• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seagull 1963 krångel med kronografen

Tarkovski

Omega
Jag har stött på ett problem med kronografen på Seagull 1963. Den röda sekundvisaren tenderar att stanna efter 45-50 sekunder och vid en minut backar visaren. Är det ett vanligt problem hos fiskmåsen?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Står den stora röda still i 10-15s och sen backar? Mycket? Stannar urverket helt någon gång under det?
Man kan justera hur hårt hjulen som driver tidtagningen ligger mot varandra!
 

Tarkovski

Omega
Står den stora röda still i 10-15s och sen backar? Mycket? Stannar urverket helt någon gång under det?
Man kan justera hur hårt hjulen som driver tidtagningen ligger mot varandra!

Ja, kronografen kan stanna så länge. Och som sagt blir den rösa visaren "hoppig" när den ska just passera 12. Annars fungerar klockan som den ska.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Är nog justering som behövs, blir ju en liten extra kraft vid tolv när lilla tidtagar minuten skall skifta!
Verken i dom är ju inte högsta kvalitet och finish, men upplever min som stabil!
Snygga är dom med!
Min:
0B90B39D-F8E4-40C1-85E6-79CC4FF1D0FB.jpeg

D46D92C2-E965-4C08-B8A8-FB3FBCC4624E.jpeg


Om du vill fördjupa dig:
http://horology-student.org/movements/other-modern-movements/seagull-st19/
 
Senast ändrad:
Topp