• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillbakadragen Seiko 6139-6002 "Pogue" -71

naggge

Panerai
Seiko Pogue i använt skick daterad 1971.
Finns en hel del mindre märken och dings som ni kan se på bilderna men i princip alla delar verkar vara original vilket är ovanligt på dessa (endast glaset som är aftermarket vad jag vet). Tavlan har ett par små fläckar/märken också (kl 12 och kl 7) men inget som syns tydligt. Lumen på index ser också lite tråkig ut.
Från att jag köpte klockan har jag kompletterat med ett nytt mineralglas (aftermarket) från Swedefreak samt en länk.
I samband med att jag köpte glaset av Swedefreak passade jag på att fråga om delarna till klockan. Han såg inga konstigheter med dem och kommenterade framförallt den inre vridringen som äkta, men solblekt.

Kronografen nollställer som den ska, snabbställning av dag och datum funkar som den ska och den inre vridringen fungerar också som den ska. Ingen känd servicehistorik och den tappar i dagsläget ett par minuter per dygn.

Pris: 2300 kr inkl. rek. frakt.
Klockan finns i Göteborg.
Referenser finns det gott om.

DSC_1428.JPG

DSC_1435.JPG

DSC_1437.JPG
DSC_1429.JPG
DSC_1430.JPG
DSC_1439.JPG
DSC_1440.JPG
DSC_1443.JPG
DSC_1445.JPG
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
I all välmening, klockans delar kan säkert vara original, men de med gula tavlor hade gul inre vridring och länken är aftermarket/pirat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När den gula inre vridringen bleknar blir den i värsta fall näst intill vit. Den ovan har aldrig varit gul (och är således ej original).
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Om jag inte misstar mig är de olika färgerna samma ref, och olika ref var för olika marknader. Den där innerringen kommer troligen från en 600x med silver eller blå tavla.
 

naggge

Panerai
Tack för kommentarerna DrSbaitso, yonsson och medinfoto.

Som jag skrev i annonsen så passade jag på att visa Jonathan Koch (swedefreak) en bild på klockan/delarna. Han kommenterade enligt följande:
"The dial looks pretty good as many of these deteriorate quite dramatically over time. The indicator (rotating ring) is original, but faded by exposure to sunlight. This is very common. Unfortunately, there are no proper reproductions of these in blue, black or yellow and finding a genuine one for sale is virtually impossible these days."

Han skriver alltså att den är original. Kan säkert vara så att den inte har levererats med klockan från fabrik så därför stänger jag denna försäljning tills vidare.
Länken köptes via vårt grannforum som original men jag borde kollat upp själv om detta stämde.
 
Topp