• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Inleder det nya Ă„ret med Pogue.
20240101_135050+.jpg
 

JohnGN

Breitling
Hej, jag Ă€r jakt efter fler 6139-or för att utöka samlingen. Skriv gĂ€rna till mig om ni har nĂ„got ni funderar pĂ„ att sĂ€lja och hur mycket ni Ă€r villiga att sĂ€lja för. Även 6138 gĂ„r an!

Tack pÄ förhand
 

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej! Vad sÀger ni om denna?
 

Bilagor

  • IMG_2448.jpeg
    IMG_2448.jpeg
    409.4 KB · Visningar: 4
  • IMG_2447.jpeg
    IMG_2447.jpeg
    360.4 KB · Visningar: 4

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hej! Vad sÀger ni om denna?
Jag tror att tavla och tachybezel Ă€r aftermarket, tavlans mĂ€rkning Ă€r ”water resist” och baklockets Ă€r ”proof”. Eftersom boetten Ă€r en ”notch”, alltsĂ„ med en urtagning i stĂ„let precis ovanför kronan sĂ„ tror jag att hela urverket+tavla Ă€r utbytt. Boetter med en sĂ„dan urtagning brukar innehĂ„lla ett urverk med en Ă€ldre typ av sekundvisare, alltsĂ„ chronosweepen. Detta Ă€r delvis spekulationer men det Ă€r det jag ser.
 
  • Like
Reactions: Npd

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tror att tavla och tachybezel Ă€r aftermarket, tavlans mĂ€rkning Ă€r ”water resist” och baklockets Ă€r ”proof”. Eftersom boetten Ă€r en ”notch”, alltsĂ„ med en urtagning i stĂ„let precis ovanför kronan sĂ„ tror jag att hela urverket+tavla Ă€r utbytt. Boetter med en sĂ„dan urtagning brukar innehĂ„lla ett urverk med en Ă€ldre typ av sekundvisare, alltsĂ„ chronosweepen. Detta Ă€r delvis spekulationer men det Ă€r det jag ser.
Tack sÄ mycket, dÄ avstÄr jag frÄn den.
 

menellerhur

Breitling
2-Faktor
SÄlde denna i somras, men kanske vÀrt att posta ÀndÄ.

Har för mig att denna fÀrgen (asagi-iro, som den sÄ fint heter pÄ japanska) var JDM endast, rÀtta mig gÀrna om jag har fel
1000004754.jpg
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
SÄlde denna i somras, men kanske vÀrt att posta ÀndÄ.

Har för mig att denna fÀrgen (asagi-iro, som den sÄ fint heter pÄ japanska) var JDM endast, rÀtta mig gÀrna om jag har fel
1000004754.jpg
Flera kÀllor pÄ nÀtet uppger att det Àr en JDM-modell men om det Àr JDM endast Àr mer oklart. OsÀkerheterna Àr mÄnga nÀr det gÀller vintage Seiko. Det mesta bygger ju pÄ observationer. Den finns med i Seikos Japanska katalog iaf. 1973.
 

menellerhur

Breitling
2-Faktor
Flera kÀllor pÄ nÀtet uppger att det Àr en JDM-modell men om det Àr JDM endast Àr mer oklart. OsÀkerheterna Àr mÄnga nÀr det gÀller vintage Seiko. Det mesta bygger ju pÄ observationer. Den finns med i Seikos Japanska katalog iaf. 1973.

Jag lÀste nÄgonstans (Äterkommer med kÀlla, om jag lyckas hitta den igen) att den bara skulle gjorts mellan 72 - 74, men sett en bild med 6139-7060 caseback frÄn 75, sÄ det Àr ju lite vilda vÀstern med Seiko som du sÀger.
 

Uret

Cartier
Ska man slÄ till pÄ den vÀnstra? Ser allt ok ut?
 

Bilagor

  • IMG_4475.jpeg
    IMG_4475.jpeg
    264.2 KB · Visningar: 2
Topp