• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Alpinist eller SARB033?

dippset

Breitling
Tjena, ny här. Har tänkt att köpa min första riktiga klocka och det lutar mellan Alpinisten och SARB033:an. Anledningen till att jag är lite tveksam på vilken jag ska köpa beror på att det känns iallafall som att SARB:en inte skulle passa lika bra som en casual klocka med tanke på att detta kommer vara min enda klocka. Jag gillar båda klockerna lika mycket men vilken klocka tror ni skulle passa bäst som en "casual" klocka? Är också väldigt nyfikna på nato straps men jag antar att ingen av dom klockorna skulle passa bra på en nato?
 

Noxin

Omega
Alpinisten är väldigt mångsidig och fin i mitt tycke. I princip samma för SARB033 dock :)

Jag röstar alltså på Alpinist, köpte en till farsgubben i Julklapp och den har vart mycket uppskattad.
 

dippset

Breitling
Alpinisten är väldigt mångsidig och fin i mitt tycke. I princip samma för SARB033 dock :)

Jag röstar alltså på Alpinist, köpte en till farsgubben i Julklapp och den har vart mycket uppskattad.
Låter bra! Tror jag ska köra på en Alpinist då, hur tycker du att dom ser ut på en passande nato eller zulu strap?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Två utmärkta val. Jag tycker att båda passar alla tillfällen förutom som beater. Köp den du tycker bäst om.
Jag hade personligen köpt sarb.
 

Camo00

Patek
Hade också köpt Sarb033 alla dagar. Alpinisten är cool, men 033 funkar ju överallt, en riktig OWG-klocka!
seiko-SARB033-02.jpg
 

Noxin

Omega
Låter bra! Tror jag ska köra på en Alpinist då, hur tycker du att dom ser ut på en passande nato eller zulu strap?
Jag röstar på att ganska omgående fixa något lite bättre läderband, svart eller brunt. Kolla t.ex in lite vad @cheepo63 har gjort, riktigt trevliga grejjor!

För att sedan försöka få tag i en länk att komplettera med, Alpinisten är ju faktiskt vattentät till 200m och ser rätt ballt sportig ut i det utförandet!

ZjKjgG1.jpg


Läs även detta för att grotta ned dig ytterligare :)

http://thespringbar.com/seiko-alpinist-collectors-guide/
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Du skulle startat en poll :)

Min röst hamnar också på Sarb. Den är i mina ögon mer allround och du ska ju använda den som enda klocka.
 

KMS

Rolex
Sarb! Blir halvsnyggt med kronorna på alpinisten. Kolla in den blå också sarb045 eller sarb059.
 
Tjena, ny här. Har tänkt att köpa min första riktiga klocka och det lutar mellan Alpinisten och SARB033:an. Anledningen till att jag är lite tveksam på vilken jag ska köpa beror på att det känns iallafall som att SARB:en inte skulle passa lika bra som en casual klocka med tanke på att detta kommer vara min enda klocka. Jag gillar båda klockerna lika mycket men vilken klocka tror ni skulle passa bäst som en "casual" klocka? Är också väldigt nyfikna på nato straps men jag antar att ingen av dom klockorna skulle passa bra på en nato?
Röstar på alpanist om den ska användas som en mer "casual" klocka! Dock tycker jag att Sarb033 ser bättre ut, införskaffade mig den nyligen :)
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Som tidigare ägare till en alpinist kan jag bara säga att den där kompassringen är en värdelös gimmick, har sagt det förut i tidigare trådar. Den har ingen som helst praktisk användning och är allmänt plastig och slapp, ingen precision och går inte använda till att mäta tid med. Det känns som en grej som inte är tillräckligt utvecklad, skulle det gå att låsa den hade det väl varit okej men nu driver den runt lite som den vill om man råkar nudda den. Ingen för den med OCD. Ursäkta ranten här men jag skulle starkt avråda från en alpinist tills dom tar bort kompassringen. :angel:
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Tycker Alpinisten är en nästan perfekt allround-klocka, och i rätt ljus är tavlan nästan löjligt läcker. Jo, kompassringen må vara rätt värdelös i praktiken men ändå en lite kul och ovanlig detalj. Har jag använt den? Nej. Har jag någonsin använt en dykarring? Nix.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Som tidigare ägare till en alpinist kan jag bara säga att den där kompassringen är en värdelös gimmick, har sagt det förut i tidigare trådar. Den har ingen som helst praktisk användning och är allmänt plastig och slapp, ingen precision och går inte använda till att mäta tid med. Det känns som en grej som inte är tillräckligt utvecklad, skulle det gå att låsa den hade det väl varit okej men nu driver den runt lite som den vill om man råkar nudda den. Ingen för den med OCD. Ursäkta ranten här men jag skulle starkt avråda från en alpinist tills dom tar bort kompassringen. :angel:
Jag kan hålla med om att kompassringen inte är nödvändig, men jag tycker att den extra, asymmetriska kronan ger klockan det lilla extra - det var en av orsakerna till att jag skaffade min.

DSC_0199-01.jpeg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att Alpinisten är underbar. Det som skulle tala emot den i det här fallet är den gröna urtavlan som inte alltid passar. Å andra sidan kanske det är jag som är anal som lägger stor vikt vid urtavlans färg när jag klär mig.
 

_jonte

Patek
Jag röstar på att ganska omgående fixa något lite bättre läderband, svart eller brunt. Kolla t.ex in lite vad @cheepo63 har gjort, riktigt trevliga grejjor!

För att sedan försöka få tag i en länk att komplettera med, Alpinisten är ju faktiskt vattentät till 200m och ser rätt ballt sportig ut i det utförandet!

ZjKjgG1.jpg


Läs även detta för att grotta ned dig ytterligare :)

http://thespringbar.com/seiko-alpinist-collectors-guide/
En av de bästa klockor jag ägt. Då inräknat klockor 10-20ggr dyrare. Dock inte så kul utan länken...
Riktigt snygg med, men störde mig lite på texten på urtavlan som är helt onödig och ful. Borde bara stå "Alpinist" på den.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Den där gröna alpinisten (sarb017) är riktigt snygg. Det är en klocka som jag varit sugen på flera ggr men aldrig köpt.
 

dippset

Breitling
Tror jag ska köra på alpinisten asså, det enda som inte känns riktigt bra är väl att man inte kan ha alla färger på sina kläder.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nackdelen med att hänga här på KS är att man inser att det går alldeles utmärkt att äga flera klockor av just den orsaken att man kan bättre matcha klocka med kläder, humör och vad som känns rätt för stunden. Köp ena, spara mer och köp sedan den andra. ;)
 
Topp