• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko "5KX" SRPD75 recension - håller inte med "dissen"!

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Tjena!

Efter många om och men tog jag och äntligen skaffade en "5KX", noggrannare en SRPD75, trots att jag redan har en SKX009 och också haft en SKX007. Tyckte de mest "basic" färgerna (såsom pepsi/svart) kändes lite onödiga då SKX modellerna fanns så lätt tillgängliga, men blev själv intresserad när jag såg modeller med t.ex. vit "chapter ring" som ger snygg kontrast tillsammans med urtavlan. Bestämde mig själv för denna olivgröna modell eftersom jag gillade beigefärgade indexerna tillsammans med gröna färgen.

SRPD75 modellen kommer med en väldigt bekväm mesh vilket jag gillat förvånandsvärt mycket! Storleken är förstås samma som med SKX modellerna, vilket gör att den sitter fint på en lite klenare handled (som min).

Jag förstår nog varför många blev irriterade på Seiko, då dessa släpptes ut ungefär samtidigt som Seiko informerade att SKX modellen inte längre ska tillverkas. Trots det så tycker jag att SRPD modellerna finns för en helt annan orsak än SKX modellerna och att målgruppen är totalt olik. Själv hoppas jag att Seiko lyckas få så många nybörjare som möjligt att skaffa en Seiko 5 istället för en DW eller annan modeklocka:cool: Därför håller jag inte riktigt med den allmänna "dissen" som "5KX" modellerna får. Tycker personligen det fortfarande är en bra deal för priset, ifall man lite letar efter en rabatt. Om man vill jämföra mellan SKX och 5KX modellerna så är det egentligen frågan om vilket man värderar högre, 4r36 urverk gentemot 7s26, eller ISO certifierad dykare med 200m vattentålighet över endast 100m:) Själv väljer jag både och! haha

Uttrycker mina tankar vidare på min video-recension om Seiko SRPD75 klockan:

 

Korvid

Omega
Det är ju synd att klaga på att det kommer fler modeller. Men självklart jobbigt när klassiker försvinner.
 
Topp