• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 SNKE03K1 Armbandet är speciell!! Eller?

nills3005

Breitling
Hej!
Har beställt en Seiko 5 SNKE03K1 och märkte att klockan verkar ha ett speciellt armband med smal länk mot klockan så man inte kan använda t.ex nato-armband eller läderarmband. Hur fan kan de göra något så korkat?

Någon som haft liknande klocka och kan bekräfta om det stämmer? Funderar på att inte köpa den bara för armbandet.

upload_2018-2-1_13-22-35.png
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Det du skriver stämmer!

Edit: är väl främst av estetiska anledningar. Själv gillar jag verkligen integrerade länkar vilket ofta begränsar bandutbudet till de varianterna som tillverkaren erbjuder om man inte börja moda egna band.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Har du haft en liknande? Den verkar även mindre stadig om sista länken mot klockan är så smal. Vet du om det finns läderarmband till klockorna? Såg att äldre Seiko 5 kan ha liknande armband..
Aldrig haft en sådan. Har haft en anna seiko 5 för länge sedan med integrerad länk påminer lite om den konstruktionen du visar ovan och då var det bara länk som gällde. Jag tycker inte länken brukar upplevas som mindre stadig för det(de seiko klockor jag har testat har haft lösa ändlänkar så blir ju typ samma koppling mot klockan). Dock brukar väl seiko 5 länkar generellt inte upplevas som stadiga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
snke01j1-3.jpg

http://quartzimodo.com/seiko-5-snke01k-pmgs-review/
”Unfortunately Seiko decided that this watch should have a semi-integrated bracelet, which precludes the straightforward fitting of aftermarket leather straps.

Actually, I never got to size the bracelet for my wrist because a savvy forum member in SCWF had a brilliant idea on how to upgrade the factory issued bracelet (thanks, “Ultraman Pat"!) He found out that the 22mm solid link bracelet for the 1st generation Seiko Atlas models could be substituted instead by removing the end pieces.”
 

nills3005

Breitling
http://quartzimodo.com/seiko-5-snke01k-pmgs-review/
”Unfortunately Seiko decided that this watch should have a semi-integrated bracelet, which precludes the straightforward fitting of aftermarket leather straps.

Actually, I never got to size the bracelet for my wrist because a savvy forum member in SCWF had a brilliant idea on how to upgrade the factory issued bracelet (thanks, “Ultraman Pat"!) He found out that the 22mm solid link bracelet for the 1st generation Seiko Atlas models could be substituted instead by removing the end pieces.”
mm sett det, men vem vill ha ett armband från en så gammal klocka:)
Såg en kommentar att den liknade SBGM001 Grand Seiko och det gör den verkligen!!



upload_2018-2-2_8-17-8.png
upload_2018-2-2_8-19-7.png
 

Bilagor

  • upload_2018-2-2_8-16-29.png
    upload_2018-2-2_8-16-29.png
    132.6 KB · Visningar: 2

Kessler

Rolex
2-Faktor
Köpte du en? Är sugen på den där eller den vita som är tillverkad i Japan. Men skulle vara skönt att veta om armbandet duger?
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Blir galen på detta. Har den blå versionen (SNKD99) och söker som en dåre på nätet efter en ny länk men vet inte riktigt vad jag ska söka efter? Kan ju finnas vissa länkar som funkar om man tar bort ändlänkarna (som Seiko Atlas-länken som nämnts) men hur ska jag leta efter det? Min Google är full med olika sökord.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Undrar fortfarande samma sak. Då jag har en SNKE01J nu också.

Så snygga klockor men hittar verkligen inget alternativ till länken. Vill alltså ha en annan länk som passar, inte klippa till ett läderband.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Måste ju finnas någon baktanke med integrerad länk. Tror inte de har envisats med integrerad länk av estetiska själ.
 
Topp