• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 6105-8110 - Kärlek vid första ögonkastet

Eerik

Omega
2-Faktor
Hej på er


Tänkte att någon kanske gillar dessa bilder på en Seiko 6105-8110 från 1974. Kan ingenting om Seiko men om jag förstått rätt kallas modellen för ”Seiko Diver 2nd Uemura model”. Klockan på bilderna är den första 6105-811x jag någonsin sett live och jag blev nog kär i den.

Enligt Internet var herr Uemura - som gett namnet till modellen - en japansk äventyrare som blev den första att nå Nordpolen (solo) och bestiga Denali (solo). Han försvann 1984 på Denali under ett försök att bestiga berget på vintern. Hans sista ord blev (enligt en dagbok som hittades uppe på berget) ”I wish I could sleep in a warm sleeping bag. No matter what happens I am going to climb McKinley”.



Klockan hittade jag i en liten vintage shop här i Tokyo.


Bild 1
Seiko 6105-1.jpg

Bild 2

Seiko 6105-2.jpg

Bild 3
Seiko 6105-3.jpg

Bild 4
Seiko 6105-4.jpg


///Eerik
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hej på er


Tänkte att någon kanske gillar dessa bilder på en Seiko 6105-8110 från 1974. Kan ingenting om Seiko men om jag förstått rätt kallas modellen för ”Seiko Diver 2nd Uemura model”. Klockan på bilderna är den första 6105-811x jag någonsin sett live och jag blev nog kär i den.

Enligt Internet var herr Uemura - som gett namnet till modellen - en japansk äventyrare som blev den första att nå Nordpolen (solo) och bestiga Denali (solo). Han försvann 1984 på Denali under ett försök att bestiga berget på vintern. Hans sista ord blev (enligt en dagbok som hittades uppe på berget) ”I wish I could sleep in a warm sleeping bag. No matter what happens I am going to climb McKinley”.



Klockan hittade jag i en liten vintage shop här i Tokyo.


Bild 1
Seiko 6105-1.jpg

Bild 2
Seiko 6105-2.jpg

Bild 3
Seiko 6105-3.jpg

Bild 4
Seiko 6105-4.jpg


///Eerik
Grym! 17000kr får man ge :cigar:
 
  • Like
Reactions: AB

seikodiverr

KS Explorers Club
Jag har liknande känslor för 6105-8110 :)
Fast Uemura har mer att göra med Landmaster-klockan ovanför i katalogen tror jag. Jag har båda ;)
 
Topp