• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seagull 1963, skit inuti urtavlan

AntCarlsan

Breitling
Hej, köpte en seagull för cirka 2 år sedan, sedan ca ett halvår tillbaka har det börjat ramla runt flagor av nånting på urtavlan, någon som har en idé om vad det kan vara för nåt? Tavlan ser hel ut i övrigt. Ni ser en av flagorna kl 5
image.jpg
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ingen aning! Samma sak hände mig med min Seagull 1963. Japanskt skräp tyvärr, men det var nog väntat på tanke av priset.
 

AntCarlsan

Breitling
Jodå, den funkar alldeles utmärkt än! lika bra som när jag köpte den skulle jag vilja påstå. Tråkigt bara med böset inuti klockan, rätt störande.
 
Får du väl upp boetten är det bara bommen som ska loss och två skruvar som ska lossnas så han du ta ut urverket. Det skulle jag gjort och blåst rent lite, och klart försökt undersöka vad det är som lossnar!
 

Rixard

Cartier
Fick likadant på min seagull, det är lacken på tavlan som lossnar på kanterna. Jag lämnade tillbaka min och fick en ny men din är nog lite gammal för det så öppna upp klockan och blås ren och kolla så att inte mer lossnar från tavlan...
 
Fick likadant på min seagull, det är lacken på tavlan som lossnar på kanterna. Jag lämnade tillbaka min och fick en ny men din är nog lite gammal för det så öppna upp klockan och blås ren och kolla så att inte mer lossnar från tavlan...
Fan vad trist! Aldrig sett att det lossnat liknande på andra urtavlor. Vad kan detta tänkas bero på? Tror du man kan förhindra detta på något sett?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Är det ett vanligt fel att kineser tappar delar av tavlan?

Verkar så i det lägre prissegmentet.. Har några semi klockintresserade vänner som köpt kinesiska klockor via nätet..
Alla hamnade i soptunnan till slut efter visarna lossnat, dagskivan slutade att fungera etc. De gick inte att laga heller..
Min Seagull gav jag bort... Denne försökte laga den utan framgång vad jag har förstått..Skitklocka...
Kan dock inte uttala mig om det dyrare segmentet..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Verkar så i det lägre prissegmentet.. Har några semi klockintresserade vänner som köpt kinesiska klockor via nätet..
Alla hamnade i soptunnan till slut efter visarna lossnat, dagskivan slutade att fungera etc. De gick inte att laga heller..
Min Seagull gav jag bort... Denne försökte laga den utan framgång vad jag har förstått..Skitklocka...
Kan dock inte uttala mig om det dyrare segmentet..

Jag trodde Seagull var bra, har för mig @Pappi hade en men sålde den för att den var lite klen kvalitetsmässigt.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Just denna (TS) klocka verkar vara den mindre modellen.
Tack!
Synd att det Seagulls egna som krånglar..

Tråkigt om detta visar sig vara ett vanligt fel, hade hoppats att den kinesiska avsaknaden av kvalitet var motbevisad.
Har nyss köpt en Shanghai, ska bli spännande att se hur det går med den!
 

Watchout

Omega
Jag köpte en och två kompisar till mig köpte varsin från watchuniqe, på alla tre har mer eller mindre färg lossnat på ca 2 år:(
 
C

China

Guest
@China vad händer med fiskmåsarna? Ska inte Sea-Gull hålla lite kvalitet iallafall, men här verkar det ju som typ alla rasar samman...

Det är väl som vanligt, en tillverkare har gjort missar i kvalitetskontrollen. Vad jag känner till så visar sig det här problemet oftast ganska tidigt, och då går det att fixa på den 2 åriga garantin. Eftersom skitstormen uteblivit på de internationella forumen, modellen sålts ganska länge och fått bra kritik, så verkar det heller inte som att några större mängder har den här defekten. Däremot trist för den som drabbats.

Men vem vet, det kanske blir premium som t.ex. s.k. spider dials på en del exklusivare klockor. Underligt nog så är tydligen inte defekter alltid ett tecken på dålig kvalité.;)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Det är väl som vanligt, en tillverkare har gjort missar i kvalitetskontrollen. Vad jag känner till så visar sig det här problemet oftast ganska tidigt, och då går det att fixa på den 2 åriga garantin. Eftersom skitstormen uteblivit på de internationella forumen, modellen sålts ganska länge och fått bra kritik, så verkar det heller inte som att några större mängder har den här defekten. Däremot trist för den som drabbats.

Men vem vet, det kanske blir premium som t.ex. s.k. spider dials på en del exklusivare klockor. Underligt nog så är tydligen inte defekter alltid ett tecken på dålig kvalité.;)

När jag gav bort min Seagull.. Påstod han som tog emot min att urverket inte gick att tas isär och serva...Åtminstone här i Sverige...
Är det något som du kan bekräfta?
 
När jag gav bort min Seagull.. Påstod han som tog emot min att urverket inte gick att tas isär och serva...Åtminstone här i Sverige...
Är det något som du kan bekräfta?
Det låter ju befängt, det borde väl gå att skruva isär som alla andra. När jag öppnade min för att få bort damm på urtavlan så såg det inte ut att vara något knasigt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det låter ju befängt, det borde väl gå att skruva isär som alla andra. När jag öppnade min för att få bort damm på urtavlan så såg det inte ut att vara något knasigt.
Klart dem går att ta isär, verket bygger på ett gammalt kronografverk från Venus.
Problemet som sådant är nog mer bristen på reservdelar, men jag kan tänka mig att sea-gull kanske blir bättre på det när det gått några år och klockorna börjar närma sig servicedags...

Här är min ca 1,5 år gamla (37,5mm), utan tavelsläpp.

IMG_20150709_163341.jpg


Edit: ni som fått tavelsläpp, ligger verket löst i boetten? Om ni drar ut kronan och rör den lite märker ni det.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Fick likadant på min seagull, det är lacken på tavlan som lossnar på kanterna. Jag lämnade tillbaka min och fick en ny men din är nog lite gammal för det så öppna upp klockan och blås ren och kolla så att inte mer lossnar från tavlan...

Jag hade också gissat på att det är lack från tavlan som släppt. Borde gå att blåsa bort om klockan öppnas.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Klart dem går att ta isär, verket bygger på ett gammalt kronografverk från Venus.
Problemet som sådant är nog mer bristen på reservdelar, men jag kan tänka mig att sea-gull kanske blir bättre på det när det gått några år och klockorna börjar närma sig servicedags...

Här är min ca 1,5 år gamla (37,5mm), utan tavelsläpp.

IMG_20150709_163341.jpg


Edit: ni som fått tavelsläpp, ligger verket löst i boetten? Om ni drar ut kronan och rör den lite märker ni det.

Vet du någon urmakeri i Sverige som kan det här med Seagull ?
 
Topp