• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Suwa-loggan (S) Àr inte korrekt. JÀmför t.ex. med den silvertavlade i tidigare inlÀgg. Sen Àr den blanka lumen pÄ index ett vanligt inslag pÄ AM-tavlorna ocksÄ.
Andra vanliga tells Àr att fÀrgen Àr mycket mörkare pÄ AM/fejk, samt att borstningen Àr grövre, vilket ofta Àr speciellt tydligt pÄ subdialen. Trycket brukar ocksÄ vara fetare, men det ser jag inte pÄ denna.
 
Suwa-loggan (S) Àr inte korrekt. JÀmför t.ex. med den silvertavlade i tidigare inlÀgg. Sen Àr den blanka lumen pÄ index ett vanligt inslag pÄ AM-tavlorna ocksÄ.
Wow. Hököga! Ja jÀklar i min lÄda. Det stÀmmer! Kanske inte sÄ svÄrt nÀr man vet vad man ska titta efter...

suwa.png
 

nocount66

Cartier
Andra vanliga tells Àr att fÀrgen Àr mycket mörkare pÄ AM/fejk, samt att borstningen Àr grövre, vilket ofta Àr speciellt tydligt pÄ subdialen. Trycket brukar ocksÄ vara fetare, men det ser jag inte pÄ denna.
AngÄende fÀrgen sÄ finns det faktiskt tvÄ varianter av gul tavla, en ljusare och en mörkare, som bÄda Àr original. Med det sagt sÄ vet jag inte om AM-tavlorna kanske har en tredje Ànnu mörkare nyans utöver de tvÄ originalversionerna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
AngÄende fÀrgen sÄ finns det faktiskt tvÄ varianter av gul tavla, en ljusare och en mörkare, som bÄda Àr original. Med det sagt sÄ vet jag inte om AM-tavlorna kanske har en tredje Ànnu mörkare nyans utöver de tvÄ originalversionerna.
TavelfÀrger Àr klurigt att bedöma via kalvkass foton.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
För övrigt finns ett bra Instakonto som tar upp skillnader mellan seiko/feiko. De flesta kÀnner sÀkert till kontot men lÀnkar ÀndÄ. Just i denna bild ser man en annan vanlig "tell" pÄ vissa fejktavlor, nÀmligen spÄren i subdial:en som inte ska finnas pÄ ett original. https://www.instagram.com/p/BSF6wA5jEP1/?hl=sv&taken-by=seikobusters
Tack, hade inte sett kontot!
En kommentar pÄ just den posten Àr att det finns olika typsnitt pÄ subdialen som framgÄr av sista bokstaven i beteckningen mellan 4 och 5 pÄ tavlan. R för serif, T för san serif.
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Man borde ju lÀra sig att man nÄn gÄng ska sluta dra förhastade slutsatser.
Köpte den hÀr för cirkus 2 Är sedan pÄ en auktion:
20181106_153502.jpg

Utgick frÄn att den inte skulle fungera helt 100 och att service skulle behövas.
SÄ efter att den kommit hem Äkte den pÄ handleden och nÀsta morgon hade den saktat sig rejÀlt, precis enligt förvÀntningarna, sÄ jag stoppade undan den i klocklÄdan i vÀntan pÄ service.

TvÄ Är senare sÄ har min seiko monster börjat dra sig sÄ nÀr jag kollade den i wildspectra kom jag att tÀnka pÄ min helmet och tog tillfÀllet i akt att kolla den ocksÄ nÀr allt ÀndÄ var framme.
Blev lite lÄng i ansiktet nÀr bara verkade ligga 5-6 bph för högt sÄ efter en lÀtt ruckning sÄ hamnade den sÄ sött pÄ 21600 bph. Nu har den gÄtt bÀttre Àn en smörad iller i ett par dagar sÄ det Àr dags att lÀgga den i klocklÄdan och kolla gÄngreserven.
SÄÄÄ...nÀr ljuset gick upp för mig sÄ konstaterade jag att jag med all sÀkerhet inte haft den pÄ armen tillrÀckligt lÀnge innan sÀngdags den dÀr ödesdigra kvÀllen nÀr jag inte var ung (32 Är:facepalm:) och dum. SÄ i stÀllet för att tÀnka efter och kolla lite extra sÄ missade jag, min jÀv:banghead:la nöt, en ett par Ärs handledstid med en mustachhÄrig 70-talare.
Men men, Àr ÀndÄ överlycklig av att jag kan anvÀnda den utan att lÀgga ett par tusenlappar pÄ att fÄ den att gÄ bra. SÄ ska man skratta eller grÄta?

Helmet med vÀnner:
20181106_163850.jpg
 

Fallee

Breitling
7C3099D1-A930-4853-B8B3-D0686CF81073.png
A85A1CD8-1EB9-43DC-9D08-D85D2B08390A.jpeg
3D5AF825-6397-4B04-B1A7-E59C91DC6C83.jpeg
Tjabba!

Ny hÀr och rÀtt ny i Seiko-vÀrlden. Köpte mig en 6139-6012 för nÄtt Är sen som jag Àlskar! Verkligen en daily driver!
Men tĂ€nkte kolla om det Ă€r nĂ„gon som har lite intressant information om den? Jag ”vet” att den Ă€r frĂ„n 1970, men nĂ„gon mer kunnig fĂ„r gĂ€rna Ă„ldersbestĂ€mma den. Även om de finns nĂ„got annat kul att veta, om det Ă€r org armband, vĂ€rde osv.
Älskar patinan den har pĂ„ visare och att den lilla kronograftavlan har oxiderat och Ă€r nĂ€stan rostig.
LÀgger lite bilder. Hörs hej! / Anton
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
7C3099D1-A930-4853-B8B3-D0686CF81073.png
A85A1CD8-1EB9-43DC-9D08-D85D2B08390A.jpeg
3D5AF825-6397-4B04-B1A7-E59C91DC6C83.jpeg
Tjabba!

Ny hÀr och rÀtt ny i Seiko-vÀrlden. Köpte mig en 6139-6012 för nÄtt Är sen som jag Àlskar! Verkligen en daily driver!
Men tĂ€nkte kolla om det Ă€r nĂ„gon som har lite intressant information om den? Jag ”vet” att den Ă€r frĂ„n 1970, men nĂ„gon mer kunnig fĂ„r gĂ€rna Ă„ldersbestĂ€mma den. Även om de finns nĂ„got annat kul att veta, om det Ă€r org armband, vĂ€rde osv.
Älskar patinan den har pĂ„ visare och att den lilla kronograftavlan har oxiderat och Ă€r nĂ€stan rostig.
LÀgger lite bilder. Hörs hej! / Anton
VÀlkommen! Jag ser inget konstigt med den, för ungefÀrligt vÀrde sök i annonsdelen pÄ 6139.
Om du lÀgger upp ett foto pÄ baksidan sÄ kan du fÄ Ärtal.
 

Fallee

Breitling
Har försökt leta hur man utlÀser Är men inte hittat nÄgot.. sÄ tack:)
Men hur gör man? Haha
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
AnvÀnder alla boetter med 6139 samma packning till boettlocket och vad Àr det för mÄtt och profil?
Det jag hittar efter lite snabbt googlande Àr vad jag antar Àr seikos artikelnummer, FH2980B.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Denna ligger pÄ tradera....

RÀtt dÄliga bilder skall vara helt orörd enl sÀljare.....
3FCEB11D-89A0-42D0-B914-83C34B7C3469.png
5F939A6B-5314-4315-87B0-2527F660FA5A.png
 
Senast Àndrad:

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Denna ligger pÄ tradera....

RÀtt dÄliga bilder skall vara helt orörd enl sÀljare.....
3FCEB11D-89A0-42D0-B914-83C34B7C3469.png
5F939A6B-5314-4315-87B0-2527F660FA5A.png
Den ser fin ut! Jag har dÄlig koll pÄ den silvriga, men Àr inte priset lite högt med tanke pÄ att lÀnken inte Àr original?
Sen blir jag alltid lite misstÀnksam nÀr de inte visar bild pÄ kronografen nollstÀlld, och inte nÀmner vridringen.
 
Topp