• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko 6r35 ris eller ros?

Är ute efter en vardagsklocka och gillar tanken på iaf en Seiko i samlingen. Hur bra är dessa urverk 6r35 som oftast sitter i Prospex-serien? Om de jämförs med liknande urverk från ex Longines i samma prisklass? Ex L888.

Tanken har varit antingen en certina med ett powermatic 80, en hydroconquest med l888 men har nu fattat lite tycker för Seikos prospex-serie och då främst deras SPB147J1 som är en variant av en nyutvecklad 62mas.

Vad säger ni kring dessa urverk?

/Andreas

Hit or miss skulle jag säga. Seiko är inte direkt kända för sina kvalitativa/precisa urverk i det lägre segmentet även om det oftast är slitvargar av rang.
Är verket det viktiga är schweizarna ett bättre alternativ alla dagar i veckan om du frågar mig 🙂

Jag har haft några klockor med det verket. De har inte hållit tiden särskilt väl, typ +-20 sekunder/dygn. Min lilla erfarenhet är att 6R15 håller tiden mycket bättre. Kan dock tillägga att jag inte ruckat något 6R35 så det kanske går att få till tidhållningen bättre.

Min erfarenhet överensstämmer med ovan med tillägg att mina 6r35 haft en tendens att vara oerhört instabila i tidsavvikelserna (kan man uttrycka sig så?). Dvs alltifrån ett par sekunder till minut per dag beroende på läge/aktivitet.

• Like
Reactions: v0n
Jag har haft några klockor med det verket. De har inte hållit tiden särskilt väl, typ +-20 sekunder/dygn. Min lilla erfarenhet är att 6R15 håller tiden mycket bättre. Kan dock tillägga att jag inte ruckat något 6R35 så det kanske går att få till tidhållningen bättre.
Ja, det borde väl vara tvärtom egentligen men jag håller med, tror även 6R15 har en tajtare toleransnivå på pappret. Skulle gissa på att det har någonting med den längre kraftreserven att göra?
Visst, allt går att rucka men frågan är om man ska behöva göra det på en ny klocka.

Senast ändrad:
Ja, det borde väl vara tvärtom egentligen men jag håller med, tror även 6R15 har en tajtare toleransnivå på pappret. Skulle gissa på att det har någonting med den längre kraftreserven att göra?
Visst, allt går att rucka men frågan är om man ska behöva göra det på en ny klocka.
Ja. Lång drivfjäder = oförutsägbar kraft.

Tack för svaret kring mekanismerna, tanken var en seiko som skulle få agera slitvarg då jag behöver en klocka till jordbruket etc. Men om man då ska välja en seiko känns det kanske tryggare med en billigare, typ seiko 5 eller någon beg skx

• Like
Reactions: v0n
Tack för svaret kring mekanismerna, tanken var en seiko som skulle få agera slitvarg då jag behöver en klocka till jordbruket etc. Men om man då ska välja en seiko känns det kanske tryggare med en billigare, typ seiko 5 eller någon beg skx
Ska man bröta runt tycker jag absolut 7s26/4r-verken är allt man egentligen behöver.
Om det mot all förmodan skulle paja kostar det heller inte många slantar att peta i ett nytt urverk (till skillnad mot 6r-verken).

Kanske bara tur men har annars bara bra erfarenheter av PM80, inte haft något som gått utanför +-0- +10spd blandad körning✌🏼

Min Seiko King Turtle m det billigare 4R36 urverket har plussat 0,4s/dygn i snitt senaste månaden. Har aldrig ägt nån klocka m dyrare seikourverk, men det verkar märkligt nog som de dyrare urverken har en tendens att gå lite svajigare av det jag läst mig till.

Köpte nyligen en spb143 samt en spb213, med 6R35 verket. De håller tiden väldigt bra! Vet att jag mätte 143an till +3 sekunder på en vecka! Inget att klaga på och fantastisk design i mitt tycke :)
CC3E2827-59B0-44E7-B7DE-5584688443EC.jpeg

Äger två klockor med 6R35, båda tappar typ 20 sek/dygn. Hade en med 4R35 för nåt år sen, höll tiden mycket bättre. Tänkte dock testa att lämna in dom på ruckning nån gång, bryr mig inte supermycket om avvikelsen då jag skiftar klocka ofta.

L888.4 har jag i min Spirit, men det är ju chronometerklassat och håller såklart tiden kanonbra.

Ska du ha en slitvarg till jordbruk skulle jag nog rekommendera quartz istället.

Har ett 6R35 och det har gått mkt bra under de 1,5 år jag haft det, dvs ca +4-5 spd. Självklart avviker det i slutet av reserven. Ägt två 6R15 och de har gått bra men inte så bra.

Tillbaka
Topp