• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seamaster 1000m 166.093

Räv

Silver
2-Faktor
Tog lite bilder på klossen idag.

Den har servicetavla, visare och vridring. Verk och boett original - vilket man får vara glad för. Att en sådan här klocka har fått nya delar är inte konstigt. Det man får se upp med är att det florerar en del klockor som har "ful"-eftermarknadsboett och som är byggda med servicedelar i övrigt. Givetvis med ett verk från någon annan modell.

Den här sidan kan vara bra att ha koll på om man är intresserad och vill undvika fulklockor:
https://www.omegaseamaster1000.com/

En mycket ovanlig klocka - enligt uppgift på ovan sida runt 450 tillverkade.

48030978776_9167272bc8_b.jpg

48030978401_33d015e645_b.jpg

48031081927_7f517bdc83_b.jpg

48031016638_6d59ddc7ba_b.jpg

48030978521_985e214544_b.jpg

48030978371_26cfccb22a_b.jpg

48031016548_81e17177cb_b.jpg

48031081617_bc5358d791_b.jpg

Länken är ett Omega "shark" mesh som är av senare årgång.

40316942763_aa94b02907_b.jpg

Senast ändrad:
Fantastisk klocka med rätt look och rätt delar! kan du berätta lite mer om den? Hur hamnade den i Sverige etc...

Om du menar min så har jag faktiskt ingen aning:) Tidigare ägare var svår pratad angående historik. Den hade slitet glas bla, fick hjälp fixa den av god vän som hade kontakter. Beställde extrakt från Omega som visade att den var korrekt och såld i Sverige, köpte Mesh som tyvärr är nyare - är det någon som har äldre köper jag gärna:) Är mycket nöjd med den:)!

Om du menar min så har jag faktiskt ingen aning:) Tidigare ägare var svår pratad angående historik. Den hade slitet glas bla, fick hjälp fixa den av god vän som hade kontakter. Beställde extrakt från Omega som visade att den var korrekt och såld i Sverige, köpte Mesh som tyvärr är nyare - är det någon som har äldre köper jag gärna:) Är mycket nöjd med den:)!
Tack för infon! Här är min:
E4743702-58F8-4939-9188-6A370AB1D05D.jpeg

Min fick komma med till arbetet idag. Snacka om "desk diver"... Om jag sträcker manschetten max får jag in den under.

48036088841_66c2904e82_b.jpg

Tidigare var den ofta min båtklocka (sålt båten) och den har fått snorkla en del. Även om jag är smått avundsjuk på era som är mer original har min den fördelen - att jag inte behöver vara så försiktig med den (givetvis är den tryckt för täthet). Om jag hade valet skulle jag nog ändå välja helt original...

Bakgrunden till min är "okänd" förutom att den som dokumentet säger ursprungligen är såld i Australien och att jag köpt den av en klock-bekant här i Sverige - för många år sedan.

Modellen som sådan är trevlig men ställer mig dock frågande till kvantiteten tillverkad. Jag har ägt tre stycken, att dömma av bilderna ovan så är vi fler som har eller äger denna modell på forumet. Kikar vi på omegaforums finns det än fler osv osv.. 450st känns väldigt i underkant.
Åsikter?

Senast ändrad:
Modellen som sådan är trevlig men ställer mig dock frågande till kvantiteten tillverkad. Jag har ägt tre stycken, att dömma av bilderna ovan så är vi fler som har eller äger denna modell på forumet. Kikar vi på omegaforums finns det än fler osv osv.. 450st känns väldigt i underkant då denna..
Åsikter?
Jag har ingen koll på det totala antalet tillverkade men det finns ett stort antal av dessa som är ihopsatta av servicedelar. Om man bara räknar klockor med originalcase till att börja med sjunker antalet drastiskt. Om man därerfter räknar antalet klockor med rätt case, originaltavla, visare och vridring så sjunker antalet ännu mer. Av de 4 st. som finns på Chrono24 nu så är det 1st som har rätt case (i övrigt servicedelat) medans resten bara består av servicedelar
Huruvida detta korrelerar med under 500 tillverkade har jag ingen åsikt om...

Modellen som sådan är trevlig men ställer mig dock frågande till kvantiteten tillverkad. Jag har ägt tre stycken, att dömma av bilderna ovan så är vi fler som har eller äger denna modell på forumet. Kikar vi på omegaforums finns det än fler osv osv.. 450st känns väldigt i underkant då denna..
Åsikter?

Jag har ingen koll på det totala antalet tillverkade men det finns ett stort antal av dessa som är ihopsatta av servicedelar. Om man bara räknar klockor med originalcase till att börja med sjunker antalet drastiskt. Om man därerfter räknar antalet klockor med rätt case, originaltavla, visare och vridring så sjunker antalet ännu mer. Av de 4 st. som finns på Chrono24 nu så är det 1st som har rätt case (i övrigt servicedelat) medans resten bara består av servicedelar
Huruvida detta korrelerar med under 500 tillverkade har jag ingen åsikt om...

Tillverkningssiffror skall alltid tas med en nypa salt. Det var därför jag skrev - "En mycket ovanlig klocka - enligt uppgift på ovan sida runt 450 tillverkade."

Att den är ovanlig är dock inte svårt att säga då den var dyr som attans som ny och kundgruppen extremt nischad. Att det tillverkats "nya" försvårar däremot det hela.

Sedan får man kanske räkna in "Bentley-syndromet" (gamla Bentley) - dvs. att även om det tillverkats få finns 90% kvar = ganska många. Kan vara så med en specialklocka också.

Ett par tankar angående hur många eventuellt blivit tillverkade av the ”Grand”.

1. Denna klocka kom på marknaden först emot 1976, såld och nischad till väldigt smal grupp.
2. Dyr som attans.
3. Redan 1978 började den sk. quartz krisen komma runt hörnet.
4. Byggd som en rysk bunker, oförstörbar.

Så kanske om man ser på dessa fyra punkter (kundkrets, pris, kort tid i produktion) samt att denna är näst intill oförstörbar gentemot flera andra klockor så kanske de flesta har överlevt ännu in i denna dag? Så kanske 500 kunde vara rätt? Men dessa är bara mina tankar...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp