• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko 6105-8110 Vad skall man göra?

BRATTÅS

Silver
Jag började min anställning i försvaret 1974 och efter ett år var det dags att köpa ny klocka. Det blev en Seiko 6105-8118. Hittade den för några veckor sedan, snacka om nostalgi. Den har nog legat där sen mitten av åttitalet. Vad skall man göra med den? Service, nya delar, sälja som orörd eller vad? Klockan visade sig fungera efter alla år i byrålådan.

Bilagor

• P1000790.JPG
    P1000790.JPG
    136 KB · Visningar: 16
  • P1000785.JPG
    P1000785.JPG
    212.9 KB · Visningar: 17
  • P1000786.JPG
    P1000786.JPG
    151.9 KB · Visningar: 16
  • P1000787.JPG
    P1000787.JPG
    260.6 KB · Visningar: 17
  • P1000789.JPG
    P1000789.JPG
    255.5 KB · Visningar: 15
Serva den med varligt och polera inte!
Självklart ska du ha den kvar!
Skriv ner det du minns om den, gemensamma äventyr.
Om du minns vissa skador, repor/dings, skriv ner när, hur och vart det hände!
Sålde ”min” liknande klocka för lite och ingenting. Ångrar det djupt!

Senast ändrad:
Vad skulle det på ett ungefär kosta serva den? Och finns det fortfarande reservdelar till den? Har hört att det finns piratdelar som man skall undvika.

Ta reda på ett bra ställe att serva den på och köp sedan ett band med samma utseende som originalet (de nytillverkas).

Andra alternativet är att sälja den. Den kom i en re-issue nyligen (väldigt dyr) och det kan nog ha pressat upp priserna lite även på originalen. Om du väljer att sälja den, så skulle jag tro att det är bäst att göra så utan att serva den.

Snygg!
Service behövs, ja. Sannolikt tagit in fukt som skapat rost vid visarna kring centrum.

Klockmaster Globen kan säkert serva din klocka. Hör med dem!

Nu blev jag som åsnan mellan två hötappar. Många minnen förstås. Kanske lutar åt försäljning ändå. Jag förstår ju vitsen med att sälja utan att serva först. Den nye ägaren får en helt orörd klocka. Skillnader i pris mellan servad och inte. Vad är bäst, om jag nu säljer den?

Jag tror yonson fick vågskålen att väga över. Nu blev jag inne på en försäljning utan att serva först. Kan tänka mig en försäljning för 15000kr men vill inte förhasta mig.

alltså FAN vilken cool klocka!

Tänk efter riktigt noga innan du säljer den. Är du i behov av pengarna eller tänker att du skulle kunna göra något riktigt kul för det du skrapar ihop på den är det klart att du ska sälja om du tycker det känns bäst.

Men det där en ikon inom seikovärlden och Inte nog med det, du är första och enda ägare. Coolare än så blir det inte! Är så jävla avundsjuk! :facepalm:;);)

Jag skulle behållt den och servat om du inte är i behov av pengar just nu! Roligt när det finns en historia bakom. En riktig conversation starter

Ligger mycket i vad du säger Como. Trots allt, klockan kan man sälja och ha kvar sina minnen. Blir inte samma sak förstås. Kommer ihåg när jag låg i vattnet och blev uppvinschad av räddningshelikoptern och vinschmotorn frös ihop. Jag blev flygtransporterad 4 kilometer hängande 5 meter under helikoptern. Vinschmotorn drevs av helikoptermotorns kompressorluft och det var december. Kul med omväxling kan man tycka. Då var klockan med.

Antingen säljer du den för typ 15000kr eller så lägger du 1000kr på att serva den hos någon oberoende servicekille. Blir typ samma pris varesig den är servad eller inte. Jag hade sålt den som oservad.

Jag tror yonson fick vågskålen att väga över. Nu blev jag inne på en försäljning utan att serva först. Kan tänka mig en försäljning för 15000kr men vill inte förhasta mig.
Motsätter mig inte yonsson’s värdering men med tanke på rosten kring visarcentrum bör du nog åtminstone låta en urmakare öppna klockan för en bedömning av verket. Viss skillnad att sälja en klocka med servicebehov och ett renoveringsobjekt.

Jag skulle lätt servat och behållt den, om jag vore du! Finns tusen anledningar att ha den kvar, och endast några tusentals kronor att få vid försäljning.

Tillbaka
Topp