• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

Compiss

Patek
2-Faktor
Det finns mÄnga trÄdar om olika modeller pÄ 6139an, och det finns mÄnga olika varianter.

Tanken Àr att vi kunde samla allt i en trÄd. SÄ oavsett modell pÄ 6139an sÄ kommer just din att passa hÀr.

En trÄd för bilder, frÄgor om klocka, lÀnk, service, skillnader pÄ klockorna och de olika urverken i dem.

Vet stt mÄnga har en fantastisk historia om sin 6139a sÄ varför inte dela den hÀr?

Det finns ocksÄ otroligt mycket kunskap om 6139an.


Och vad Àr en trÄdstart utan bild?
Jag lÀgger upp min 6139a frÄn oktober 1969

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Kommer att lÀgga upp samtliga hÀr med information om klockan. Tills dess fÄr ni samlingsbilden :)
image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
VÀrldens första automatiska kronograf 6139 fick inte stort genomslag nÀr den lanserades. Anledningen var att Zenith samma Är hÄrdlanserade sin El Prinero som vÀrldens första automatiska kronograf. SEIKO gratulerade hövligt och vann Àven racet.

Zenith visare nÀmligen enbart upp en prototyp medan SEIKOs klockor redan var redo för leverans, alltsÄ innan Zeniths modell nÄdde hyllorna (har för mig SEIKO vann med 8 mÄnader). Urverket Àr vÀldigt hÄllbart och mÄnga tickar pÄ Àn idag.

Modellen var populÀr (och billig) men det stora genomslaget kom först efter att det uppmÀrksammades att en amerikansk pilot med Pogue i efternamn anvÀnde klockan för att öva inför samt under rymdfÀrd. Han anvÀnde klockan för att ta tiden pÄ rakettÀndning.

@Vintage92 har haft en vÀldigt fin och Àven gett oss bra bilder dÀr vi kan se hur de ser ut i originalutförande, det finns nÀmligen mÀngder av AM-tavlor dÀr ute.
https://klocksnack.se/threads/seiko-pouge-6139-6002.38942/

image.jpeg

Förutom Pogue finns det massa andra versioner pÄ bÄde tavla och boett med samma urverk. Ovan ser ni en bild pÄ en jag Àgde förra Äret. Notera den svenska dagskivan.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Min första 6139 kÀrlek var denna:
image.jpeg

Jag Àr inget fan avblÄ tavlor, men denna matta var riktigt fin! Fulpolerad av nÄgon men vÀldigt bra ÀndÄ, i princip nos pÄ allt utom boett. Flippades, saknas och ingen aning vem som har den idag. Grattis till dig iaf :)

Nu pÄ senare Är (mellan pogue och Ufo Àgande) har jag fastnat lite för denna 6139-6012/10 osv. Min första var en blÄ som @Gummo hittade Ät @Maro som sedan vandrade vidare till mig. En fantastisk tavla hjÀlpte dock inte, flippade den efter ett tag men saknar den nu dÄ jag tror den blÄ Àr bÀst pÄ lÀnk. Samma klocka som @yonsson ovan.
image.jpeg


Nu i somras blev jag sugen igen, drog ett rejÀlt lÄngskott och kollade om den nedan fanns kvar (annonsen gammal och bra pris kÀndes inte sÄ lovande ) och det gjorde den :)
image.jpeg

Vad gör dessa sÄ bra dÄ?
- perfekt storlek
- kronograf utan att kÀnnas som en krono
- billiga, ca 1.5-2k för denna modell
- underbar lÀnk, skön och snygg!
(Ovan gÀller i princip för alla 6139)

Vilka vill jag testa mer? För klar Àr jag inte...
Den med vita visare Àr riktigt trevlig, likasÄ den silvriga! En dag sÄ ska de ocksÄ Àgas :)
image.jpeg


image.jpeg

En vit helmet ska ocksÄ prövas.

Mitt rÄd, köp en 6139 om du aldrig provat och gillar vintage. Fantastiska oavsett vilken du vÀljer och sÄ mÄnga olika modeller att nÄgon bör passa. För bÀttre kronograf i segmentet 1-3k Àr svÄrt att hitta (skulle va 6138 isf) om det rÀknas in egen design, historia och hög status i klockbranschen :)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
SjÀlv Àr jag vÀldigt förtjust i min 6139-6020 pulsations, aka doktorsklockan.
Dessa Àr lite kluriga att hitta och jag fick leta ett tag innan jag till slut fick fatt i ett exemplar i Italien.
Jag har dock lite svÄrt för lÀderband dÄ jag alltid lyckas hamna mellan 2 hÄl i storlek, skall prova den pÄ lÀnk men inte lyckats hitta orginallÀnk till den. Boetten pÄminner om pouge's men har annorlunda bandhorn och lite annan boettform vid hornen.
Skulle ngn sitta pÄ en lÀnk till denna sÄ Àr jag intresserad
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast Àndrad:

Compiss

Patek
2-Faktor
SjÀlv Àr jag vÀldigt förtjust i min 6139-6020 pulsations, aka doktorsklockan.
Dessa Àr lite kluriga att hitta och jag fick leta ett tag innan jag till slut fick fatt i ett exemplar i Italien.
Jag har dock lite svÄrt för lÀderband dÄ jag alltid lyckas hamna mellan 2 hÄl i storlek, skall prova den pÄ lÀnk men inte lyckats hitta orginallÀnk till den. Boetten pÄminner om pouge's men har annorlunda bandhorn och lite annan boettform vid hornen.
Skulle ngn sitta pÄ en lÀnk till denna sÄ Àr jag intresserad
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Den ser ut att vara i ett ypperligt skick!
 
D

Deleted member 10327

Guest
Hej!
Jag söker ett boettlock till 6139-6002.
För tillfÀllet sÄ har jag ett mÀrkt 6139-8021 om nÄgon skulle vara intresserad. :)
 

Sebastard

Vacheron
Jag har precis fĂ„tt upp ögonen för 6139 serien och köpte denna för nĂ„gon vecka sedan. Det man kan se Ă€r att tavlan m.m Ă€r i ett schyst skick medans index markeringarna ser lite halv luddiga/mögliga ut. Är detta nĂ„got man kan renovera och Ă€r det förmĂ„nligt prismĂ€ssigt?
IMG_4089.JPG
IMG_4212.JPG
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag har precis fĂ„tt upp ögonen för 6139 serien och köpte denna för nĂ„gon vecka sedan. Det man kan se Ă€r att tavlan m.m Ă€r i ett schyst skick medans index markeringarna ser lite halv luddiga/mögliga ut. Är detta nĂ„got man kan renovera och Ă€r det förmĂ„nligt prismĂ€ssigt?
IMG_4089.JPG
IMG_4212.JPG
Mitt tips Àr att lÄta dem vara. Det Àr ju snyggt
 

Exxet

Rolex
Jag har precis fĂ„tt upp ögonen för 6139 serien och köpte denna för nĂ„gon vecka sedan. Det man kan se Ă€r att tavlan m.m Ă€r i ett schyst skick medans index markeringarna ser lite halv luddiga/mögliga ut. Är detta nĂ„got man kan renovera och Ă€r det förmĂ„nligt prismĂ€ssigt?
IMG_4089.JPG
IMG_4212.JPG
Tycker personligen att indexen ser för bedrövliga ut pÄ en förövrigt fin tavla, men det finns ju mÄnga skolor :), det viktiga Àr vad man tycker sjÀlv, har sjÀlv en UFO som hade liknande index, problemet Àr nog att det kan lossna fragment frÄn lumen, index/visare, och hamna inne i verket vilket inte Àr optimalt, och om man kollar pÄ Compiss tavla som Àr först i trÄden sÄ lyfter den pÄ ett annat sÀtt med dom vita indexen, men som sagt det Àr upp till var och en.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har precis fĂ„tt upp ögonen för 6139 serien och köpte denna för nĂ„gon vecka sedan. Det man kan se Ă€r att tavlan m.m Ă€r i ett schyst skick medans index markeringarna ser lite halv luddiga/mögliga ut. Är detta nĂ„got man kan renovera och Ă€r det förmĂ„nligt prismĂ€ssigt?
IMG_4089.JPG
IMG_4212.JPG
Tycker hela klockan har jÀmn patina. Visarna Àr blekta till fÀrgen vilket matchar de mögliga indexen. Börjar du pilla pÄ det dÀr sÄ sabbar du charmen med klockan (tycker jag).
 

Sebastard

Vacheron
Tycker personligen att indexen ser för bedrövliga ut pÄ en förövrigt fin tavla, men det finns ju mÄnga skolor :), det viktiga Àr vad man tycker sjÀlv, har sjÀlv en UFO som hade liknande index, problemet Àr nog att det kan lossna fragment frÄn lumen, index/visare, och hamna inne i verket vilket inte Àr optimalt, och om man kollar pÄ Compiss tavla som Àr först i trÄden sÄ lyfter den pÄ ett annat sÀtt med dom vita indexen, men som sagt det Àr upp till var och en.
Jag tror nog att jag fÄr försöka leva med den som den ser ut. Flera, tex. Yonsson diggar den som den, vilket jag sÀkert ocksÄ lÀr göra med tiden. Tack för feedback :)
 

rogart-63

Patek
Jag tror nog att jag fÄr försöka leva med den som den ser ut. Flera, tex. Yonsson diggar den som den, vilket jag sÀkert ocksÄ lÀr göra med tiden. Tack för feedback :)
BehÄll den som den Àr? Om du absolut mÄste sÄ finns det snubbar som Àr duktiga pÄ att reluma index och visare? Index Àr skitsvÄrt att fÄ snygga? Seiko har dessutom nÄn konsig lume sÄ inte gÄr att efterlikna.
 

Exxet

Rolex
Jag tror nog att jag fÄr försöka leva med den som den ser ut. Flera, tex. Yonsson diggar den som den, vilket jag sÀkert ocksÄ lÀr göra med tiden. Tack för feedback :)
Smaken Àr som baken, delad, och tur Àr vÀl det, med risk för att sticka ut hakan, det viktiga Àr ju att du Àr nöjd med klockan som du ska bÀra, inte vad andra tycker, jag har ju inte föreslagit att du göra en Indien re-dial direkt, och som jag skrev tidigare, risken finns för att delar av den enligt mig förstörda lumen kan hamna i verket, det skulle nog inte vara den första klockan det hÀnder pÄ, men som sagt alla gör som dom sjÀlv vill :).
 
Topp