• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 6309-7040 (gammel-turtle) - vilka är era favoritgummin?

Flash77

Omega
God afton klockvänner!
Som lycklig (och trogen ❤️) ägare till en 42 år gammal sköldpadds-donna, har jag tillbringat halva söndagen med att kika på olika gummin att klä damen i.
Jag har för tillfället fastnat på ett gummi från Crafter blue men är osäker på huruvida deras band passar på en gammelpadda som min.
I väntan på svar från Crafter blue, tänkte jag kolla med er, vilka era favoritgummin är till era vintage turtles, och om möjligt, var har ni införskaffat dem?
Håller min största tumme för fin återkoppling och ser fram emot att inspireras av era val.
Tack på förhand!
/ Flash
 

Bilagor

  • IMG_2618.JPG
    IMG_2618.JPG
    889.9 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Jag tänker också att man vill ha något som passar tidsmässigt på klockan. Ett flat vent är ju perfekt! Crafter blue skulle jag tycka blir för modernt och nutida.
 

Flash77

Omega
Tack för tipset Yonsson ( och för att du förgyller min vardag med din och Sams podd ).
Varifrån skulle du rekommendera att plocka upp ett Dal1DP, för att känna sig trygg med att det är ett riktigt Seikoband och inget "hittepå-band" från någon obskyr tillverkare av "originalband" ifrån Burkina-Faso?
 

Flash77

Omega
Jag tänker också att man vill ha något som passar tidsmässigt på klockan. Ett flat vent är ju perfekt! Crafter blue skulle jag tycka blir för modernt och nutida.
Tack för ditt bidrag till tråden Mikko Luiro,
Jag förstår din tanke precis, och jag brottas med densamma.
Dock går mina tankar som så -att det ena inte behöver utesluta det andra. Tänker att min vackra dam kanske kan lösa flera outfits. Därför är jag tacksam för din och alla andras bidrag till tråden. Det kan mycket väl vara så att det blir flera band. Denna Seiko kommer aldrig lämna mig )!
 

Jonaz

Rolex
Tack för ditt bidrag till tråden Mikko Luiro,
Jag förstår din tanke precis, och jag brottas med densamma.
Dock går mina tankar som så -att det ena inte behöver utesluta det andra. Tänker att min vackra dam kanske kan lösa flera outfits. Därför är jag tacksam för din och alla andras bidrag till tråden. Det kan mycket väl vara så att det blir flera band. Denna Seiko kommer aldrig lämna mig )!


Gillar hur du tänker! Min 6309 sitter oxå säkert!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tack för tipset Yonsson ( och för att du förgyller min vardag med din och Sams podd ).
Varifrån skulle du rekommendera att plocka upp ett Dal1DP, för att känna sig trygg med att det är ett riktigt Seikoband och inget "hittepå-band" från någon obskyr tillverkare av "originalband" ifrån Burkina-Faso?

Tycker de från bonetto är bra med, om inte skönare än originalen...
https://www.royalstraps.se/collections/dykarmband/products/bonetto-284-black

Annars här om det finns kvar?
https://klocksnack.se/threads/seiko-dal1bp-22mm-flat-vent-gummi.120480/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Flash77 - Båda dessa är kanon. Bonettobandet är väldigt mjukt och Dal1BP är väldigt hårt. Smaksak vad man gillar, jag föredrar det gamla bandet då det ger en "samtida känsla" att ha originalband på en gammal klocka.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
@Flash77 - Båda dessa är kanon. Bonettobandet är väldigt mjukt och Dal1BP är väldigt hårt. Smaksak vad man gillar, jag föredrar det gamla bandet då det ger en "samtida känsla" att ha originalband på en gammal klocka.
Kan vara bra att tänka på att DAL1BP är ganska långt så om man har smala handleder är det inte så bra. Sålde mitt för det var alldeles för långt på min 16,5cm handled. Bonetto 284 är något kortare så det fungerar även om det är på håret.
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Jag fick hem ett Bonetto 284 idag och de är verkligen riktigt bra. Mjukt och skönt och lagom långt.
Färgen är kanske inte tidsenlig med 6309 men jag orkade inte länka av SRP777 där gummit är tänkt att sitta. :)
6309_Bonetto_mini.jpg
 

Flash77

Omega
Jag fick hem ett Bonetto 284 idag och de är verkligen riktigt bra. Mjukt och skönt och lagom långt.
Färgen är kanske inte tidsenlig med 6309 men jag orkade inte länka av SRP777 där gummit är tänkt att sitta. :)
6309_Bonetto_mini.jpg
Gott å se!
Tryckte själv på avtryckaren igår och går nu och håller tummarna för att hitta en liten gottepåse när jag vittjar brevlådan imorgon.
Stort tack till er klockvänner som hjälpte att guida mig i mitt val. Det blev ett svart Bonettoband som mina lysrörsarmar förhoppningsvis klarar av att bära upp, samt ett, i mina ögon, stiligt Nato.
Lägger upp ett par bilder då de landat!
En god afton önskas er alla därute!
 

Flash77

Omega
304B7A75-A379-4AF1-AA33-D8171D23CCBA.jpeg
9C8B2D9B-2F73-4AEF-840A-182928A806DF.jpeg
1A88F16C-E5B9-48BE-81BE-9AC7733B307C.jpeg
God afton!
Så anlände idag, gammelpaddans nya kläder till sist! Visst blev hon fin?
Själv vill jag säga tack igen till er som guidade mig fram till vad som kändes/känns som rätt val för mig - Bonetto 284, svart.
Sitter som en smäck, även om det i min smak skulle kunnat vara än kortare. Minus 10 mm hade inte varit ett problem alls på mina 16,5-17 cm handleder. Oavsett detta, är jag helnöjd! :)

Vill uppmuntra fler att fortsätta posta i denna tråd. Nya uppslag är alltid av intresse och kul att få ta del av!
En fortsatt fin afton önskas alla er KS:are!
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
304B7A75-A379-4AF1-AA33-D8171D23CCBA.jpeg
9C8B2D9B-2F73-4AEF-840A-182928A806DF.jpeg
1A88F16C-E5B9-48BE-81BE-9AC7733B307C.jpeg
God afton!
Så anlände idag, gammelpaddans nya kläder till sist! Visst blev hon fin?
Själv vill jag säga tack igen till er som guidade mig fram till vad som kändes/känns som rätt val för mig - Bonetto 284, svart.
Sitter som en smäck, även om det i min smak skulle kunnat vara än kortare. Minus 10 mm hade inte varit ett problem alls på mina 16,5-17 cm handleder. Oavsett detta, är jag helnöjd! :)

Vill uppmuntra fler att fortsätta posta i denna tråd. Nya uppslag är alltid av intresse och kul att få ta del av!
En fortsatt fin afton önskas alla er KS:are!
Det där blev ju riktigt bra! :snaphappy: Kul att du blev nöjd.
Jag provar ett Zuludiver 328 gummi-nato som jag fick hem idag.
Bra kvalité, tunt och följsamt. Tummen upp. :)

6309_Zulunato1.jpg

6309_Zulunato2.jpg
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Kul tråd som jag missat helt :eek:
Gillar med bonetto 284 starkt. Doftar gott samt mjukt och följsamt. Har själv 18.5cm handled och tycker även jag de gott kunde varit 1cm kortare. Tycker att vintage våffla passar bra på padda. Har testat både uncle seiko och Cheapestnatostraps senaste modell och tycker att de är jämlika och bra längd. Framförallt mkt bra pris på Cheapestnatostraps. Har läst lite recensioner om tid&tings modell som tydligen ska vara bra med. Och en liten bild såklart :)
IMG_20191105_110320.jpg
äh, vi tar väl en på bonetto med :happyhappy:
IMG_20191028_125407.jpg

Och varför inte en på royal straps vintage zulu canvas med :p
IMG_20190918_110947.jpg
 

Urtyp

Audemars
Även jag kör med Bonetto. #284 Tactical Green för att vara exakt.
Tycker det passar så bra till mysmöglet som börjat komma på tavlan. :D
Fast det bästa är väl att det efter ett helt år fortfarande luktar vanilj. :wideyed:
grontmogel.jpg
 
Topp