• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko eller Certina?

Lite äpplen och päron.
Quartz vs automatisk
40mm vs 42mm
Komplikationer vs inga

”Mest” klocka för pengarna skulle jag säga Seiko, men om du bara har det som urvalskriterium kan du lätt göra bort dig och bli tvungen sälja snart med förlust. Tänk hellre på vilken modell du själv tycker om samt hur du kommer att använda klockan.

Ja.. det beror ju på vad du vill ha. Det är två ganska olika klockor även om båda är dressiga. Gillar du funktioner och kvartsurverk ta Certinan, vill du ha något avskalat med mindre dimensioner och mekaniskt urverk - Seiko. Båda är bra klockor men jag skulle helst ta Seikon. Bättre storlek och mer avskalad. Men det är du som skall köpa, pröva båda i butik eller köp på distans då du har returrätt i 14 dagar.

33C7B393-4C65-4621-87CF-DC736960A24B.jpeg
B236B1C9-59E5-49C6-98D3-FC9379374E64.jpeg
D0427811-EF88-4143-AB5C-D29B3062A756.jpeg
40D9AF62-6F7D-42D9-A1FC-DB7D82FB8C82.jpeg

Som vanligt är seikos produktbilder väldigt tråkiga. Modellen är riktigt schysst när man studerar tavla och annat. Designen kommer från seikos första armbandsur ”Laurel”, bara en sådan sak. :)

Tack för kloka svar! Naturligtvis kommer jag i första (och andra och tredje) hand välja den jag tycker mest om. Men det är ju samtidigt kul att veta vilket som är "det bättre köpet". Och då menar jag inte bara andrahandsvärde utan snarare kvalitet osv.

Kvaliteten är bra på båda
Har du ingen automatklocka kan Seiko vara bästa köpet, tänk på servicekostnaden om några år (alt sämre andrahandsvärde vid försäljning för en oservad klocka) och är du tidsfascist kan du störas av klockan inte håller tiden exakt.
Jag har ett par automatiska klockor och tycker att det är jobbigt med att dra upp dem, byta datum vid varje byte, varför en quartz klocka blir mitt nästa köp (blir en grab and go klocka).

Det skiljer ju relativt mycket på dessa båda ur, men om man för en stund struntar i det och bara ser till utseendet så skulle jag verkligen inte välja Certinan. Förstå mig rätt, jag gillar Certina (främst vintage då) men i detta fallet och just denna klocka så tycker jag den är ful som stryk. Men det är ju högst personligt...:rolleyes:

Mellan dessa två, helt klart Seikon. Tycker Certinan ser billig ut och tror inte designen kommer att hålla lika bra med tiden. Har inte sett Seikon live, men av @yonsson s bilder att döma ser seikon ut att hålla en helt annan nivå på finishen.

Seikon är grymt snygg i all sin enkelhet. Certinan är häftig t ex att det går att få en månfasklocka för 6 k. Knepigt!
Fortsatt tack för input!

Seikon är grymt snygg i all sin enkelhet. Certinan är häftig t ex att det går att få en månfasklocka för 6 k. Knepigt!
Fortsatt tack för input!
Månfas är den mest onödiga komplikationen. Tycker inte heller att det ser bra ut, förstör stilrenheten på klockor (om det nu finns en sånt ord) och gör att de ser billigare ut
Men förklara gärna hur du skulle använda denna funktion och varför, jag kanske tillhör fel kundkrets?

Vill bara poängtera att Certina är inte bara en quartz. Men de visste ni ju redan : )
Själv skulle jag nog välja en automat. Men om man bra vill ha en klocka som "funkar" så är nog Certina bättre. Lite mindre pill om du inte bär klockan varje dag.

Vad betyder Precidrive™?
Precidrive™ är benämningen på den innovativa teknologin som gör Certina-klockor mycket precisa. Klockor med Precidrive™-kvartskaliber har äkta kronometerprecision. Med en variation i tiden på bara +/- 10 sekunder per år är en Precidrive™-klocka 8 till 10 gånger mer exakt än en vanlig kvartsklocka.

Lutar åt Seikon, om jag ska gå på era (kloka) kommentarer. Jag är ju medveten om att det är två väldigt olika klockor och att jämförelsen är nästan hopplös (äpplen och päron) men jag uppskattar synpunkter eftersom jag lik förbannat har svårt att bestämma mig!

Kan tillägga att en handlare som har Seikon sa att den var väldigt mycket bättre klocka och att det är häftigare med en mekanisk. Den som hade Certinan sa att "Visst, det är nåt speciellt med en mekanisk klocka. Men... alltså, Toyota gör säkert jättebra bilar, men om du kan få en Mercedes i stället..." :)

Kan tillägga att en handlare som har Seikon sa att den var väldigt mycket bättre klocka och att det är häftigare med en mekanisk. Den som hade Certinan sa att "Visst, det är nåt speciellt med en mekanisk klocka. Men... alltså, Toyota gör säkert jättebra bilar, men om du kan få en Mercedes i stället..." :)
Ja.. vad hade du väntat dig?
Jag står vid vad jag skrev tidigare, men jag skulle välja denna istället:

https://www.klockmaster.se/klockor/seiko/seiko-presage-cocktail-srpb41j1

srpb41j1.jpg

Tillbaka
Topp