• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
GodkvÀll pÄ er! Ropade hem denna ikvÀll, hoppas jag inte gjorde bort mig. Vad sÀger ni som kan? :)
DEC20DE2-F33B-435F-9AA8-2CA08C1CCF3F.jpeg
71E34225-3653-4FC5-AEDD-E476C4375709.jpeg
Ser mycket bra ut!
 

Justdix

Cartier
2-Faktor
Hoppas den Àr original, enligt sÀljaren skulle den vara det. Vad Àr det som gör att du tror det? FrÄgar eftersom jag inte kan modellen superbra och vill ha en i originalskick.
Skulle haft en bild nÀrmare framifrÄn. Tycker inte typsnittet stÀmmer riktigt, sen att lysmassan pÄ innerbezeln ser ny ut. Sen pÄ bezelinsert imellan det röda Ä blÄ sÄ har du en liten vit rand i delningen. Kolla pÄ min sÄ ser du och kan jÀmföra
IMG_20191227_165817.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
PĂ„ dina bilder syns en nyansskillnad mellan kronografvisarna dĂ€r centrum verkar vara AM. Behöver inte betyda mer Ă€n att den Ă€r bytt, men kan vara anledning att granska det övriga noggrant. Är det tex plastglas? Har nĂ„gon bĂ€ttre koll Ă€n jag pĂ„ om resist-tavlan fortfarande tillverkades '72?
Sen beror det ju pÄ vad du betalat och hur den var beskriven. Det Àr vÀldigt roliga klockor oavsett, och fina exemplar börjar bli vÀldigt dyra.
 

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
4E97B4EB-48E8-4953-B1B4-945454316C66.jpeg
EF58FF22-4FDF-4AE2-94A9-865EA0CC2019.jpeg
PĂ„ dina bilder syns en nyansskillnad mellan kronografvisarna dĂ€r centrum verkar vara AM. Behöver inte betyda mer Ă€n att den Ă€r bytt, men kan vara anledning att granska det övriga noggrant. Är det tex plastglas? Har nĂ„gon bĂ€ttre koll Ă€n jag pĂ„ om resist-tavlan fortfarande tillverkades '72?
Sen beror det ju pÄ vad du betalat och hur den var beskriven. Det Àr vÀldigt roliga klockor oavsett, och fina exemplar börjar bli vÀldigt dyra.
Tack för svar, ser det nu. Ser att flera har samma fenomen om man söker pÄ modellen. Enligt sÀljaren skulle den vara Original och jag hoppas att den Àr det. Glaset Àr plast (tror jag)
Tycker att den verkar ok efter mina efterforskningar men om nÄgon hÀr vill och har tid sÄ kan jag lÀnka annonsen i pm. Uppskattar all hjÀlp vÀldigt mycket! :)
 
Senast Àndrad:

TheGuligan

Omega
2-Faktor
Lade ut bild pÄ denna Speedmaster för ca en mÄnad sedan. Har nu burit den en del och trivs vÀldigt bra med den!!! PÄ temat "kritisk granskning frÄn kunniga forummedlemmar" lÀgger jag upp Ànnu en bild och tar gÀrna emot synpunkter typ de @Npd har fÄtt tidigare! Tim-/minutvisarna skulle behöva en uppfrÀschning. Vad rekommenderas? Byte eller kanske en total relume??? PÄ förhand tack!!!
IMG_4352.JPG
 
  • Like
Reactions: Npd

Justdix

Cartier
2-Faktor
Lade ut bild pÄ denna Speedmaster för ca en mÄnad sedan. Har nu burit den en del och trivs vÀldigt bra med den!!! PÄ temat "kritisk granskning frÄn kunniga forummedlemmar" lÀgger jag upp Ànnu en bild och tar gÀrna emot synpunkter typ de @Npd har fÄtt tidigare! Tim-/minutvisarna skulle behöva en uppfrÀschning. Vad rekommenderas? Byte eller kanske en total relume??? PÄ förhand tack!!!
IMG_4352.JPG
SvÄrt att sÀga. Vissa tycker hel relume men jag skulle nog lÄta det vara. Annars kan du reluma visarna sÄ dom matchar resten
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Lade ut bild pÄ denna Speedmaster för ca en mÄnad sedan. Har nu burit den en del och trivs vÀldigt bra med den!!! PÄ temat "kritisk granskning frÄn kunniga forummedlemmar" lÀgger jag upp Ànnu en bild och tar gÀrna emot synpunkter typ de @Npd har fÄtt tidigare! Tim-/minutvisarna skulle behöva en uppfrÀschning. Vad rekommenderas? Byte eller kanske en total relume??? PÄ förhand tack!!!
IMG_4352.JPG
Kronografsekunden Àr inte av rÀtt typ till klockan (men rÀtt Àr nog omöjligt att hitta). Kronan ser lite fishy ut, men kanske bara Àr utdragen?
 

TheGuligan

Omega
2-Faktor
Kronografsekunden Àr inte av rÀtt typ till klockan (men rÀtt Àr nog omöjligt att hitta). Kronan ser lite fishy ut, men kanske bara Àr utdragen?
BetrĂ€ffande kronografsekunden sĂ„ ser jag att den saknar den rĂ€tta ”plattan” ovanpĂ„. Gissar som du skriver att den Ă€r i stort sett omöjlig att hitta som reservdel idag??
 

Exxet

Rolex
Lade ut bild pÄ denna Speedmaster för ca en mÄnad sedan. Har nu burit den en del och trivs vÀldigt bra med den!!! PÄ temat "kritisk granskning frÄn kunniga forummedlemmar" lÀgger jag upp Ànnu en bild och tar gÀrna emot synpunkter typ de @Npd har fÄtt tidigare! Tim-/minutvisarna skulle behöva en uppfrÀschning. Vad rekommenderas? Byte eller kanske en total relume??? PÄ förhand tack!!!
IMG_4352.JPG
Trevlig 6139:a, speciellt med den lite ovanliga AD-tavlan (Applied Dial) tror det har med hur markeringarna gjordes pÄ tavlan, du kanske skulle försöka reparera lumen pÄ minutvisaren, lite trÄkigt om det börjar smulas sönder och hamnar i verket, via dag/datumfönstren, chronovisaren ska nog vara den sk split second versionen (visare o ett litet rör) byttes ofta vid service.
 

Exxet

Rolex
4E97B4EB-48E8-4953-B1B4-945454316C66.jpeg
EF58FF22-4FDF-4AE2-94A9-865EA0CC2019.jpeg

Tack för svar, ser det nu. Ser att flera har samma fenomen om man söker pÄ modellen. Enligt sÀljaren skulle den vara Original och jag hoppas att den Àr det. Glaset Àr plast (tror jag)
Tycker att den verkar ok efter mina efterforskningar men om nÄgon hÀr vill och har tid sÄ kan jag lÀnka annonsen i pm. Uppskattar all hjÀlp vÀldigt mycket! :)
HÄller med föregÄende talare om att bezelinlÀgget inte ser riktigt okej ut, Àven innerringen, chronovisaren ser ut att vara bytt nÄn gÄng, inget ovanligt, och det ska sitta ett Seiko Hardlexglas i dom, och ser inte boetten ut att vara lite vÀl rund i formen, men som jag brukar sÀga, Àr man nöjd sjÀlv sÄ Àr det okej.
 
  • Like
Reactions: Npd

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
HÄller med föregÄende talare om att bezelinlÀgget inte ser riktigt okej ut, Àven innerringen, chronovisaren ser ut att vara bytt nÄn gÄng, inget ovanligt, och det ska sitta ett Seiko Hardlexglas i dom, och ser inte boetten ut att vara lite vÀl rund i formen, men som jag brukar sÀga, Àr man nöjd sjÀlv sÄ Àr det okej.
Tack för svar, dÄ Àr den alltsÄ inte original och annonsen missvisande. Ang glaset sÄ Àr jag dÄlig pÄ att se skillnad men det Àr alltsÄ bytt enligt er? Jag har lyckats polera bort lite lÀttare repor pÄ glaset.
 
Senast Àndrad:

Exxet

Rolex
Tack för svar, dÄ Àr den alltsÄ inte original och annonsen missvisande. Ang glaset sÄ Àr jag dÄlig pÄ att se skillnad men det Àr alltsÄ bytt enligt er? Jag har lyckats polera bort lite lÀttare repor pÄ glaset.
Att glaset Àr bytt nÄn gÄng Àr inget konstigt, dom hÀr klockorna Àr ju 45-50 Är gamla, men original sitter det Hardlexglas som Àr ett litet he****e att slipa/putsa, sÄ gick det lÀtt Àr det ett plastglas, beror pÄ vad du gett för den, det gÄr ju att jaga rÀtt delar, tavla och visare ser ju okej ut.
 

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Att glaset Àr bytt nÄn gÄng Àr inget konstigt, dom hÀr klockorna Àr ju 45-50 Är gamla, men original sitter det Hardlexglas som Àr ett litet he****e att slipa/putsa, sÄ gick det lÀtt Àr det ett plastglas, beror pÄ vad du gett för den, det gÄr ju att jaga rÀtt delar, tavla och visare ser ju okej ut.
LÀtt skulle jag inte sÀga och det blev inte helt perfekt, fick bort nÄgra mindre repor. Gav ca 5000:- plus frakt sÄ totalt 5300:-
 

Exxet

Rolex
LÀtt skulle jag inte sÀga och det blev inte helt perfekt, fick bort nÄgra mindre repor. Gav ca 5000:- plus frakt sÄ totalt 5300:-
Dom hÀr modellerna har ju hoppat i vÀg i pris pÄ senare tid, men personligen skulle jag inte ha betalat det du gav, och om jag inte missminner mig ska det stÄ waterresist pÄ bakboetten om det stÄr det pÄ tavlan, dom senare ska det visst stÄ waterresistant pÄ, kan ha fel:oldman:
 
  • Like
Reactions: Npd

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
LÀtt skulle jag inte sÀga och det blev inte helt perfekt, fick bort nÄgra mindre repor. Gav ca 5000:- plus frakt sÄ totalt 5300:-
Det Àr allt svÄrare att hitta dessa i originalskick, och det Àr inget dÄligt exemplar du har hittat. Helt original Àr den dock inte, och hÀvdar beskrivning det sÄ Àr det fel. Priset kÀnns ocksÄ lite högt med tanke pÄ att den inte Àr helt original.
NÀr det gÀller glaset sÄ lÄter det som det Àr plast. Ett glas-glas polerar man inte upp hur som helst.
Bezel insert Àr AM (jÀmför markeringarna mellan 90 och 100 med andra exemplar).
Kronografsekunden Àr bytt, och baserat pÄ fÀrgen tror jag det Àr AM-del.
Jag funderar lite pÄ poleringen ocksÄ. PÄ ovansidan ska cirklarna följa bezel, men pÄ din ser de ut att följa boetten. Inte heller nÄgot konstigt med tanke pÄ klockans Älder, men det blir igen en frÄga om vad man betalat för.
 
  • Like
Reactions: Npd

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Dom hÀr modellerna har ju hoppat i vÀg i pris pÄ senare tid, men personligen skulle jag inte ha betalat det du gav, och om jag inte missminner mig ska det stÄ waterresist pÄ bakboetten om det stÄr det pÄ tavlan, dom senare ska det visst stÄ waterresistant pÄ, kan ha fel:oldman:
Hittar info om att det kan stÄ water resistant 72 sÄ det verkar vara grönt pÄ min.
https://thespringbar.com/blogs/guides/the-seiko-6139-600x-collectors-guide/
 

Exxet

Rolex
Hittar info om att det kan stÄ water resistant 72 sÄ det verkar vara grönt pÄ min.
https://thespringbar.com/blogs/guides/the-seiko-6139-600x-collectors-guide/
Som jag sa tidigare, sÄ lÀnge du sjÀlv Àr nöjd Àr det ju frid o fröjd :) men varför inte kontakta sÀljaren och försöka deala ner priset lite, kostar ju inget att prova, det Àr vÀl inte sÄ lÀnge sen affÀren gjordes, det jag skulle vara mest missnöjd med Àr den enligt mig trÄkiga boetten, en liten jÀmförelse med en av mina gamla (ej nÄgot perfekt ex.) :
1.jpg
 
  • Like
Reactions: Npd

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Som jag sa tidigare, sÄ lÀnge du sjÀlv Àr nöjd Àr det ju frid o fröjd :) men varför inte kontakta sÀljaren och försöka deala ner priset lite, kostar ju inget att prova, det Àr vÀl inte sÄ lÀnge sen affÀren gjordes, det jag skulle vara mest missnöjd med Àr den enligt mig trÄkiga boetten, en liten jÀmförelse med en av mina gamla (ej nÄgot perfekt ex.) :
1.jpg
Ska dra ett Mail till sÀljaren sÄ fÄr vi se vad han sÀger.
Edit: Fick svar nu, inre och yttre ring ska vara bytt samt visare. Originaldelar pÄstÄr han och det kan jag inte sÀga nÄgot om dÄ jag har dÄlig koll pÄ dessa. Har öppnat klockan och allt ser bra ut samt den fungerar perfekt. Jag gillar den sÄ jag kommer att behÄlla den. Lite hÄrt polerad kan jag leva med :) Tack för alla svar.
 
Senast Àndrad:
Topp