• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seamaster Äkthet - Snygghet - Polerad-het och om den är het :-)

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Vintage Omega Frågor: ( Behöver jag kanske en psykolog istället? :)

Ibland på nätterna vaknar man kallsvettig och funderar på om man blivit blåst på ett omega köp, för först när man får en klocka så är den ju så fin och sen så märker man mer och mer att "ingen är perfekt" och hittar små skavanker här och där.

Sen retar det mig att jag fortfarande har svårt att se om en Vintage klocka är polerad eller inte.

Sen detta med en Tavla på en Omega, ska den vara 100% tip top tycker ni eller kan man acceptera fel och brister och hur mycket? En normalt sliten äkta Omega har väl endel "märken"

Och hur ska man tänka om man vill samla, dvs. spara en Omega till eftervärlden, hur fin måste den vara?

Och sen en mycket viktig fråga, om man ska sälja den här på klocksnack tex. så kräver ju många köpare att man kan redogöra för vad man säljer, och det är ju inte alltid så lätt om man inte har så mycket koll (därför försöker jag få hjälp och se mer vad som man ska tänka på hos en Vintage Omega)

Och nu till ett exempel: vad tycker ni om denna?
(Det jag stör mig på är baklockets repor, litet märke på tavlan strax under centum för visarna, texten "swiss made" ser lite sne ut)



 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker den ser schysst ut och inte överpolerad... (jag har dock ingen koll på olika tavlor och kombiniationer över vad som är ok)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte helt säker på att det där trycket är helt ok, ser lite grovt ut. Men kan vara en avart på dessa tavlor, vad vet jag?
 

_jonte

Patek
Ser samma sak som du Aurum, så kan vara så. Dock noll koll på just denna modell. Ariste kan nog säga lite mer.
Ser ganska lite polerad ut och överlag rätt fin.
 

Andsan

Rolex
Jag gissar på att den nog är ommålad. Dessutom är locket repat som drar ner helhetsintrycket.
Mitt råd, sök ett annat exemplar.

/Anders
 
D

Deleted member 1154

Guest
:) där ser man... Ska kika lite runt, jag trodde just för att det var linnetavla så var texten starkare....
 
D

Deleted member 1154

Guest
Om nu tavlan skulle vara ommålad måste det ju vara ruskigt bra gjort....
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Du redogör att du har svårt att se om klockor är polerade eller inte, får läsa här av 2 personer att den "inte är överpolerad" & "är ganska lite polerad".
Av ren nyfikenhet, har du fått höra av tidigare ägare hur det ligger till nu när du lagt upp annonsen eller tolkar du ovanstående talare som att de säger opolerad?
 
D

Deleted member 1154

Guest
När jag köpte den var det ingen vidare info, jo jag tolkar de 2 tidigare "experterna" ovan att så är fallet.... Men visst i en sälj annons kanske man ska göra som de gör på tradera skriva noll info och "gör en egen bedömning av mina kassa mobilbilder"

Nä men det är faktiskt det som är det trixiga att ge en klocka rätt beskrivning inför en försäljning, speciellt om man faktiskt inte vet. Det kan ju va så i alla fall på tradera att de finaste klockorna är de som har kass beskrivning, men att de behöver nytt glas och service.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Nja. Inte så bra alls mina ögon.

Tack för att du lär mig, i mina ögon och på Tradera så såg det bra ut, dessutom som köpare tittar man ju på priset också, i alla fall så tänker jag så när jag inte är så insatt, att en klocka som drar iväg i pris är en populär klocka många vill ha som är i fint skick osv.
 

Hardy

Thug
Finns för många som inte gör gedigen reaserch och faller för en modell! Texten på tavlan är uppenbart senare om man kollar nära
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
När jag köpte den var det ingen vidare info, jo jag tolkar de 2 tidigare "experterna" ovan att så är fallet.... Men visst i en sälj annons kanske man ska göra som de gör på tradera skriva noll info och "gör en egen bedömning av mina kassa mobilbilder"

Nä men det är faktiskt det som är det trixiga att ge en klocka rätt beskrivning inför en försäljning, speciellt om man faktiskt inte vet. Det kan ju va så i alla fall på tradera att de finaste klockorna är de som har kass beskrivning, men att de behöver nytt glas och service.

Om du tycker att det är svårt att ge en klocka rätt beskrivning, säger här att du inte vet är det väl iaf bättre att säga just att du inte vet om den är polerad etc, inte hävda att den är något annat?
Speciellt när man bett om hjälp och fått ett annat svar i en forumdel 1cm nedanför Köp&sälj....
 
D

Deleted member 1154

Guest
Om du tycker att det är svårt att ge en klocka rätt beskrivning, säger här att du inte vet är det väl iaf bättre att säga just att du inte vet om den är polerad etc, inte hävda att den är något annat?
Speciellt när man bett om hjälp och fått ett annat svar i en forumdel 1cm nedanför Köp&sälj....
jajemen, har ändrat texten, tack för input, nu tror jag ingen missar detta...

Problemet är ju om man skriver, har ingen aning om nåt, så vill nån ändå att jag beskriver mer ingående.

Nu så är ju denna tråd med i annonsen, och det är ju kanon.

Sen är det ju en snygg oavsett dressklocka, målad eller inte, eller hur? det är ju upp till en köpare att bedömma? verk och boett är ju bra också..

Jag har också mailat han jag köpte den av och hoppas på respons, har inte några förhoppningar på det men dock
 
D

Deleted member 1154

Guest
Nu ska den tydligen enligt info "inte vara ommålad" den ser lite "svajig" ut, lite som en bordsduk och texten Swiss made ser lite sne ut, men hur "brukar" linnetavlor se ut,... och vad händer på 53år...


Hoppas den är korrekt och äkta, kanske visar sig vara nåt värdefullt och värt att spara på... :)

har satt säljannonsen på wait i alla fall tills detta är klargjort.. bara för att en person säger att tavlan inte är ommålad behöver det ju inte stämma :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Om nu tavlan skulle vara ommålad eller omgjord, varför gör man sig ansträngningen att göra en linne-tavla?, och borde det inte vara extremt svårt att fejka en sån jämfört med en vanlig slät tavla? Visst, är det en rolex är det ju värt lite mer möda men inte en simpel Omega...

Jag tror den är äkta
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag tror inte den är ommålad, om serienummer på urverk stämmer så är den från runt 1961 och det var ju lite si och så på den tiden med passform. Bara att se på MOY strecket på Pie-pan tavlorna, det diffar ju lite hit och dit på de flesta och det skulle väl vara top of the line på den tiden.
Det som dock ser lite mysko ut är sista s:et i Swiss.
Jag får inte heller känslan att det skulle vara så väldigt polerad, kanterna ser rätt skarpa ut, men såklart någon gång kan den ha blivit det.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Vad gäller S i Swiss så är det en optisk effekt som gör att det ser ut så för att glaset böjer ju sig i nedkant, har kollat nu på klockan
 

Andsan

Rolex
Vad gäller S i Swiss så är det en optisk effekt som gör att det ser ut så för att glaset böjer ju sig i nedkant, har kollat nu på klockan

Allt är nog i sin ordning med din klocka. Det är tydligen skiftande kvalitet på tryck på Omega

Se länken från Omega forum.

Ang. din fråga om glaset på din blåa longines så bör det inte bytas om det inte är någon spricka i den. Repor i glas polerar du bort med polywatch från Clas Olsson för 50 kr.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Kommer nog behålla min snygging till klocka, rolig tråd detta, har lärt mig mycket, vem ska man lita på och vad är på riktigt och inte.... Om tavlan är ommålad eller inte vet jag aldrig om vi får veta?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kommer nog behålla min snygging till klocka, rolig tråd detta, har lärt mig mycket, vem ska man lita på och vad är på riktigt och inte.... Om tavlan är ommålad eller inte vet jag aldrig om vi får veta?

Leta referensobjekt, utan dem är det mer eller mindre underbyggda hypoteser. Finns linnetavlor med högre kvalitet på trycket har jag sett.
 
Topp