• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 7C43-7000 Korea vs Japan

Roger.SWE

Omega
En av mina favoriter är helt klart Seiko 7C43-7XXX modellen. Den klassiska Seiko dykaren, fast med med dom helvita/matsvarta visarna. En otroligt lättläst och snygg kombination :)
Jag hade redan en vanlig japansk 7C43-7000 då det plötsligt dök upp en koreansk modell till salu. Min första tanke var att en koreansk klocka kan väll inte vara något att ha. Efter lite sökande på nätet, så förstod jag att den här modellen är mycket ovanlig! Det ser ut som att den tillverkades endast mellan åren 1988 och 1990. Jag har tyvärr inte hittat någon information varför den tillverkades i Korea under dessa år?

På bilden kan ni se dem sida vid sida. Den japanska (vänstra) och den koreanska (högra) modellen. Nu är det tyvärr olika glas på dem.

Den koreanska har:
# En mycket gråare tavla. Därför matchar det gråa bandet perfekt till den ;)
# Professional Diver's 200m texten är röd istället för orange.
# Seiko Quartz texten + inramningen av lumen är silver istället för vit.
# Lumen är helt annorlunda. Mycket grövre och kornig.
# Den saknar givetvis "Suwa" symbolen kl. 3 och "JAPAN" kl. 6:30 på tavlan.
# Den är med i "Kanjiklubben" också :)
# På baksidan står det "KOREA SV" istället för "JAPAN A" och så saknar den "Suwa" symbolen.

J vs K.jpg


:seiko:
/Roger
 
Senast ändrad:

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
En av mina favoriter är helt klart Seiko 7C43-7XXX modellen. Den klassiska Seiko dykaren, fast med med dom helvita visarna. En otroligt lättläst och snygg kombination :)
Jag hade redan en vanlig japansk 7C43-7000 då det plötsligt dök upp en koreansk modell till salu. Min första tanke var att en koreansk klocka kan väll inte vara något att ha. Efter lite sökande på nätet, så förstod jag att den här modellen är mycket ovanlig! Det ser ut som att den tillverkades endast mellan åren 1988 och 1990. Jag har tyvärr inte hittat någon information varför den tillverkades i Korea under dessa år?

På bilden kan ni se dem sida vid sida. Den japanska (vänstra) och den koreanska (högra) modellen. Nu är det tyvärr olika glas på dem.

Den koreanska har:
# En mycket gråare tavla. Därför matchar det gråa bandet perfekt till den ;)
# Professional Diver's 200m texten är röd istället för orange.
# Seiko Quartz texten + inramningen av lumen är silver istället för vit.
# Lumen är helt annorlunda. Mycket grövre och kornig.
# Den saknar givetvis "Suwa" symbolen kl. 3 och "JAPAN" kl. 6:30 på tavlan.
# Den är med i "Kanjiklubben" också :)
# På baksidan står det "KOREA SV" istället för "JAPAN A" och så saknar den "Suwa" symbolen.

J vs K.jpg


:seiko:
/Roger
Korea 7c43 rocks!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den vänstra har blekt text, det är därför den har "orange" text. Kan man få en bättre bild på den högra så man ser suwaloggan i underkant av tavlan? :)
 

Sorubim

Audemars
Grymt coola klockor båda två!
Inte bara texturen på lumen som skiljer, utan även färgen? Den koreanska verkar dra åt grönt, eller är det bara fotot som luras?
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Den vänstra har blekt text, det är därför den har "orange" text. Kan man få en bättre bild på den högra så man ser suwaloggan i underkant av tavlan? :)
Ser helt klart ut att vara en suwa logga. Men kan väl vara monterad i Korea ändå antar jag? Helt klart ovanlig. Har ju haft äran att få ha den där och minns jag inte fel så har @Jaggis haft 2. Är han nog ensam om i världen isf. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visa gärna en bättre bild, tycker inte tavlan ser OK ut. Datumfönstret är knas, kanterna runt lumen är knas och även lumen ser suspekt ut. Förutom det är tavlan för blekt i förhållande till texten och det ser ut att vara den klassiska bajskorvfakeloggan längst ner på tavlan. Ser ut som om det är den @Moffan sålt tidigare.

Här är bilder på en av de Jaggis haft.
IMG_8199.JPG
IMG_8200.JPG
 
  • Like
Reactions: .jp

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Visa gärna en bättre bild, tycker inte tavlan ser OK ut. Datumfönstret är knas, kanterna runt lumen är knas och även lumen ser suspekt ut. Förutom det är tavlan för blekt i förhållande till texten och det ser ut att vara den klassiska bajskorvfakeloggan längst ner på tavlan. Ser ut som om det är den @Moffan sålt tidigare.

Här är bilder på en av de Jaggis haft.
IMG_8199.JPG
IMG_8200.JPG
Är det verkligen en Korea modell på bilden? Alla andra jag sett ser ut som Rogers.
Här är en diskussion i samma ämne från annat forum.
http://www.thewatchsite.com/21-japa...fake-7c43.html#/topics/44296?page=1&_k=nq1cxa
Vore kul att se bättre bilder helt klart.
Jag säger att den är rätt!
 

Roger.SWE

Omega
Visa gärna en bättre bild, tycker inte tavlan ser OK ut. Datumfönstret är knas, kanterna runt lumen är knas och även lumen ser suspekt ut. Förutom det är tavlan för blekt i förhållande till texten och det ser ut att vara den klassiska bajskorvfakeloggan längst ner på tavlan. Ser ut som om det är den @Moffan sålt tidigare.

Här är bilder på en av de Jaggis haft.
IMG_8199.JPG
IMG_8200.JPG
Det där är ju en 7010 JDM
 

rogart-63

Patek
Visa gärna en bättre bild, tycker inte tavlan ser OK ut. Datumfönstret är knas, kanterna runt lumen är knas och även lumen ser suspekt ut. Förutom det är tavlan för blekt i förhållande till texten och det ser ut att vara den klassiska bajskorvfakeloggan längst ner på tavlan. Ser ut som om det är den @Moffan sålt tidigare.

Här är bilder på en av de Jaggis haft.
IMG_8199.JPG
IMG_8200.JPG
Vad var det för modell .Den saknar ju quartz loggan och SQ loggan.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
IMG_8201.JPG

Sorry, Jaggis blandade bilder på två olika modeller i samma inlägg, trodde samtliga bilder var på samma klocka. Här är rätt klocka.

Står ju tydligt i inlägget vilken klocka som är koreanen :)
I inlägget skriver jag om 7C43-7000, 7010, 700B och 700A och redogör för vilken som är respektive ref.
 
Senast ändrad:

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor

Moffan

Rolex
2-Faktor
Visa gärna en bättre bild, tycker inte tavlan ser OK ut. Datumfönstret är knas, kanterna runt lumen är knas och även lumen ser suspekt ut. Förutom det är tavlan för blekt i förhållande till texten och det ser ut att vara den klassiska bajskorvfakeloggan längst ner på tavlan. Ser ut som om det är den @Moffan sålt tidigare.

Här är bilder på en av de Jaggis haft.
IMG_8199.JPG
IMG_8200.JPG

Det ser definitivt ut att vara min gamla.

WP_20160217_19_34_42_Pro.jpg
 
Topp