• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 6309 729a går ej att ställa tid..

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Har just fått hem ett Tradera köp som skulle vara väl fungerande men så var inte fallet..
Klockan tickar på fint men kronan går ej att dra ut så den klickar i läget för att ställa tiden eller justera datum.
Vad kan det vara som felar?
Värt att reparera eller gör jag bäst i att leta efter ett nytt verk?

Mvh Karl-Magnus
 

rogart-63

Patek
Har just fått hem ett Tradera köp som skulle vara väl fungerande men så var inte fallet..
Klockan tickar på fint men kronan går ej att dra ut så den klickar i läget för att ställa tiden eller justera datum.
Vad kan det vara som felar?
Värt att reparera eller gör jag bäst i att leta efter ett nytt verk?

Mvh Karl-Magnus
Har du gängat upp kronan . Den är gängad så dra den ett par varv motsols . Sen om det inte går är det nåt knas .
 

Exxet

Rolex
Ingen som vart med om liknande?
Går alltså inte att dra ut kronan till yttersta läget efter man gängat lös den från caset..
När du gängat loss kronan händer det något när du vrider kronan, ska visserligen inte hända något,
observera att jag ej uppmanar till våld, men ibland kan dom vara rejält tröga att dra ut, skitig mekanism mm.
det kan ju hänt nåt i ställmekanismen, annars får du väl ta ett snack med säljaren.
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
När du gängat loss kronan händer det något när du vrider kronan, ska visserligen inte hända något,
observera att jag ej uppmanar till våld, men ibland kan dom vara rejält tröga att dra ut, skitig mekanism mm.
det kan ju hänt nåt i ställmekanismen, annars får du väl ta ett snack med säljaren.
Händer inget alls!
Försökt lirka typ vrida fem "minuter" dra - vrida fem dra - vrida osv.
Har även testat milt våld men den vill inte komma en mm längre ut än den är när gängorna släppt..
Mina sista meddelanden har säljaren läst men inte svarat på så jag får en lite olustig känsla!
 

Exxet

Rolex
Händer inget alls!
Försökt lirka typ vrida fem "minuter" dra - vrida fem dra - vrida osv.
Har även testat milt våld men den vill inte komma en mm längre ut än den är när gängorna släppt..
Mina sista meddelanden har säljaren läst men inte svarat på så jag får en lite olustig känsla!
Då ska du nog inte "vålda" något mer, förmodligen något som knasat till sig ställmekanismen, om du inte får tag på säljaren
så får du nog kontakta Tradera, beroende på hur längesen, vilket betalsätt osv. annars är det nog bara att bita i det sura äpplet.
Eftersom klockan verkar funka så känns det lite onödigt att börja leta ett nytt verk, var lite nyfiken på vilken klocka det var så jag kollade lite på Traderas "såldsida" men hittade bara en moddad"Seiko 6309" kan det vara den du köpte?
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Stämmer att det var klockan med katedral visare och en tavla utan logo!
En klocka som hade mardrömslika bilder då jag trodde glaset var helslut på den..
Men glaset var fint å repfritt och själva uret har bara en liten ding på ena bandhornet och annars fina ytor runt om!
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Och försöken att få ut kronan till annat läge har upphört.. Någonting är ju uppenbarligen knas så mitt i allt blir det värre utan att man vet om det!
Men efter detta så känner jag att det är dags att köpa några enklare verktyg även om jag inte kommer ha ett objekt för min planerade mod!
Blir ju mer och mer nyfiken på insidan en gång som denna..
Dock har jag nu efter första natten med klockan upptäckt att gångreserven är väldans dålig! Skakade ganska friskt i klockan för att ladda upp den innan jag gick till sängs och efter sex timmar sömn så står den still..
 

Martin Lovasz

Audemars
Ett mycket vanligt problem med många urverk är att när man trycker in bom med kronan efter att man har haft ut bommen så hamnar något snett i ställverket och på Seiko kan man ibland få allt på plats igen genom att plocka ut bommen och sedan lirka in den igen med spetsen på bommen snett uppåt eller snett nedåt så muffhjulet hamnar rätt igen.

Fungerar inte detta så måste urverket plockas isär.
 
Senast ändrad:

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Ett mycket vanligt problem med många urverk är att när man trycker in bom med kronan efter att man har haft ut bommen så hamnar något snett i ställverket och på Seiko kan man ibland få allt på plats igen genom att plocka ut bommen och sedan lirka in den igen med spetsen på bommen snett uppåt eller snett nedåt så muffhjulet hamnar rätt igen.

Fungerar inte detta så måste urverket plockas isär.

Då är det inte helt hopplöst alltså!
Lutar däremot åt att jag får mina pengar tillbaka vilket jag hoppas på!
 

lassetff

Breitling
Det är inte så att själva pinnen som som sitter fast i kronan och som ska in i urverket är för kort och därför kan du inte ställa datum utan den bara klickar, hamnar i ett läge som inte riktigt finns... Bara en tanke
 
Topp