• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

Compiss

Patek
2-Faktor
IMG_6145.JPG
IMG_6146.JPG
IMG_6169.JPG

Fick hem denna förra veckan. Svensk dagskiva Àr riktigt mysigt och skicket pÄ visare och tavla Àr riktigt nice. Kanske borde rasta den lite imorgon.
Jag har ingen med gul innerring sÄ du vet vad du skall göra nÀr du tröttnat :)

Ser superfin ut! Stort grattis till en nÀstan true;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har blÀddrat igenom trÄden lite snabbt nu och mÄste sÀga att jag blir imponerad av KS och den koll och kvalitet som hÄlls i denna trÄd.

PÄ andra forum Àr det vÀldigt mycket AM och allmÀnt skrÀp nÀr det postas 6139or men inte hÀr. Snygg jobbat!
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Har kikat efter en "Pogue" ett tag nu och slog till i helgen pÄ följande objekt och tÀnkte nu kolla med expertisen vad jag egentligen gett mig in pÄ innan ÄngerrÀtten gÄr ut.
1. AM eller original? Ser original ut för mig och jag tÀnker mig att AM-delar skulle varit mindre slitna.
2. Var kan man serva en sÄdan? Tips pÄ urmakare mottages tacksamt, gÀrna i Stockholm med omnejd.
3. Kronografen Àr defekt. NÄgon som har en uppfattning om hur allvarligt en sÄdan grej kan tÀnkas vara?
Och sÄ bilderna sÄklart!
upload_2017-6-26_21-6-19.png

upload_2017-6-26_21-6-31.png

upload_2017-6-26_21-7-22.png


Tacksam för all hjÀlp och alla tips!
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Har kikat efter en "Pogue" ett tag nu och slog till i helgen pÄ följande objekt och tÀnkte nu kolla med expertisen vad jag egentligen gett mig in pÄ innan ÄngerrÀtten gÄr ut.
1. AM eller original? Ser original ut för mig och jag tÀnker mig att AM-delar skulle varit mindre slitna.
2. Var kan man serva en sÄdan? Tips pÄ urmakare mottages tacksamt, gÀrna i Stockholm med omnejd.
3. Kronografen Àr defekt. NÄgon som har en uppfattning om hur allvarligt en sÄdan grej kan tÀnkas vara?
Och sÄ bilderna sÄklart!
upload_2017-6-26_21-6-19.png

upload_2017-6-26_21-6-31.png

upload_2017-6-26_21-7-22.png


Tacksam för all hjÀlp och alla tips!
Hej!
Kronan Àr fel och jag tycker finishen pÄ boetten ser lite skum ut
@Compiss & @Alruts Àr duktiga pÄ dessa...
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Hej!
Kronan Àr fel och jag tycker finishen pÄ boetten ser lite skum ut
@Compiss & @Alruts Àr duktiga pÄ dessa...
Tackar för svaret! Kronan hade jag helt missat.

AngÄende finishen sÄ verkar ljussÀttningen pÄ fotona allmÀnt skum sÄ den fÄr jag ta stÀllning till nÀr jag ser klockan i verkligheten tror jag. Den ser verkligen matt och konstig ut pÄ bilderna, det hÄller jag med om.
 

Exxet

Rolex
Tror att det blir svÄrt att hitta nÄgon urmakare som vill ta pÄ sig ett sÄnt jobb, ev nÄgon av den gamla stammen, minutman, rogart o mcgyver hÀr pÄ KS ska vara duktiga. Kronan kan vara rÀtt, om den Àr konkav, och hoppas att det Àr rÀtt bom pÄ den, kan man snurra innerbezelen och Àndra datum Àr det rÀtt bom med kugghjul o fjÀder, att chronon Àr defekt Àr ju en ganska vid beskrivning, kan ju bara vara pusherna som har kÀrvat ihop, och jag tycker att allt utom boetten ser Àrlig ut, verkar rejÀlt överpolerad.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Tror att det blir svÄrt att hitta nÄgon urmakare som vill ta pÄ sig ett sÄnt jobb, ev nÄgon av den gamla stammen, minutman, rogart o mcgyver hÀr pÄ KS ska vara duktiga. Kronan kan vara rÀtt, om den Àr konkav, och hoppas att det Àr rÀtt bom pÄ den, kan man snurra innerbezelen och Àndra datum Àr det rÀtt bom med kugghjul o fjÀder, att chronon Àr defekt Àr ju en ganska vid beskrivning, kan ju bara vara pusherna som har kÀrvat ihop, och jag tycker att allt utom boetten ser Àrlig ut, verkar rejÀlt överpolerad.
SvÄrt att avgöra om kronan Àr konkav pÄ bilderna med det typiska centrum den skall ha, men tycker oavsett att den sticker ut för mycket frÄn boetten?
 

Exxet

Rolex
SvÄrt att avgöra om kronan Àr konkav pÄ bilderna med det typiska centrum den skall ha, men tycker oavsett att den sticker ut för mycket frÄn boetten?
Det kan ju bero litegrann pÄ hur kronan Àr monterad pÄ bommen ocksÄ, om det nu Àr rÀtt bom vill sÀga, pÄ min gamla sÄ stod kronan ut lite och den vet jag var original, men det Àr nog bara att vÀnta och se nÀr den dyker upp.
Min gamla:
01.jpg
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Tror att det blir svÄrt att hitta nÄgon urmakare som vill ta pÄ sig ett sÄnt jobb, ev nÄgon av den gamla stammen, minutman, rogart o mcgyver hÀr pÄ KS ska vara duktiga. Kronan kan vara rÀtt, om den Àr konkav, och hoppas att det Àr rÀtt bom pÄ den, kan man snurra innerbezelen och Àndra datum Àr det rÀtt bom med kugghjul o fjÀder, att chronon Àr defekt Àr ju en ganska vid beskrivning, kan ju bara vara pusherna som har kÀrvat ihop, och jag tycker att allt utom boetten ser Àrlig ut, verkar rejÀlt överpolerad.

Tack! Blir intressant att se precis vad som funkar och hur den ser ut i verkligheten nÀr den dyker upp mao. TyvÀrr lutar det vÀl Ät att utnyttja ÄngerrÀtten om den inte Àr bÀttre Àn det lÄter.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Tack! Blir intressant att se precis vad som funkar och hur den ser ut i verkligheten nÀr den dyker upp mao. TyvÀrr lutar det vÀl Ät att utnyttja ÄngerrÀtten om den inte Àr bÀttre Àn det lÄter.
SpÀnnande! Glöm inte att Äterrapportera i trÄden
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Har nu fÄtt hem klockan. Innan jag hÀmtade den var jag rÀtt sÀker pÄ att den skulle gÄ tillbaka men nu har livet plötsligt blivit mycket svÄrare... Kronan verkar korrekt i alla fall och quickset av dag och datum funkar samt att stÀlla ringen. Kronografen gÄr att starta och stoppa men nollstÀller Ät fanders fel. SvÄrt att ÄtgÀrda? TidshÄllning och gÄngreserv har jag ingen aning om med tanke pÄ att jag endast haft den i min Àgo ca en timme... Boetten har utsatts för semihÄrt leverne och ev amatörmÀssig fulpolering men Àr inte sÄ matt och ful som tidigare bilder antydde. Vad tycker forumet? Keeper eller slÀnger man tillbaka den i sjön? Finns det nÄgon som kan Äta sig att fixa kronografen och kanske ge den en vÀrdigare polering?

Bilder!
20170630_152217086_iOS.jpg

20170630_152247140_iOS.jpg
20170630_152256021_iOS.jpg
20170630_152311476_iOS.jpg
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Har nu fÄtt hem klockan. Innan jag hÀmtade den var jag rÀtt sÀker pÄ att den skulle gÄ tillbaka men nu har livet plötsligt blivit mycket svÄrare... Kronan verkar korrekt i alla fall och quickset av dag och datum funkar samt att stÀlla ringen. Kronografen gÄr att starta och stoppa men nollstÀller Ät fanders fel. SvÄrt att ÄtgÀrda? TidshÄllning och gÄngreserv har jag ingen aning om med tanke pÄ att jag endast haft den i min Àgo ca en timme... Boetten har utsatts för semihÄrt leverne och ev amatörmÀssig fulpolering men Àr inte sÄ matt och ful som tidigare bilder antydde. Vad tycker forumet? Keeper eller slÀnger man tillbaka den i sjön? Finns det nÄgon som kan Äta sig att fixa kronografen och kanske ge den en vÀrdigare polering?

Bilder!
20170630_152217086_iOS.jpg

20170630_152247140_iOS.jpg
20170630_152256021_iOS.jpg
20170630_152311476_iOS.jpg
Den förefaller ju orginal. Lite beroende pÄ vad du betalade skulle jag sÀga keeper. Ge den lite kÀrlek. Skall allt vara tiptop brukar prislappen vara dÀrefter...
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Den förefaller ju orginal. Lite beroende pÄ vad du betalade skulle jag sÀga keeper. Ge den lite kÀrlek. Skall allt vara tiptop brukar prislappen vara dÀrefter...

Fast hur Àr egentligen prisbilden pÄ dessa? Kollar man EBay sÄ fÄr man en pÄstÄtt mint condition fullt fungerande för 4-5000 :-, fast stÀmmer det eller Àr det i sjÀlva verket en massa AM-delar? Sen Àr frÄgan vem som servar denna och fixar kronografen, Àr det Farfars eller ABC som gÀller?

Förresten, kronan och ringen snurrar vÀldigt lÀtt. Hade vÀntat mig mer motstÄnd sÄ den inte stÀller om sig sÄ fort man kommer Ät den. Vad Àr normalt?
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Fast hur Àr egentligen prisbilden pÄ dessa? Kollar man EBay sÄ fÄr man en pÄstÄtt mint condition fullt fungerande för 4-5000 :-, fast stÀmmer det eller Àr det i sjÀlva verket en massa AM-delar? Sen Àr frÄgan vem som servar denna och fixar kronografen, Àr det Farfars eller ABC som gÀller?

Förresten, kronan och ringen snurrar vÀldigt lÀtt. Hade vÀntat mig mer motstÄnd sÄ den inte stÀller om sig sÄ fort man kommer Ät den. Vad Àr normalt?
TyvÀrr Àr det sÄ att mycket av det som Àr "mint" pÄ ebay Àr fulla av AM delar..
Dock sÄ hittar man fina för 4-5 om du inte har brÄttom. Som sagt, beror pÄ vad du gav för den du har. Finns en del pÄ forumet som kan serva men rÀkna med kötid.
Nu Àr jag absolut ingen expert pÄ dessa sÄ Àr du osÀker och vill ha mer kvalificerade svar skall du nog fÄ lite "second opinions"
@yonsson & @Molle Àr forumets absoluta Seikoexperter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Chris75
INTE polera, man ser ju originalborstningen. Nöj dig som den Àr eller byt upp dig till en i bÀttre skick Àr mitt tips, finns ingen anledning att förstöra den du har. Glaset kan du ju fixa om du stör dig pÄ att det Àr repigt.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
@Chris75
INTE polera, man ser ju originalborstningen. Nöj dig som den Àr eller byt upp dig till en i bÀttre skick Àr mitt tips, finns ingen anledning att förstöra den du har. Glaset kan du ju fixa om du stör dig pÄ att det Àr repigt.

Tackar! DÄ Àr det nog sÄ att boetten antingen Àr lite smutsig eller sÄ har borstningen nötts bort pÄ vissa ytor och detta ger en ojÀmn finish. LÀmnar den orörd. Glaset stör mig inte.

DÄ blir frÄgan vad en reparation kan kosta men det blir att höra sig för nÀsta vecka dÄ.
 

Exxet

Rolex
Ser ju bÀttre ut pÄ dina bilder Àr dom andra:) beror ocksÄ pÄ vad du gett för den, det gÄr ju att försöka hitta en skarpare boett, att den inte nollar som den ska kan bero pÄ att sekundvisaren inte sitter fast som den ska, chrono-axeln har flata sidor och om visaren trycks pÄ fel sÄ kan tuben pÄ visaren skadas (spricka) och dÄ sitter den inte fast, eller att fjÀdern pÄ chrono-hjulet Àr slappt och slirar, dom flesta sÀger att en sÄn hÀr chrono (vertical-clutch) ska gÄ hela tiden, ska visst motverka att fjÀdern slits.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Ser ju bÀttre ut pÄ dina bilder Àr dom andra:) beror ocksÄ pÄ vad du gett för den, det gÄr ju att försöka hitta en skarpare boett, att den inte nollar som den ska kan bero pÄ att sekundvisaren inte sitter fast som den ska, chrono-axeln har flata sidor och om visaren trycks pÄ fel sÄ kan tuben pÄ visaren skadas (spricka) och dÄ sitter den inte fast, eller att fjÀdern pÄ chrono-hjulet Àr slappt och slirar, dom flesta sÀger att en sÄn hÀr chrono (vertical-clutch) ska gÄ hela tiden, ska visst motverka att fjÀdern slits.

Tackar för de insikterna! Du menar alltsÄ att man i praktiken skulle anvÀnda kronografsekunden som klockans sekundvisare? Vet du om det Àr saker som en hyffsat skicklig urmakare kan fixa?
 

Exxet

Rolex
Tackar för de insikterna! Du menar alltsÄ att man i praktiken skulle anvÀnda kronografsekunden som klockans sekundvisare? Vet du om det Àr saker som en hyffsat skicklig urmakare kan fixa?
Jag har alltid chronon igÄng pÄ mina 6138/9 Àven 7016:n, tycker det ser lite konstigt ut nÀr inget rör sig pÄ tavlan, sÄna grejer ska vilken utbildad uris fixa men om dom vill Àr en annan sak, som jag skrev tidigare, kolla med dom jag nÀmde i mitt tidigare inlÀgg.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har nu fÄtt hem klockan. Innan jag hÀmtade den var jag rÀtt sÀker pÄ att den skulle gÄ tillbaka men nu har livet plötsligt blivit mycket svÄrare... Kronan verkar korrekt i alla fall och quickset av dag och datum funkar samt att stÀlla ringen. Kronografen gÄr att starta och stoppa men nollstÀller Ät fanders fel. SvÄrt att ÄtgÀrda? TidshÄllning och gÄngreserv har jag ingen aning om med tanke pÄ att jag endast haft den i min Àgo ca en timme... Boetten har utsatts för semihÄrt leverne och ev amatörmÀssig fulpolering men Àr inte sÄ matt och ful som tidigare bilder antydde. Vad tycker forumet? Keeper eller slÀnger man tillbaka den i sjön? Finns det nÄgon som kan Äta sig att fixa kronografen och kanske ge den en vÀrdigare polering?

Bilder!
20170630_152217086_iOS.jpg

20170630_152247140_iOS.jpg
20170630_152256021_iOS.jpg
20170630_152311476_iOS.jpg
Den ser bra ut. Tycker inte du skall röra utsidan med Àn tvÀtt. GÄr den illa sÄ lÄt serva den! Fin klocka:)
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Den ser bra ut. Tycker inte du skall röra utsidan med Àn tvÀtt. GÄr den illa sÄ lÄt serva den! Fin klocka:)
Tack för feedback! Slutade med att jag utnyttjade ÄngerrÀtten i alla fall eftersom en likadan dök upp hÀr pÄ KS som ser bÀttre ut och som gÄr bÀttre. Ska vÀl servas den med men den har i alla fall inga fel som jag kan se. :)
 
Topp