• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 2706-7099 hi-beat

jurassicjay

Cartier
Amigos!
Budade hem denna förra veckan, tänkte ge bort som present. Jag har aldrig tidigare skådat en så sunkig och smutsig tingest! Jag behöver alltså ultraljudstvätta länken och helst boetten först.
Nu till mitt problem; hur f-n får jag väck den integrerade länken?
Sedan är den andra frågan, är det värt att plocka ur verket för att även djuprengöra glas och boett? Plockade ur verket ur en skx031 häromdagen och det var ju inga problem. Kan jag förvänta mig att denna åldring är lika enkel? Hjälp mig!

IMG_5918.JPG
IMG_5919.JPG
 

rogart-63

Patek
Är det inte ett vanligt bandstift . Fast kortare . Finns det några hål i boetten ? Någon 7546 har nåt liknade ?
 
  • Like
Reactions: DG

Rixard

Cartier
Skit i att ta bort länken om det visar sig svårt och plocka enbart ur verket (borde vara lätt) och rengör allt i ultraljudstvätten ihop.
 

Psykel

Patek
Härligt! Plockade hem en exakt likadan, dock ett år yngre, till sambon i vintras. Riktigt fin liten gynnare som tickar på utmärkt, men tyvärr hänger inte dagvisningen riktigt med. Inte illa för 150kr, dock!
 

jurassicjay

Cartier
Okej, gott folk! Allt utom verket (duuh) har gått för fullt i tvätten idag. Jag har aldrig någonsin sett så mycket smuts förr. Det blev liksom ett avkok på 40 års handledsgunk, för den lär då aldrig tidigare varit rengjord. Tänkte fota avkoket, men det var så jävla äckligt så jag kunde helt enkelt inte.
Hur som helst har jag nu slipat glaset och monterat ihop allt igen och det ser faktiskt rätt fint ut. Problemet är att när jag sätter in kronaxeln låser den inte, det känns som att knappen jag tryckte in har fastnat i intryckt läge. Detta innebär ju att kronan glider ut helt när man t ex vill ställa tiden. Någon som har en lösning på detta? Tänkte (lite amatörmässigt, då jag ju är just en sådan) att jag kanske kunde doppa en nål i typ 5-56 och placera på knappen. Tankar kring detta?

3A3D8265-7A57-4AE6-A12C-13562CDC8FDC.jpg
 

jurassicjay

Cartier
Härligt! Plockade hem en exakt likadan, dock ett år yngre, till sambon i vintras. Riktigt fin liten gynnare som tickar på utmärkt, men tyvärr hänger inte dagvisningen riktigt med. Inte illa för 150kr, dock!

Känns ju prisvärt! Jag gav hela 75 riksdaler för min! Sen var det ju den smutsigaste tingest södra Sverige skådat. Dock åtgärdat nu! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Okej, gott folk! Allt utom verket (duuh) har gått för fullt i tvätten idag. Jag har aldrig någonsin sett så mycket smuts förr. Det blev liksom ett avkok på 40 års handledsgunk, för den lär då aldrig tidigare varit rengjord. Tänkte fota avkoket, men det var så jävla äckligt så jag kunde helt enkelt inte.
Hur som helst har jag nu slipat glaset och monterat ihop allt igen och det ser faktiskt rätt fint ut. Problemet är att när jag sätter in kronaxeln låser den inte, det känns som att knappen jag tryckte in har fastnat i intryckt läge. Detta innebär ju att kronan glider ut helt när man t ex vill ställa tiden. Någon som har en lösning på detta? Tänkte (lite amatörmässigt, då jag ju är just en sådan) att jag kanske kunde doppa en nål i typ 5-56 och placera på knappen. Tankar kring detta?

3A3D8265-7A57-4AE6-A12C-13562CDC8FDC.jpg
Tyvärr har du nog tryckt in knappen för hårt så att tavla och visare måste av för att lägga saker rätt på insidan igen. 5-56 kommer inte att hjälpa och har verkligen inget att göra i ett urverk.
 

jurassicjay

Cartier
Snyggt jobbat! Dom är riktigt fina, dom där! Ska försöka fräscha upp sambons vid nåt tillfälle. Se om jag kan göra nåt åt dagvisningen, som sitter snett (den ligger alltid mellan två dagar).

Tack! Ja, det är en liten läckerbit! gör som jag gjorde, ut med allt som har med verk att göra och ner i ultraljudsbadet i någon timme (det tog seriöst så lång tid). På den jag har är datum/dagläget på kronan allt utom distinkt, tog en liten stund innan jag hajade exakt vart det var någonstans..
 

Psykel

Patek
Tack! Ja, det är en liten läckerbit! gör som jag gjorde, ut med allt som har med verk att göra och ner i ultraljudsbadet i någon timme (det tog seriöst så lång tid). På den jag har är datum/dagläget på kronan allt utom distinkt, tog en liten stund innan jag hajade exakt vart det var någonstans..
Får göra så. När jag fick hem den så var ena bandstiftet paj, så det är utbytt. Tyvärr så sitter den sidan av länken inte jättesnyggt. Andra länkhalvan gick inte att få loss. Men får göra som du säger, plocka ur allt och kör den i ultraljudstvätten med boett och allt. Boetten är ändå lite grisig, så den kan behöva sig en omgång. Har några andra projekt på gång, och sambon ska resa bort några dagar. Så det blir nog ett par pysselkvällar i veckan! :D
 
Topp