• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 6138-8020 svart

albinh

Cartier
2-Faktor
Sommaren 2013 köpte jag en svart 6138-8020 via watchuseek av en herre i Australien. När den kom fram hade den felaktigt glas som jag fick bytas. Kostnaden var då 220 usd vilket jag får till motsvarande ca 1500 kr vid tiden. Under de efterföljande åren har jag googlat runt men inte hittat massor om modellen. Den vanligaste verkar ju vara den vanliga pandan samt svart tavla i förgylld boett, men jag har sett exempel på klockor som liknar min.

När nu @DouglasCo lade upp sin till försäljning, som ser ut att en gång varit förgylld väcktes tankarna igen kring min egen klocka. https://klocksnack.se/threads/seiko-6138-8020-black-panda.130059/

Jag har letat runt i katalogerna som finns länkade men inte funnit någon exempelbild på stålboett och svart tavla, vet månne någon här mer om versionen, är det nån slags franken eller kom de så här också? Jag tycker att boettens polering på min ser så pass skarpa och ordentliga ut att jag har svårt att se att den en gång var gyllene. Se bilder, borstning på ovansida av luggarna, blanka bevels(?) och sen lätt borstad på sidorna. Kan ju förvisso ha fixats efteråt också.

I övrigt går den väldigt fint förutom att sekundvisaren centrerar marginellt åt höger.
Tacksam för all input!

IMG_7531.jpg
IMG_7522.jpg
image2.jpeg
 

Bilagor

  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    291 KB · Visningar: 4

Norbverg

Breitling
"black panda" kom enbart i förgyllt case. Jag har länge letat efter en själv och forskat en del i detta.

Det ser ut som tavlan placerats i ett "vanligt" 6138-8020 panda case.
 
Topp