• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko eller Squale

Vilken ska jag välja?

  • Seiko Sumo

    Röster: 44 84.6%
  • Squalen

    Röster: 8 15.4%

  • Totala väljare
    52

aljung

Panerai
2-Faktor
Sugen på något nytt i lådan och jag tror att jag minskat ner letandet till två alternativ. I lådan finns just nu en Speedy Pro och en Tudor Date Day. Har tankar på att köpa en Planet Ocean i framtiden.

Alternativ ett: En Seiko Sumo. Antingen den svarta eller blå varianten. Har varit sugen på att prova en sådan ett tag. Har inte sett den i verkligheten och har inte haft möjlighet att prova den. Storleken skrämmer mig lite, 44mm känns stort. Har läst att den bär mindre p.g.a. 20mm länk. Verkar gå att få en ny för strax under 4 000:- begagnade verkar dock rätt svåra att komma över (vilket borde betyda att de som har en är väldigt nöjda

oKV93l8.jpg




Alternativ två: En Squale 20 Atmos Maxi Sub. Gillar storleken på denna, 40mm. Verkar vara en stabil klocka med ett väl beprövat urverk. Den största nackdelen med Squalen är dess hommage/replica/kopia-känsla. Men vägs detta upp av att det är ett äldre märke som faktiskt gjort många egna designer? Kostar mellan 3 000:- och 3 500:-bättre begagnad.

dmzgOxF.jpg


Behöver lite input, glada tillrop och en knuff i rätt riktning :)

//Andreas
 

max

Dancing Queen
Subkopian går ju bort direkt! Att man gjort annat tidigare väger inte upp känslan av att det är en kopia rakt av.

Står det mellan dedär två är seikon ett givet val!
Annars finns det ju mindre dykare i dendär klassen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sumon är en kanonklocka med ett bra urverk, men den bär knappast mindre än sina 44mm. 20mm-länk får dessutom klockan att se större ut, inte mindre. Lägg till stor tavla och stora siffror på vridringen, så förstår du själv. :)
Jag ägde min i cirka 2 år och gillade den helt klart. Den sitter bra på handleden, men jag har aldrig gillat original-länken. Jag har skrivit en mer ingående recension på den delen av forumet som du kan läsa om du vill.

Alternativ:
Seiko skx007
sarb059
1130296d1371866521-modding-seiko-sarb-059-questions-sarb-059.jpg


skx171 med vridring från skx007. Denna har i och för sig även annat inlägg och andra visare.
skx171newhandswp.jpg


alla tre med samma boett 42mm.

Sumon och skx171 med skx007-vridring bredvid varandra:
skx171-sumo-wallpaper.jpg


skx171 i originalutförande:
skx171-5.jpg
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Är Watchhub bästa stället att köpa Sumon ifrån? Har för mig att den ligger på ca 3800:- där.
 

KMS

Rolex
Squale 50 atmos, duktigt roligare än 20 atmos lite dyrare än Sumon. slå till på en blå från Page and Cooper så slipper du tänka på moms o tull och dessutom är det en mer komfortabel storlek om du tror att 44 är för stort. Plus att du kan simma ner 500 meter i djupet:)! Bara fördelar...

Har aldrig ägt en Squale själv dock, gillar historien om dom bara.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Givetvis Seikon, och jag tycker även att Yonsson gett dig flera bra alternativ som du bör fundera över. Sarb059 är fantastisk!
 

max

Dancing Queen
Jo att spara till det du vill ha kan vara en god ide, då småhattande med svårsålda budgetdykare ofta blir ganska dyrt med prisfall osv.
Finns ju dock som sagt några mindre seikosar, även skx031 är ju liten även om jag inte är ett stort fan av seikos budgetverk men gäller väl i stort alla billiga automatare med lös rotor och slapp krona, sånt man får leva med eller köpa handjagat.
Annars kanske halios tropik ss faller herrn i smaken? Iof 4500kr och då är ju beggade sinn, oris, doxa, glycine i närheten.

1065219d1367178716-halios-new-2013-collection-imageuploadedbytapatalk1367178713.581651.jpg
 

Dannedarling

Breitling
2-Faktor
Sparar själv till en PO..... Men kunde inte hålla mig ifrån en "dykare" att inte behöva vara så rädd om. Seikos billiga divers 200 är en helt ok klocka. Håller tiden finfint (ungefär som min mkt dyrare COSC klocka), bra gångreserv (sådär 40 timmar) tight ring med fint klick och fin lume. Fixar både bastande och badande utan imma. Det enda jag inte är riktigt nöjd med är armbandet som är litet sladdrigt. Men vadå??? 1500 kr. Jaja, wannabe, men det stör inte mig.
typa3eja.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Squalen kommer du snabbt tröttna på, homage håller ej i längden, Sumon däremot är säkert jättefin men finns ju andra roliga squale med! Certina ds action kanske kan vara något med?
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag har sagt det så många gånger förut. Seiko Sumo, det är nog nästan omöjligt att få mer klocka för pengarna. Den finishen och det verket man får är inte åt leka med för den relativt lilla pengen. Släng sedan på ett av Seikos nyare Z22 gummin på så kommer du inte bli missnöjd. Lycka till!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Sumon är riktigt trevlig. Den ÄR stor men bärs ändå smidigt tack vare bandhornens utformning.

Har haft både Sumo, SARB059 och SKX. SARBen är den enda jag skulle kunna tänka mig att köpa igen. Mest för att det inte är en traditionell svarttavlad dykare.
 
Topp