• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 62MAS MOD

d@ke

Cartier
Varför inte ge sig på denna ikon bland dykarklockor?... kommer inte på nån bra anledning.
Kommer utveckla tråden efter hand, men så här ser experimentklockan ut just nu. Denna har just nu 7S26-verk och low dome glas från en Seiko Monster.
WP_20150701_00_25_55_Pro.jpg
Den bygger såklart på en SKX031 (7S26-0040) och jag tänker mig följande spec:
- Tavla och visare i eftermarknadsutförande
- Borrade luggar som på originalet
- Double dome safir, för att få plats med...
-... ett NH35/6-verk (Seiko 4R35/6) med 24J och hackande sekund och manuell uppvridning.
- Modifierad stor dykarkrona, eller kanske en triplock-konvertering
(- SAKNAS insert i rätt utförande utan silvertriangel runt lumepluppen.)
Tänkte bygga 2-3 stycken såna här och dokumentera momenten här itråden.

[UPPDATERING] Har nu delar till 2 fullständiga byggen, eftersom man inte är som Macgyver så får man ju ägna en hel del tid åt efterforskningar och försök. Det lurigaste hittills är att lista ut hur en triplock-konvertering skulle kunna monteras, samt att hitta bra delar till det. Tavla och visare i 62MAS-look finns nu också i "steril" version hos Yobokies för den som är överkänslig när det gäller sånt som brukar benämnas homageklockor.

Hursomhelst så börjar man med en ganska välpatinerad SKX031...
WP_20150804_00_05_46_Pro.jpg


Efter rengöring och mycket metallslöjd...
WP_20150804_00_10_39_Pro.jpg


...och med nedslipade kronskydd. Tänkte mig borstad finish istället för blingpolering som på provklockan. Här har jag också borrat med 2,5 mm för att kunna göra en fin M3-gänga för den nya triplock-kronan.
WP_20150802_19_09_22_Pro.jpg


Med triplocktuben på plats fixerad med kemisk metall som verkar fungera bra. Ny double dome safir installerad, och förhoppningsvis kommer den resa sig över vridringen på motsvarande sätt som akrylglaset gör på originalet.
WP_20150808_19_22_52_Pro.jpg

Tackar glasets välvda undersida ryms det nya NH36-verket som kräver lite mer luft för visarna.
WP_20150809_00_57_26_Pro.jpg

Sådärja! En 62MAS med triplock och Hack & Wind...
WP_20150809_01_05_23_Pro.jpg

...bara att slöjda till ett insert till vridringen.
...forts följer

RECEPT
Case: 7S26-0040 från en SKX031 eller 033
Verk: NH35/6 eller 4R35/6 om Hack & Wind önskas, annars används ett 7S26. Ett 6R15/NE15 funkar också.
Glas: 30 mm double domed safir (välvd ovan- och undersida), 3,65 mm tjock med anti-reflexbehandlad undersida från Crystaltimes. Används 7S26-verk räcker det med domed safir där undersidan är flat. Här kan även en original-hardlex för Seiko Monster användas.
Krona: 7 mm krona till SKX007 om originalgängorna funkar. För triplock-konvertering används krona med tub i rostfritt egentligen avsedda för Rolex eller motsvarande efterapningar. Kronaxeln som följer med verket har 0,9 mm gängor.
Insert: SKX007-insert (38 mm) slipas ner till ~37,8 diameter och 0,5 mm tjocklek.
Tavla och visare: Eftermarknadsgrejer från ebay eller Yobokies.
Packningar: Till vridringen finns inga originalpackningar längre, så O-ring med 33 mm innerdiameter och 0,7 mm tjocklek från Cousins får duga.
 
Senast ändrad:

d@ke

Cartier
Learning by doing i all ära, men jag tar gärna emot några goda råd...
1 - Vilken typ av lim/epoxy är bäst för att fästa krontub i boetten?
2 - Vilken gänglåsning är bäst till krona/kronaxel?
 

d@ke

Cartier
Fick inte tag i rätt insert så projektet är egentligen lagt på is tillsvidare. Har en hel hög 031-lik som väntar på att moddas. Triplock-kronan blev riktigt grym. Ska posta några fler bilder på hur den ser ut just nu.
 

d@ke

Cartier
...kommer ligga på is ett tag till, men rätt sorts insert är nu införskaffat tillsammans med en massa kronor, glas, packningar mm.
DSC_0149.JPG

Två fungerande prototyper. Den högra men rätt insert, 7S26-verk, safir avsett för Seiko Monster med flat undersida, 007-krona. Am.tavla och visare är snygga och håller bra kvalitet, men lite för dålig lume för min smak. Yobokies och Dagaz har bra alternativa tavlor. Nästa version blir nog enligt följande:
- Urverk NH35/6
- DD-safir från Crystaltimes
- Tavla och visare från Yobokies/Dagaz
- 62MAS insert
- Triplock-krona
- Blästrad finish och borrade luggar
...fortsättning följer...igen
 
Blev sugen och tänkte beställa glas, jag försökte hitta double domed glaset på 3,65 mm på crystaltimes men enda jag fann var CT056 med måtten "Ref dimensions – Dia 30mm Thickness 4.5mm". Har du refnr till glaset du beställde att dela med dig?
 
Topp