låset som sådant och byta ut - kostar väl som en bil service bara det iof...

Nya låset kostar nog som ett kamremsbyte på en Audi ;)

Såg att det fanns aftermarket glidelocks ehhrm...
 

McGyver

Rolex
16600 och köp den nya stållänken eller så kör du budgetvarianten och köper enbart de nya viklåset med mikrojustering som du skruvar på. Bästa av två världar!! :)

Budget och budget - bara låset går på 13k! ;)

@Kettil, -Du vet vad jag röstar på!

Låset på 116600 är i en klass för sig, det keramiska ilägget trodde jag skulle vara för "blingigt" men det skapar i mitt tycke mer liv och djup i klockan!
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Passar den? Lär ju kosta typ 15 papp lös.
Jag har inte testat med 16600 men jag vet att en jag känner har de nya ställbara viklåset från SubC på sitt 93250 som är stållänken till dom nyare 16610. Om hela den nya länken passar vet jag ej. Men kolla med rolex AD? Dom bör ju ha koll på det. Och de blir ju lite billigare om man bara byter viklåset.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Budget och budget - bara låset går på 13k! ;)

@Kettil, -Du vet vad jag röstar på!

Låset på 116600 är i en klass för sig, det keramiska ilägget trodde jag skulle vara för "blingigt" men det skapar i mitt tycke mer liv och djup i klockan!

Ja det vet jag nog.
Ni min herre är dessutom i väldigt hög grad delaktig i den här trådens tillkomst… ;)
 
Topp