• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

/Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Säljes Vintage Seiko 7548-7000

Senpai

Silver
2-Faktor
Pris
7000
Returpolicy
Om ej äkta vara
Bilder Skickat
  1. Ja
Unik möjlighet att kliva in i tidsmaskinen och ta sig tillbaka till 1982. Jag letade i många år efter det perfekta exemplaret, och det här är det närmaste jag kommit. Möjligtvis oanvänd (?), köpt via auktion från Japan. Den gröna klistermärket på baklocket är intakt, och det finns inga fler batteribyte-markörer än det från fabriken, en tydlig signal för att den har legat orörd länge.

IMG_6035.jpeg

IMG_6033.jpeg

IMG_6037.jpeg

IMG_6041.jpeg

Bakgrund:
Seiko 7548-7000 är en dykarmodell tillverkad endast för den inhemska marknaden (JDM). Den dyker upp 1979 i katalogen och introducerade det nya ”slimcase” som senare kom att ärvas av 7C43, 7002, 7S26 (SKX) helt fram till idag med Seiko 5 Sports.

IMG_0209.jpeg

Bild från 1979 års katalog vol.2.

Designen är typisk för Seiko dykare: stora tydliga markörer med lysmassa, kronan kl. 4 för bekvämlighet, praktisk med dag/datum. Tryck och färgval på tavla smakfullt utfört. Vid kl. 6 återfinns symbolen för Suwa, fabriken som tillverkade modellserien.

Daghjulet visar Kanji eller Engelska. Kronan skruvas in, vridring roterar åt båda håll. Vattentäthet sattes till 150m. Baklocket bär den typiska Silver Wave-symbolen och modellen mäter ca. 42mm.

Verket 7548 är på många sätt lik den mekaniska föregångaren 6306 (Turtle) och har en robust byggkvalité med fem juveler som ofta tickar på stadigt efter flera decennier.

Det finns en uppsjö av artiklar och filmer om man vill fördjupa sig mer, samt en egen tråd här på Klocksnack.

Om objektet:
Den här klockan är tillverkad i mars 1982. Alla delar är originaldelar från Seiko. Även det ikoniska gummibandet GL831 medföljer som är kul för en samlare men brukar hårdna en del med åren och bör användas med försiktighet.

IMG_6068.jpeg

Seiko låda och manual för 7548-verket inkluderas också.

Serienummret är osannorlikt: 23XX23!

Nytt Seiko DAL1BP gummiband samt Seiko ”fatboy” 2,5mm x 22mm bandstift medföljer.

IMG_6040.jpeg

IMG_6039.jpeg

IMG_6031.jpeg

Det enda att notera på skicket är symetriska märken på bandhornen, troligtvis när tidigare säljare försökt montera av bandet, se bilder. Inte framträdande med band monterat eller ovanifrån. Svag oxidering på visare, minimalt med hairlines på de blankpolerade sidorna. Glas och vridring felfritt i min inspektion. Klockan har aldrig använts i min ägo.

Helthetsintrycket är så nära nyskick man kommer med tanke på ålder, missa inte chansen att äga denna tidskapsel!

Ny ägare bör byta packningar om den ska användas i våta miljöer. Okänd återstående batteritid.

Titta noga på bilderna, de är en viktig del av beskrivningen. Tänk på att de är fotade på nära håll och eventuella skavanker upplevs mindre framträdande i daglig användning. De är fotade i dagsljus utan redigering.

Betalning med Swish.

7000kr, rek. frakt inkluderat.
OBS! Skickas tidigast i påsk.

Jag har en referenstråd från tidigare handel.

Svarar gärna på frågor, men jag tror jag fått med det mesta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp