• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Second opinion på reparation/service...

Kloker

Cartier
Innan jag öser ännu mera pengar på denna dyra hobby tänkte jag höra med er om det är en rimlig kostnad, eller om det går att hittade billigare någon annanstans?

Som jag nämnde i en annan tråd har min Tudor 79090 stannat, så jag lämnade in den på RobE. (Farfars klocka var osäkra på om de kunde öppna botten på den modellen(?))

Prisförslaget jag fått tillbaka ligger på 5.300 kr. De har inte sagt något om vad som var fel, utan offererar "översyn". Glasbyte ingår då också (för att bli av med bubblan).

Citat:
"I översyn ingår också polering av boetten och länken.
Reservdelar som ingår vid en översyn nedan,
Krona, kronhals, packningar, fjäder, rotoraxel,
bandstift i stål samt ev. löpverkshjul,
fjäderhus och hake.
Priset gäller vid inbyte av de gamla delarna."

- Är det standard att alla de delarna byts, eller är det endast om det framkommer att något av detta upptäcks vara trasigt?

- Polering har jag för mig att forumets åsikt är att det ska undvikas för att bevara patina?

Nån som har något att bidra med här? Jag svamlar kanske mest här, men det beror väl på att jag inte var beredd på högre servicepriser än på bilen =)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Självklart går det att hitta billigare hos andra men inte billigare hos en AD. Rob Engström gör ett kanonjobb. Vill du behålla klockan? I sådana fall kör på fullservice (utan polering). Om du inte vill behålla den fråga vilka delar man kan byta för att den skall fungera ok.
 
  • Like
Reactions: SFS

Frosse

Cartier
Självklart går det att hitta billigare hos andra men inte billigare hos en AD. Rob Engström gör ett kanonjobb. Vill du behålla klockan? I sådana fall kör på fullservice (utan polering). Om du inte vill behålla den fråga vilka delar man kan byta för att den skall fungera ok.
This.
 
  • Like
Reactions: SFS
Tycker det låter bra iom att det är en AD som gör det och du vet att det blir ordentligt gjort och garanti på jobbet, kan säkert skala av en eller 2 lappar hos någon lokal förmåga någonstans men det är fet inte värt tycker jag...

Om höga servicekostnader så tror många att det ska vara billigare att serva gamla eller billiga klockor men jobbet är ju desamma...

Riktigt dyrt kan det bli om något visar sig vara trasigt...
 

figaro

Cartier
2-Faktor
viktigaste frågan?
1. Vill du behålla klockan?

Om du vill det ser jag att du har iaf minst 2 alternativ:

1. Du behåller klockan och väntar med att laga den tills en vacker dag när du kanske har pengarna till övers utan att det svider. Klockan blir kvar i samlingen.

2. Du väljer bort polering, struntar i att byta glas och får klockan funktionsduglig (cirka 4000 kanske?)


I övrigt, har du tänkt sälja den så kan du sälja den icke fungerande med offerten från RobE, eventuellt göra upp dealen där. Strunta i att hämta ut den så vet man att offerten bör gälla.


Hade det varit jag hade jag behållit den, lagat direkt eller väntat på bättre tider. Klockan kostar dig inget så länge den ligger i lådan, och du har inte köpt den(?). :)
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Prismässigt är det helt ok, AD och nya delar så du kan vara lugn med den biten. Men skippa poleringen!!!
 

CLT

Rolex
Hos AD vet du att jobbet blir ordentligt gjort. 5300:- för service+glasbyte låter bra i mina öron..
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag har en Tudor 7017 på "översyn" eller som jag kallar det, reparation, hos Rob E.
6500kr kostar kalaset och jag betalar det för jag älskar och vill behålla klockan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grejen är att om klockan bara behöver en vanlig service och inte de delar som listas, så är det dyrt. Eftersom det är en AD du gått till så vill de kunna garantera att den går bra efter service, samt blir tät. Då byter de fler delar vilket kostar mer. Det är alltså en kvalitetssäkring med garantier du betalar för. På köpet får du en klocka som säkert mår och går bättre efter service än om en icke Tudor-auktoriserad urmakare servar den.

Om man säger så här: Vart lämnar du bilen? På märkesverstaden eller till gubben på hörnet? Svaret beror nog på vad du har för bil.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tycker också att det är en rimlig kostnad med tanke på hur mycket som man går igenom och att du säkert klarar dig 10 år till nästa service. Vill du komma billigare undan kan du prova Dr Watch vars urmakare har stor vana av Rolex och även Tudor. Tror en service där ligger på drygt 3.000 kr men då byts nog inte alla ovanstående delar ut.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Tog nyligen beslutet att lämna in min bil varje år för en svidande (nåja) dyr service, trots att jag inte kör så många mil.

Då vet jag den dagen då fanskapet rasar att jag i alla fall har gjort allt i min makt för att det inte skulle bli så.

Det ska bli min nya livsfilosofi. (Famous last words.)
 
  • Like
Reactions: SFS

Ministern

Founder
2-Faktor
Tycker också att det är en rimlig kostnad med tanke på hur mycket som man går igenom och att du säkert klarar dig 10 år till nästa service. Vill du komma billigare undan kan du prova Dr Watch vars urmakare har stor vana av Rolex och även Tudor. Tror en service där ligger på drygt 3.000 kr men då byts nog inte alla ovanstående delar ut.

Men som inte kan få tag i alla delar..
 
C

China

Guest
Tycker också att det är en rimlig kostnad med tanke på hur mycket som man går igenom och att du säkert klarar dig 10 år till nästa service. Vill du komma billigare undan kan du prova Dr Watch vars urmakare har stor vana av Rolex och även Tudor. Tror en service där ligger på drygt 3.000 kr men då byts nog inte alla ovanstående delar ut.

Tio år till nästa service?:facepalm:
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hur var det nu, vet att det varit uppe förut men aldrig ett konkret svar, men drar någon AD av på priset om man exkluderar polering?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tio år till nästa service?:facepalm:

He he, ja, som att svära i kyrkan kanske. Jag har ändå fått intrycket av att de delar som får ett ökat slitage iom att man väntar för länge med service är ganska billiga att byta ut och ETA delarna borde väl gå att få tag på ett tag till? Det känns värre att hoppa över en service på en bil, tycker jag i alla fall, men jag är intresserad av fakta som visar på motsatsen.
 
C

China

Guest
He he, ja, som att svära i kyrkan kanske. Jag har ändå fått intrycket av att de delar som får ett ökat slitage iom att man väntar för länge med service är ganska billiga att byta ut och ETA delarna borde väl gå att få tag på ett tag till? Det känns värre att hoppa över en service på en bil, tycker jag i alla fall, men jag är intresserad av fakta som visar på motsatsen.

Jo, du har en poäng. Det är långt ifrån alla av Tudors urverk som är modifierade jämfört med ETA, om man bortser från varumärket på rotorn. Sedan handlar det väl om vilken tolerans man själv har för t.ex. försämrad tidshållning. Själv kan jag tycka att det inte borde vara någon större prisskillnad vid service. Men att t.ex. ett mer eller mindre modifierat ETA 2824-2 skulle prestera lika bra efter tio år utan service, det håller jag för mindre troligt.
 

Johanw

Cartier
Då håller inte riktigt det som oftast skrivs i annonser om att med ETAverk i Tudorn så blir det billigare service.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då håller inte riktigt det som oftast skrivs i annonser om att med ETAverk i Tudorn så blir det billigare service.
Precis. Ett argument som ofta framläggs med ETA faller således platt.

Det kan ju dessutom vara annat än ETA-delar som behöver bytas (exempelvis krona/kronpackning). Priserna på de delarna är ju inte höga, men man blir ändå "tvingad" att gå till en auktoriserad verkstad och då fastnar man ändå i de högre kostnaderna.

Finns massvis av exempel på detta och nu när ETA stryper tillgången på delar lär det inte bli billigare för kunden.
 

Johanw

Cartier
Precis. Ett argument som ofta framläggs med ETA faller således platt.

Det kan ju dessutom vara annat än ETA-delar som behöver bytas (exempelvis krona/kronpackning). Priserna på de delarna är ju inte höga, men man blir ändå "tvingad" att gå till en auktoriserad verkstad och då fastnar man ändå i de högre kostnaderna.

Finns massvis av exempel på detta och nu när ETA stryper tillgången på delar lär det inte bli billigare för kunden.

Precis. Kanske dags då att man inte låter "osanning" finns i annonserna och påpeka denna gamla skröna? Hittade en gammal annons som jag kom ihåg och nämner inga namn utan bara citerar en Tudor 79090 annons:
Det mycket pålitliga och lättservade (alltså relativt billig service!) ETA-verket,
 
Topp