• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 7002-XXXX hur mycket tycker vi om dem?

Hej på er,

verkar lite tunt med trådar och inlägg om denna model här på KS, i början på min ”klockkarriär” hade jag en som jag verkligen älskade men när jag lärde mig mer insåg var byggd av aftermarket delar och den såldes till slut billigt..... nu så här ganska många år senare kom jag ihåg hur jävla bra den faktiskt är även om den inte får så mycket kärlek som vissa andra vintage/semi-vintage modeller :)
Hur många finns det här på KS?
Vad tycker vi om dem?
Kan vi tipsa varandra om var att köpa?
Köpa delar?
Självklart kanske moddar även om orginal alltid är nr 1 för mig.....

 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej på er,

verkar lite tunt med trådar och inlägg om denna model här på KS, i början på min ”klockkarriär” hade jag en som jag verkligen älskade men när jag lärde mig mer insåg var byggd av aftermarket delar och den såldes till slut billigt..... nu så här ganska många år senare kom jag ihåg hur jävla bra den faktiskt är även om den inte får så mycket kärlek som vissa andra vintage/semi-vintage modeller :)
Hur många finns det här på KS?
Vad tycker vi om dem?
Kan vi tipsa varandra om var att köpa?
Köpa delar?
Självklart kanske moddar även om orginal alltid är nr 1 för mig.....

Har i olika perioder letat en original i bra skick och har inte sett särskilt många utbjudna i rätt utförande men de som varit har jag inte hunnit på. Så jag har på något sätt tröttnat på att leta efter dem, tråkigt nog.
 

Exxet

Rolex
En moddad och en original, eller i a f på väg.
1.jpg

1.jpg
 
Har två stycken som jag älskar, en 7002-7000 å en 7002-700A, båda har tyvärr ”fula” AM tavlor (grönaktig lume i dagsljus). Jag har letat febrilt efter tavlor med mer krämvit lume utan framgång...
FEB0D618-442C-497D-AF9A-B6AB74153F48.jpeg
FEB0D618-442C-497D-AF9A-B6AB74153F48.jpeg
Trevliga helt enkelt, har legat lite på latsidan runt klockor men känner att suget börjar komma att ge sig ut på jakt efter ett riktigt bra orginal ex 😊
 
Screenshot_20210117-173655_Gallery.jpg
Hejsan! Någon som kan hjälpa till angående denna, enligt säljare orginal förutom att glaset bytts till safir, vad tror ni? Ser helt rätt ut enligt mina otränade ögon iaf 😅 tack på förhand för hjälp!

Mvh
Johannes
 

Exxet

Rolex
Screenshot_20210117-173655_Gallery.jpg
Hejsan! Någon som kan hjälpa till angående denna, enligt säljare orginal förutom att glaset bytts till safir, vad tror ni? Ser helt rätt ut enligt mina otränade ögon iaf 😅 tack på förhand för hjälp!

Mvh
Johannes
Nu utger jag mig inte för att vara nån expert på dessa men det ser ut som en 2:a gen. av 7002, en -7039, ser i o f s inte baksidan, kolla att vridringen bara klickar åt ett håll, i s f rätt, har svårt att se om visarna är original, men tavlan tycker jag ser bra ut, förmodligen vinkeln på bilden men man ser inga kronskydd vilket det ska vara.
Ser ut som ett bra köp beroende på vad den kostar.
 
Det är en 7039 ja, från -94. Visarna såg lite skumma ut men när man zoomade in så framgick det att även de är gryniga. Märke inte ens själv det fattas kronskydd.. Tack för hjälpen!
 

Exxet

Rolex
Det är en 7039 ja, från -94. Visarna såg lite skumma ut men när man zoomade in så framgick det att även de är gryniga. Märke inte ens själv det fattas kronskydd.. Tack för hjälpen!
Säger inte att det fattas kronskydd, men dom syns inte på bilden, antar att du har fler bilder att titta på, skulle inte köpa en klocka efter bara sett en bild.
 

Exxet

Rolex
Jo har nog det och bra du nämnde för att hade själv glömt den detaljen!
Ett litet tips, när du svarar en specifik person klicka på "svara" (Grön ring) och inte den Gröna "skicka svar" -knappen längre ner (Röd ring) så ser den personen att du svarat, annars vet man ej det om man inte är inne på den tråden just då. Se bild.
ks.jpg
 
Ett litet tips, när du svarar en specifik person klicka på "svara" (Grön ring) och inte den Gröna "skicka svar" -knappen längre ner (Röd ring) så ser den personen att du svarat, annars vet man ej det om man inte är inne på den tråden just då. Se bild.
ks.jpg
Där ser man, lite grubblat på dedär och citat så tack för tipset!
 

Exxet

Rolex
Wow, inte ofta man ser en originaltavla!! Har 2 st 7002, en svart å en pepsi men båda har AM grönaktig lume tyvärr:(
Vet inte om det är min 7002 du menar eftersom du inte citerar, men svarar ändå :) är inte 100% säker på att den är helt original men nästan,och en av dom bättre jag hittat, tycker inte att det är så svårt att hitta okej tavlor till dessa, är ju inte lika populära som sina kändare släktingar, ska försöka hitta lite mer passande visare också.
 

Pablitus71

Breitling
Vet inte om det är min 7002 du menar eftersom du inte citerar, men svarar ändå :) är inte 100% säker på att den är helt original men nästan,och en av dom bättre jag hittat, tycker inte att det är så svårt att hitta okej tavlor till dessa, är ju inte lika populära som sina kändare släktingar, ska försöka hitta lite mer passande visare också.
Men var har du hittat urtavlor som går åt det gräddvita i lumen? Jag har letat med ljus å lykta på nätet men hittar bara nästintill förstörda/mögliga exemplar.
 

Exxet

Rolex
Men var har du hittat urtavlor som går åt det gräddvita i lumen? Jag har letat med ljus å lykta på nätet men hittar bara nästintill förstörda/mögliga exemplar.
Om du har krav på att tavlan ska vara som när dom lämnade fabriken blir det nog värre, har läst nånstans att lumen på dessa inte var så långlivade och ändrade färg rätt fort, så det blir nog om man hittar något exemplar som legat i förpackad i en låda eller dylikt.
Lite patina får man nog räkna med typ min senaste eller en tavla som syns lite tidigare i tråden.
 

Pablitus71

Breitling
Om du har krav på att tavlan ska vara som när dom lämnade fabriken blir det nog värre, har läst nånstans att lumen på dessa inte var så långlivade och ändrade färg rätt fort, så det blir nog om man hittar något exemplar som legat i förpackad i en låda eller dylikt.
Lite patina får man nog räkna med typ min senaste eller en tavla som syns lite tidigare i tråden.
Men det är precis det jag letar efter, en tavla med patina, de är ju trots allt äldre klockor men har bara lyckats hitta söndermöglade ex, antar att det bara är att leta vidare...
 

Exxet

Rolex
Men det är precis det jag letar efter, en tavla med patina, de är ju trots allt äldre klockor men har bara lyckats hitta söndermöglade ex, antar att det bara är att leta vidare...
Nu vet inte jag vad du har för krav men ska dom se ut så här blir det nog lite värre, se bild:
5qp4ja4o.jpg

Vet inte heller vad du menar med söndermöglade tavlor, alla har ju olika preferenser.
 

Dr H

Cartier
2-Faktor
Jag höll på med min gamla 7002 och tog bort kronan för att ta ut verket ur boetten. Nu får jag inte tillbaka kronan igen. Det verkar som att spärren som man tycker undan för att få ut kronan har fastnat i "undantryckt" läge. Finns det något enkelt sätt att fixa detta, eller har jag sabbat klockan?
 

Pablitus71

Breitling
Jag höll på med min gamla 7002 och tog bort kronan för att ta ut verket ur boetten. Nu får jag inte tillbaka kronan igen. Det verkar som att spärren som man tycker undan för att få ut kronan har fastnat i "undantryckt" läge. Finns det något enkelt sätt att fixa detta, eller har jag sabbat klockan?
Tyvärr långt över min kunskap :sorry:
 

Exxet

Rolex
Jag höll på med min gamla 7002 och tog bort kronan för att ta ut verket ur boetten. Nu får jag inte tillbaka kronan igen. Det verkar som att spärren som man tycker undan för att få ut kronan har fastnat i "undantryckt" läge. Finns det något enkelt sätt att fixa detta, eller har jag sabbat klockan?
Förmodligen har något hamnat fel i ställmekanismen, om det är enkelt är upp till den som gör det, visare, tavla o datum"skivan" måste bort för att se vad som hänt.
 
Topp