• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Seiko 6139-6002

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nepp upp igen, behöver något nytt och denna blir lite mkt mellanting för det jag hellre vill ha (den med guldtavla).

null_zps5b0e0b8e.jpg


En 6139-6002, klassisk kronograf från Seiko. Original utom krona och bezelinsert. I helt okej skick, boetten är fin med några små dings på kronsidan samt en del repor på baklocket. Glaset har två mikromärken, ej noterbart förrens i viss vinkel och rätt ljus. Det är verkligen två mikromärken.

Tavla med en del patina/lite små färgsläpp, men ser ändå i mitt tycke bra ut. Det är ju vintage så patina får man räkna med. Tavlan skiftar fint mellan svart och blått beroende på ljusförhållanden. Visare och tavla matchar varandra fint, dessutom med lite svagt svagt lume kvar.

Funktion:
- håller tiden runt -40sek per dygn. Den saknar sekundvisare så svårt veta exakt men något sådant. Bra power reserve.

- kronografen fungerar bra men nollställer någon mikromillimeter åt höger. Bör vara enkelt fixa, jag har valt stanna den efter en minut så problemet "försvinner".

- inre ringens funktion verkar nu fungera igen (efter att ha glappat vid ett tillfälle). Jag har dock endast vågat vrida den några steg åt vardera sida av rädsla att den ska fastna och ibland vill den inte helt flytta på sig men brukar funka efter ett tag igen. I mitt tycke är huvudsaken att den sitter centrerad.

Kommer med en superskön originallänk som passar klockans karaktär perfekt. Finns inga extra länkbitar men går ställa ut vid låset så den passar en ca 17.5cm handled.

Allt som allt en trevlig och klassisk klocka för en vettig peng :)

TGMFwW9.jpg


null_zps9b0ac3be.jpg


Pris: 1300kr inklusive rekommenderad frakt tycker jag låter okej.

Byte mot annan klocka av intresse gärna en cwc dykare, annan seiko vintage typ 7040/bellmatic etc. Andra förslag, såväl nytt som vintage är välkomna men tänk lite dressat/tool. Lite pengar upp går att ordna.

Vid intresse eller ev. frågor var snäll och pm:a :)

Jocke
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
November 1977.
Edit: Och det är en Pogue. Dock inte den färg som vi vanligtvis ser på KS (modellen kallas så, inte färgen).
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Edit: fått information att baklocket ej stämmer överens med tavlan och boett, utan ditsatt i efterhand men original och passar denna modell (bara fel årtal). Klockan är därmed tillverkad runt 1969/70. Kan tyvärr ej ge mer specifik info än så.

Tack för informationen drSabito :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Bump :)

Klockan är fin, tro mig, blek inserten och du har en perfekt vår/sommarklocka (speciellt om du vill ha en gammal gmt men ej har råd och inte vill gå homagevägen).

Bytesförslag mottages gärna, och bud överväges :)
 
Topp