• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seamaster 300M svårt att välja ref

christer12

Cartier
Jag har bestämt att min första "riktiga" klocka ska bli en Omega Seamaster 300M med svart urtavla. Det svåra är att välja ref

2254.50.00
2254-50-00-88.png

212.30.40.20.01.002
21230412001002-93.jpg

212.30.41.20.01.003
212-30-41-20-01-003-eb.png



Det är så svårt, alla tre har ju sina fördelar. Jag varit inne hos AD och klämt på den längst ner och den är ju fin på alla sätt. Men dom två övre med vågmönstret ser så speciella ut, problemet är att jag aldrig sett nån i verkligheten. Den översta har nog den snyggaste tavlan men är lite orolig att markeringarna är för gulaktiga. Den understa har keramisk ring vilket är både snyggt och vad jag förstått mer motståndskraftigt mot repor.

Som sagt, svårt val.
 

christer12

Cartier
Sen så kommer ju frågan om var den ska inköpas. Den nedre kan jag ju knata in i butik och köpa vilket verkar vara enklast för en klocknovis som jag, men samtidigt blir ju då priset därefter. Då det blir min första dyra klocka så kan det ju tänkas att jag inte kommer överens med den och vill byta och då har jag ju säkert tappat 5k bara genom att gå ut från butiken. En begagnad lär jag ju kunna sälja för nästan samma pris om jag köpte den för. Listpriset för en ny är 35k och på Franks ur blev jag direkt erbjuden att köpa den för 30k. Undrar om det är möjligt att komma ner till 27-28k hos t ex Erikssons i Sundbyberg?
 

Jooiie

Omega
Kul med en första "riktig" klocka, vet själv hur det var för mig.
Jag har den nya Seamastern (på bild längst ner) dock med blå tavla och den är riktigt härlig, fantastisk klocka på alla sätt. Den blanka tavlan och keramiska vridningen tycker jag gör den lite mer dressig. Dock är min favorit 2254.50 och har sneglat en hel del på den, fanns en här på KS för inte så längesen.

Mitt tips är att hålla utkik på Köp & Sälj. SMP är en vanlig klocka och kommer upp titt som tätt, ofta till väldigt bra pris.
 
Senast ändrad:
2254.50 är en klassiker, en tidlös ikon med sina svärdvisare och tillsammans med 2531.80 den mest betydelsefulla modellen i Omegas kollektion i slutet av 90-talet och början av 00-talet.

Men det är den nedre som är den mest kapabla. Urverket, kaliber 2500D, har en balans som andas fritt utan index och har ett ankarhjul i tre funktionella nivåer, helt i enlighet med George Daniels ursprungliga design och den enda typ som tillverkas av Omega numera. Finns andra fördelar också, den är till exempel den i särklass mest välbyggda med sin skruvade länk och vridringen är keramisk, den kommer att stå emot tidens tand på ett fint sätt. Finns att köpa sprillans för ca 26k på Uret.se, en bättre dykarklocka för de pengarna är närmast omöjligt att hitta - ja, det är om du skulle satsa på en beggad Planet Ocean med kaliber 8500B. Men i den trion du visar upp är det rationella valet självklart. Sedan finns ju andra aspekter, som den rent estetiska - en 2254.50 är aldrig fel och dess svärdvisare lyser likt en fackla genom natten. Har aldrig haft en själv, men däremot systern 2534.50 med GMT och kaliber 1128 (bild nedan).

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
Alltså Undersköterskan, när du skriver så där blir det svårt att motstå den nya, poetiskt på nåt vis.

Ska jag öka på frestelsen ... :D

Vilken man förerdrar är givetvis en smaksak och möjligen en ekonomisk fråga (ny eller beg). Själv var jag övertygad om att jag skulle köpa en 2254.50.00, då jag var tveksam till skelettvisarna. Sen råkade jag klämma på en av senaste modell och tänkte om. Precis som Omegaexperten @Undersköterskan säger, bättre urverk, länk och vridring. Den keramiska vridringen ger en härlig kontrast mot den blanka urtavlan (se bilder nedan). Tycker dessutom att indexen är lite väl stora på en 2254.50.00.

Läs gärna min recension här: https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-300-m-212-30-41-20-01-003.49355/

En mycket trevlig och prisvärd klocka. Att jag sen hade tur och fick tag på ett begagnat ex i nyskick till ett attraktivt pris gjorde inte saken sämre ... :happyhappy:

Omega 2016-01-16.jpg

Omega 2016-01-21 (tavla 1).jpg

Omega 2016-01-21 (tavla 2).jpg

Omega 2016-01-19 (macro).jpg


Inget fel på lumen på den här heller. Reagerar blixtsnabbt på ljus och räcker lätt en hel natt:
Omega 2016-01-19 (lume ljus).jpg
 

GulDan

Omega
2-Faktor
2254.50 är en klassiker, en tidlös ikon med sina svärdvisare och tillsammans med 2531.80 den mest betydelsefulla modellen i Omegas kollektion i slutet av 90-talet och början av 00-talet.

Men det är den nedre som är den mest kapabla. Urverket, kaliber 2500D, har en balans som andas fritt utan index och har ett ankarhjul i tre funktionella nivåer, helt i enlighet med George Daniels ursprungliga design och den enda typ som tillverkas av Omega numera. Finns andra fördelar också, den är till exempel den i särklass mest välbyggda med sin skruvade länk och vridringen är keramisk, den kommer att stå emot tidens tand på ett fint sätt. Finns att köpa sprillans för ca 26k på Uret.se, en bättre dykarklocka för de pengarna är närmast omöjligt att hitta - ja, det är om du skulle satsa på en beggad Planet Ocean med kaliber 8500B. Men i den trion du visar upp är det rationella valet självklart. Sedan finns ju andra aspekter, som den rent estetiska - en 2254.50 är aldrig fel och dess svärdvisare lyser likt en fackla genom natten. Har aldrig haft en själv, men däremot systern 2534.50 med GMT och kaliber 1128 (bild nedan).

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg
Extra fint med läkemedelsberäkningen i bakgrunden :)
 

MånsT

Rolex
2254.50 är överlägset snyggare än de andra två. Den mellersta är bara ful, den nya keramiska är bättre men ingen hit.
 

Hawk100

Rolex
Köp beg. och gör något roligt för pengarna du sparar eller låt dem bli grundplåten för nästa klocka. För när du väl börjat köpa fina klockor är det väldigt väldigt svårt att sluta.....
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag lägger min röst tveklöst på 2254.50.00.
Färgen på lumen och de underbara svärdvisarna ihop med den vågiga urtavlan är en fullkomligt hypnotisk kombination!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Definitivt SMPc, proportionella index och siffror på bezeln i kombination med keramik är ett vinnande recept!
 

wotan

Rolex
Välj den du tycker är snyggast och köp en ny om det är din första riktiga klocka. Känslan att vara första användare är oslagbar.
Pruta lär gå att göra - men gå inte in och diskutera pris direkt och var beredd att slå till på en gång(ofta lättare att få bra pris om du kan göra affären direkt).
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Är lumen så gult som alla bilder visar? Gillar inte riktigt det men annars är den fin. Sen kostar ju en gammal 2554 lika mycket som en ny 212.30.41.20.01.003 på chrono24 och då behövs kanske också en service
Ja, lumen går åt gul/grönt håll, men jag gillar det :)
Jag tycker 2254.50 är dyra på Chrono24, du bör kunna hitta billigare i Sverige.
 

christer12

Cartier
Välj den du tycker är snyggast och köp en ny om det är din första riktiga klocka. Känslan att vara första användare är oslagbar.
Pruta lär gå att göra - men gå inte in och diskutera pris direkt och var beredd att slå till på en gång(ofta lättare att få bra pris om du kan göra affären direkt).

Lite så jag känner men samtidigt är jag dålig på att pruta vilket gör det jobbigt. På Franks sa han direkt att han kunde sälja för 30. På Rob och Erikssons så kunde jag få bra pris om jag skulle köpa direkt men då det inte var aktuellt så fick jag inget exakt pris. Helst skulle jag vilja köpa hos Erikssons i Sumpan då dom var jäkligt trevliga. Samtidigt kan man få en ny hemskickad från Italien för tot 25k, hur mycket är en svensk stämpel verkligen värd?
 

wotan

Rolex
Lite så jag känner men samtidigt är jag dålig på att pruta vilket gör det jobbigt. På Franks sa han direkt att han kunde sälja för 30. På Rob och Erikssons så kunde jag få bra pris om jag skulle köpa direkt men då det inte var aktuellt så fick jag inget exakt pris. Helst skulle jag vilja köpa hos Erikssons i Sumpan då dom var jäkligt trevliga. Samtidigt kan man få en ny hemskickad från Italien för tot 25k, hur mycket är en svensk stämpel verkligen värd?
Se till att ha pengarna redo, åk in och förklara att du gör affär på en gång om priset är rätt. Blir du inte nöjd så tackar du artigt nej till erbjudandet. Men får du ett bra pris så ska du kunna agera direkt.

Sen vad det är värt i andrahand = ingenting. Men vad är det inte värt dig att ta en kopp java, få snacka klockor. Länken kortad och ett värderingsbevis.

Köper du på chrono så måste du ändå korta länken och eventuellt värdera klockan om den ska försäkras.

Edit: Jag handlade hos Eriksons förra veckan och är toknöjd!
 

Limpas

Cartier
Har självt varit helt säker på att jag ska ha en 2254.50, men priserna har gått i taket så har börjat snegla mot annat istället. Tycker inte att de är prisvärda längre så skulle jag köpa en SMP så skulle jag välja att spara ihop till en sproilans SMPc. De är ruggigt snygga!
 

Freddie L

Panerai
Har en 2254.50 och är mycket nöjd. Valde den pga av länk och visare i första hand. Vågiga tavlan var jag osäker på, men den är helt fantastisk i verkligheten.

@Limpas har dock en poäng. Om du inte har en klar favorit vad gäller utseende så är det i just det här fallet mest prisvärt att köpa nytt (om du får den för 25-30k). 2254.50 är påväg mot 20k för ett fint full-set. Fast å andra sidan kanske det fortfarande är köpläge? De kanske går för 30k om några år? (Hoppas, hoppas.)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hade jag varit sig så hade jag avvaktat ett år sen köpt en Rolex Submariner, det är dit vägen går ändå till slut... SEN kommer det roliga, Grand seiko, aqualand , squale, vintage Gud vet vad. Gör det, sub oskuld måste tas för att sedan bli en tvätt äkta prestige lös WIS. Allas dröm.
 

Freddie L

Panerai
Jag vet inte det. Provat vintage-subbar, nya subbar och även SD men får inget sug. SMP:n sitter säkert i det sällskapet. Känns som det finns massor av spännande klockor jag vill prova innan jag nöjer mig med en sub. Hulk eller Smurf är jag iofs nyfiken på.
 
Hade jag varit sig så hade jag avvaktat ett år sen köpt en Rolex Submariner, det är dit vägen går ändå till slut... SEN kommer det roliga, Grand seiko, aqualand , squale, vintage Gud vet vad. Gör det, sub oskuld måste tas för att sedan bli en tvätt äkta prestige lös WIS. Allas dröm.

Du har en viss poäng faktiskt, har man väl ägt en Rolex så kan man släppa märkesprestige och allt vad det heter och gå full nörd.

Men många, mig själv inkluderat, tycker att gränsen för vad en klocka är värd går bra rejält under Rolex prisnivåer.

Ni med SMPc i tråden som har ägt den gamla smp:n innan, vad tycker ni om att den tjockat på sig en del? Tunnheten tyckte jag var en stor del av charmen i den gamla :/
 

christer12

Cartier
Ni med SMPc i tråden som har ägt den gamla smp:n innan, vad tycker ni om att den tjockat på sig en del? Tunnheten tyckte jag var en stor del av charmen i den gamla :/

Jag har väldigt smala handleder och var från början inställd på en midsize 36mm men när jag provade i butik så kändes den som en damklocka och den stora kändes riktigt bra. Tror det har att göra med att den är så avrundad så den känns och ser mindre ut än vad den är. Jag har dock inte provat den gamla så den kanske känns ännu mindre.
 
Topp