• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

Justdix

Cartier
2-Faktor
Seiko 6139 silver
IMG_20190826_161622_427.jpg
 

Lill-Kalle

Breitling
Det finns mÄnga trÄdar om olika modeller pÄ 6139an, och det finns mÄnga olika varianter.

Tanken Àr att vi kunde samla allt i en trÄd. SÄ oavsett modell pÄ 6139an sÄ kommer just din att passa hÀr.

En trÄd för bilder, frÄgor om klocka, lÀnk, service, skillnader pÄ klockorna och de olika urverken i dem.

Vet stt mÄnga har en fantastisk historia om sin 6139a sÄ varför inte dela den hÀr?

Det finns ocksÄ otroligt mycket kunskap om 6139an.


Och vad Àr en trÄdstart utan bild?
Jag lÀgger upp min 6139a frÄn oktober 1969

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Kommer att lÀgga upp samtliga hÀr med information om klockan. Tills dess fÄr ni samlingsbilden :)
image.jpeg
 

Lill-Kalle

Breitling
Hej!
Ny hĂ€r. Även jag har en historia om en 6139.

Har en Seiko 6139-6002 frÄn sent 70-tal (730994) som köptes ny av min far. Mitt första minne av den Àr att jag som 6 Äring 1980 i samband med en lÀngre sjukhusvistelse fick leka med tidtagningen som förströelse.... Hej Ipad.

Klockan Ă€r i ett trevligt skick. Den har spenderat mĂ„nga Ă„r i en byrĂ„lĂ„da sĂ„ tavla, index, visare och ”ring” Ă€r i nyskick. (Ej pĂ„verkade av sol eller andra slitage).

DessvÀrre delades lÄdan med familjens sliverbestick sÄ glaset var helt kört nÀr jag plockade fram den 2001. Lyckades dock fÄ det bytt till ett orginal pÄ StjÀrnurmakarna i Norrköping. Efter det har klockan hanterats varsamt.

Ett andra problem, liksom för mÄnga andra, Àr lÀnken, som Àr pÄ tok för kort för mina behov. Saknar en del samt Àndbeslagen. Körde dÀrför i mÄnga Är med ett lÀderband tills jag fick höra talas om Uncle Seikos kollektion. Har köpt och monterat en lÀnk som replikerar orginal till dess att jag fÄr ordning pÄ den riktiga.

Är lite skeptisk till ebay dĂ€r denna typ av delar förekommer. Är det i regel bra delar?

Klockan börjar gÄ lite sÀmre nu. Tappar tid.... Letar dÀrför efter nÄgon som kan serva den. Seiko och gÀngse urmakare vill inte Äta sig det hela (den har varit i Belgien via Norge och vÀnt) pÄ grund av att det inte finns delar att tillgÄ.

Med vÀnlig hÀlsning, Lill-Kalle
 

Bilagor

  • F3F61F80-781B-4915-81D7-82EA6C6E3A49.jpeg
    F3F61F80-781B-4915-81D7-82EA6C6E3A49.jpeg
    154.2 KB · Visningar: 3
  • 4494487C-17CA-42E0-B788-02FD11583561.jpeg
    4494487C-17CA-42E0-B788-02FD11583561.jpeg
    114.5 KB · Visningar: 2

Exxet

Rolex
Hej!
Ny hĂ€r. Även jag har en historia om en 6139.

Har en Seiko 6139-6002 frÄn sent 70-tal (730994) som köptes ny av min far. Mitt första minne av den Àr att jag som 6 Äring 1980 i samband med en lÀngre sjukhusvistelse fick leka med tidtagningen som förströelse.... Hej Ipad.

Klockan Ă€r i ett trevligt skick. Den har spenderat mĂ„nga Ă„r i en byrĂ„lĂ„da sĂ„ tavla, index, visare och ”ring” Ă€r i nyskick. (Ej pĂ„verkade av sol eller andra slitage).

DessvÀrre delades lÄdan med familjens sliverbestick sÄ glaset var helt kört nÀr jag plockade fram den 2001. Lyckades dock fÄ det bytt till ett orginal pÄ StjÀrnurmakarna i Norrköping. Efter det har klockan hanterats varsamt.

Ett andra problem, liksom för mÄnga andra, Àr lÀnken, som Àr pÄ tok för kort för mina behov. Saknar en del samt Àndbeslagen. Körde dÀrför i mÄnga Är med ett lÀderband tills jag fick höra talas om Uncle Seikos kollektion. Har köpt och monterat en lÀnk som replikerar orginal till dess att jag fÄr ordning pÄ den riktiga.

Är lite skeptisk till ebay dĂ€r denna typ av delar förekommer. Är det i regel bra delar?

Klockan börjar gÄ lite sÀmre nu. Tappar tid.... Letar dÀrför efter nÄgon som kan serva den. Seiko och gÀngse urmakare vill inte Äta sig det hela (den har varit i Belgien via Norge och vÀnt) pÄ grund av att det inte finns delar att tillgÄ.

Med vÀnlig hÀlsning, Lill-Kalle
Om första siffran Àr en 7:a ( lite luddig) borde det vara Mars -77. Trevlig klocka, ta vara pÄ den.
4494487C-17CA-42E0-B788-02FD11583561.jpeg
 

Lill-Kalle

Breitling
Hej!
Ny hĂ€r. Även jag har en historia om en 6139.

Har en Seiko 6139-6002 frÄn sent 70-tal (730994) som köptes ny av min far. Mitt första minne av den Àr att jag som 6 Äring 1980 i samband med en lÀngre sjukhusvistelse fick leka med tidtagningen som förströelse.... Hej Ipad.

Klockan Ă€r i ett trevligt skick. Den har spenderat mĂ„nga Ă„r i en byrĂ„lĂ„da sĂ„ tavla, index, visare och ”ring” Ă€r i nyskick. (Ej pĂ„verkade av sol eller andra slitage).

DessvÀrre delades lÄdan med familjens sliverbestick sÄ glaset var helt kört nÀr jag plockade fram den 2001. Lyckades dock fÄ det bytt till ett orginal pÄ StjÀrnurmakarna i Norrköping. Efter det har klockan hanterats varsamt.

Ett andra problem, liksom för mÄnga andra, Àr lÀnken, som Àr pÄ tok för kort för mina behov. Saknar en del samt Àndbeslagen. Körde dÀrför i mÄnga Är med ett lÀderband tills jag fick höra talas om Uncle Seikos kollektion. Har köpt och monterat en lÀnk som replikerar orginal till dess att jag fÄr ordning pÄ den riktiga.

Är lite skeptisk till ebay dĂ€r denna typ av delar förekommer. Är det i regel bra delar?

Klockan börjar gÄ lite sÀmre nu. Tappar tid.... Letar dÀrför efter nÄgon som kan serva den. Seiko och gÀngse urmakare vill inte Äta sig det hela (den har varit i Belgien via Norge och vÀnt) pÄ grund av att det inte finns delar att tillgÄ.

Med vÀnlig hÀlsning, Lill-Kalle
Bumpar denna frÄga. Hur löser ni andra servicen pÄ dessa klenoder?
 
Topp