• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 7a28-7040 vattenskadad

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hej,

Mitt första inlägg blir i detta forum då jag tror klockan är från 1982. Jag har råkat bada med min Seiko innan jag ens tänkte på att trycktesta den. Den gick en dag eller två efter doppet sen stannade den. Det var en del brunt runt batteriet när jag skruvade isär den (gulmarkerat).
Har gjort rent så gott jag kunde med isopropylalkohol och tops. När jag meka ihop den igen och i med batteriet står de fortfarande still.

Kan batteriet dött men klockan vara ok? (har inte testat nytt batteri)
Eller är de som jag misstänker att klockan är död? :/ Glömde ta bilder innan rengöringen.
3.jpg
2.jpg
1.jpg

glad nybörjare på klockmek.
 
Senast ändrad:

Bazsy

Cartier
Hej,

Mitt första inlägg blir i detta forum då jag tror klockan är från 1982. Jag har råkat bada med min Seiko innan jag ens tänkte på att trycktesta den. Den gick en dag eller två efter doppet sen stannade den. Det var en del brunt runt batteriet när jag skruvade isär den (gulmarkerat).
Har gjort rent så gott jag kunde med isopropylalkohol och tops. När jag meka ihop den igen och i med batteriet står de fortfarande still.

Kan batteriet dött men klockan vara ok? (har inte testat nytt batteri)
Eller är de som jag misstänker att klockan är död? :/ Glömde ta bilder innan rengöringen.
3.jpg
2.jpg
1.jpg

Mvh Oskar, glad nybörjare på klockmek.
Testa med nytt batteri kan inte skada. Resten kan vara ok om du inte ser skador direkt. Ledningarna är ju synliga på dessa. IC och annat inkapslad brukar klara av lite vatten utan vidare.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det räcker ofta att man låter dem torka ur så börjar de fungera efter några dagar och som du skriver så kan det vara batteriet som gett upp och inget annat.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tackar för svaren och de bygger lite hopp :)
Ska försöka hinna med ett besök på stan på fredag och inhandla nytt batteri (uppdatering kommer självklart).
Var vänder man sig om de skulle visa sig att klockan ändå inte vill fungera? Någon i detta forum som mekar gamla Seiko?
Om det handlar om urmakare får den gärna finnas strax söder om sthlm :)

Skulle inget hjälpa blir de jaga delar på ebay.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ska man se något positivt i det hela har jag för första gången mekat isär en klocka. Byggt upp lite eget förtroende för de och möjlighet att modda/fixa klockor i framtiden :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tackar för länken :) Jo jag har förstått att den inte är jättelätt att hitta grejer till men hoppas på de bästa.
Finns de något annat urverk man kan peta i om inget annat skulle gå tro?
 

Martin Lovasz

Audemars
Tror inte man kan det men man får ha tålamod med vintageklockor så skulle det inte fungera så lägger man undan klockan och tittar på eBay lite då och då. :)

Skulle du lyckas få i något annan skulle inte siffrorna bak matcha urverket så då har du en Franken med mindre värde än en söndrig originalklocka plus att folk kommer peka på dig när du går förbi och säga till sina barn att där minsann går en klockvandal. ;)
 
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
På tal om Frankenstein. IT'S ALIVE!!! :D
Petade tillslut i nytt batteri, hände ingenting på typ 5 sek sen hoppade den igång och tickar på fint.

Gjorde min dag igår! Bara att beställa hem nytt glas från ebay nu då.

Tips på vettigt verktyg för att byta glas välkomnas, har en verktygslåda med diverse verktyg men ingen 'glaspress' eller vad de kallas.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det du behöver är två platta hårda ytor som du lägger klockan emellan och pressar, helst i plast eller trä. Rätt glas går ner med fingerkraft och så använder du press sista biten så den kommer ner som den skall.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Väcker liv i denna gamla tråd igen.

Klockan fungerar fortfarande men tidshållningen är sådär. Finns ju en liten sak att peta på som jag tror justerar tiden. Ska se om jag inte kan få till en bra bild på detta. Är det bara justera tills det duger eller lämna till en med rätt verktyg hemma? @rogart-63 @McGyver idéer? :)
 

Pictor

Audemars
En betydligt bättre och färskare bild på uret är i sin ordning.
IMG_20170727_200059.jpg
Den är kanonfin!! Uppfattar jag det som att du har fixat det, så stort grattis !!! Härlig svärta på tavlan ! Mitt bezel går inte att vrida efter många års hårt kneg. Tidigare tålde den både rörtång o liten slägga, men har numera gått i pension liksom jag. Kul !!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Dessvärre inte fixad. Klockar tickar ju på visserligen men för långsamt. Tappade drygt 4min under 10h användning idag. Jag upplever de dock inte som den tappar lika snabbt när den får vila i klocklådan.

Lite av ett mysterium de här men misstänker tyvärr att de mekaniska bitarna tog stryk under den misslyckade badningen. Ska försöka mig på justerings"prylen" igen men vet inte ens om jag gör rätt.

Återstår att se. Kanske blir en trådstart i hemslöjdavdelningen eller om de finns någon vettig att hoppa på redan/väcka till liv :)
 

rogart-63

Patek
Dessvärre inte fixad. Klockar tickar ju på visserligen men för långsamt. Tappade drygt 4min under 10h användning idag. Jag upplever de dock inte som den tappar lika snabbt när den får vila i klocklådan.

Lite av ett mysterium de här men misstänker tyvärr att de mekaniska bitarna tog stryk under den misslyckade badningen. Ska försöka mig på justerings"prylen" igen men vet inte ens om jag gör rätt.

Återstår att se. Kanske blir en trådstart i hemslöjdavdelningen eller om de finns någon vettig att hoppa på redan/väcka till liv :)
Låter lite mycket med 4 min på 10 timmar . För att kunna gå att justera bort. Misstänker att den behöver en service ändå. Största problemet är väl att hitta nån som ger sig på det? Det är ändå hyfsat enkelt att serva men delarna är små och många. Och svåra att hitta om nåt skulle gå sönder eller försvinna.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Låter lite mycket med 4 min på 10 timmar . För att kunna gå att justera bort. Misstänker att den behöver en service ändå. Största problemet är väl att hitta nån som ger sig på det? Det är ändå hyfsat enkelt att serva men delarna är små och många. Och svåra att hitta om nåt skulle gå sönder eller försvinna.
God afton och tack för svaret :)
Jo jag misstänker att det är en del grejer som bör smörjas upp. Men ja jag står lite i döläge med denna. Att lämna in den till urmakare kostar nog mer än jag gav för den. Sen tappar den lite väl mycket för att jag ska trivas att bära den.

Så ja, jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Såg att det finns en guide på tuben där en urmakare plockar ner en liknande till molekyler men jag har inte riktigt den stadiga handen eller tid med en dotter på 6mån hemma.

Den kanske helt enkelt bara ska få ligga i lådan och plockas fram då och då :(
 

rogart-63

Patek
God afton och tack för svaret :)
Jo jag misstänker att det är en del grejer som bör smörjas upp. Men ja jag står lite i döläge med denna. Att lämna in den till urmakare kostar nog mer än jag gav för den. Sen tappar den lite väl mycket för att jag ska trivas att bära den.

Så ja, jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Såg att det finns en guide på tuben där en urmakare plockar ner en liknande till molekyler men jag har inte riktigt den stadiga handen eller tid med en dotter på 6mån hemma.

Den kanske helt enkelt bara ska få ligga i lådan och plockas fram då och då :(
Testa att motionera den genom att trycka in alla knapparna samtidigt. Så snurrar alla visarna samtidigt. Glöm inte att hålla koll på batteriet om den ligger för länge i lådan bara :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Testa att motionera den genom att trycka in alla knapparna samtidigt. Så snurrar alla visarna samtidigt. Glöm inte att hålla koll på batteriet om den ligger för länge i lådan bara :)
Jodå jag har gjort det med jämna mellanrum. Ibland envisas sekundvisaren att stanna på 58sek istället för att nollställa kl 12 ordentligt då också.

Batteriet är hyfsat nybytt men ska hålla koll på det :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Vad hände sen då? Jo!

Klockan användes som dellikvid i ett byte mot denna tvåtons goding. 7a38-7020
IMG_20180319_104425-01.jpeg


Samtidigt hos den nya ägaren inhandlades en annan 7a28-7040. Som jag efter ett tag köpte tillbaka igen.
IMG_20180325_195236-01.jpeg

IMG_20180330_124426-01.jpeg
IMG_20180329_182418-01.jpeg
IMG_20180526_100907-01.jpeg

Håller tiden stabilt utan konstigheter! Ni kanske även noterat att den nu har länk, orörd boett och den riktigt uppmärksamme ser att det numer är en sports 100.

Det var helt enkelt inte mkt som överlevde från den gamla som tråden startade med. Det enda som faktiskt är kvar från gamla är vridningen och inlägget då de var i bättre skick.

Så ja det blev egentligen en helt annan 7a28-7040 men med en småkul story och trevlig bekantskap. Keeper!

Slutet gott allting gott :)
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
De ser så himla moderna ut att det är svårt att tro att de faktisk har en bra ålder. Jag skickade över allt i Seiko väg till Rogart så han kan kanske hjälpa dig i framtiden om du skulle behöva något.
 

Martin Lovasz

Audemars
hehe, Han fick en stor (liten) låda full. Hade helt enkelt för mycket av allting och bara en begränsad tid så bättre att någon som uppskattar Seiko mer än jag som bara håller mig till "Swiss Made" nuförtiden. Har massor av Citizen också som någon borde få ta över. :)

Länkarna är Seikos stora svaghet då de ser robusta ut men har svaga mellanlänkar och man ser ofta hur länkbiten som är närmas boetten är böjd.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
hehe, Han fick en stor (liten) låda full. Hade helt enkelt för mycket av allting och bara en begränsad tid så bättre att någon som uppskattar Seiko mer än jag som bara håller mig till "Swiss Made" nuförtiden. Har massor av Citizen också som någon borde få ta över. :)

Länkarna är Seikos stora svaghet då de ser robusta ut men har svaga mellanlänkar och man ser ofta hur länkbiten som är närmas boetten är böjd.
Jag vet att @Ormet är mycket inne på Citizen för tillfället. En annan hänger ju och smyger en del i DS tråden så må bli en snart så man kan posta också :rolleyes:
 
Topp