• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SEIKO experter:Hjälp med 6139 pogue

Mattan

Panerai
Hej alla SEIKO vintage experter.
Har en Pogue med 6139 verk och behöver hjälp med ett par saker.
1. Tim och minut visaren linar inte upp. När timvisaren tex visar exakt 12 visar minutvisare 10 i tolv-irriterande.
2. Jag köpte ett plastglas som jag tänkte byta mot det repiga glaset som sitter på nu.
I vanliga fall brukar jag gå till Gastons men han gillar inte dessa SEIKO's och vill inte göra detta.

SÅ: finns det någon på detta forum som kan fixa ovanstående för en liten peng??

hadegött // M
 

_jonte

Patek
Två ganska enkla ingrepp för en som kan. Förvånar att Gastons inte "vill" göra detta. Personligt tycke kontra professionalism borde inte få spela in.
 

plattfot

Rolex
Att tim och minutvisare inte synkar är inget stort ingrepp i sig att fixa. Frågan är bara VARFÖR de inte synkar. Kan vara tecken på att tim eller minutvisare (hålen) är slitna, alternativt minutröret.
Trist att byta ut glaset mot ett i plast - jag hade skaffat ett nytt i Hesalite. Swedefreak (skicka PM om du vill koma i kontakt med honom) har riktigt bra aftermarketglas med rätt mått, slipning etc.

Själva operationen visare/glas kan alla urmakare som vill fixa, med eller utan Seikokunskaper.
 

Mattan

Panerai
Två ganska enkla ingrepp för en som kan. Förvånar att Gastons inte "vill" göra detta. Personligt tycke kontra professionalism borde inte få spela in.
Han menade att dessa brukar ramla isär när man öppnar dom så att det kan bli mer bekymmer än vad man hade innan...typ.
Inget ont om gaston's annars, brukar gå till honom men synd att han inte ville ta denna.
 

_jonte

Patek
Han menade att dessa brukar ramla isär när man öppnar dom så att det kan bli mer bekymmer än vad man hade innan...typ.
Inget ont om gaston's annars, brukar gå till honom men synd att han inte ville ta denna.
Hmm, jo det är väl möjligt. Men låter ändå rätt märkligt... Tyvärr dålig koll på övriga urmakare i Göteborg. Hört gott om de två unga herrarna som öppnat urmakeri i Kungsbacka. Kolla med dem.
Annars får nån annan fylla i.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan ju alltid gå till gubben på Linnegatan (precis vid 2långgatan-korsningen) och fråga. Han är antingen väldigt snabb eller väldigt långsam. :)
 

Emil

Cartier
i Majorna finns en bra urmakare, om intresse finns så kan jag ta reda på mer fakta om den herren!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte bara bra erfarenheter från Linne'gatans urmakare, så jag tar gärna info om killen i Majorna.
 

MAK

Friends of KS
Jag har flera gånger använt urmakaren på Mariaplans Ur. Billigt och bra. Oftast tar jobben dock några veckor. Men eftersom jag gärna sparar en slant till nya klockköp, så står jag ut med några veckors väntan.
 

David

Bödeln
Vete fan vad de heter. En farbror och hans son/barnbarn.

Du tänker på Haga Antika Tider, på Linnégatan 1? Han ordnade fram ett boettlock till en Seamaster på en eftermiddag, och verkade både trevlig och kunnig, även om priset var i saftigaste laget. Vad gäller service har jag god erfarenhet av Urmakeriet i Lerum som har en urmakare som tidigare jobbat för Omega.
 

Mattan

Panerai
Hämtade klockan idag. Plastglaset jag hade köpt på ebay passade inte men de fixade ett nytt "riktigt" glas istället.
Inga problem förutom att nu med det nya repfria glaset ser jag att tavlan skulle behöva en liten uppfräschning:(
Kan varmt rekommendera verkmästarna iaf:)
IMG_0443_zps6aed53c1.jpg
 
C

Crowolf

Guest
Hämtade klockan idag. Plastglaset jag hade köpt på ebay passade inte men de fixade ett nytt "riktigt" glas istället.
Inga problem förutom att nu med det nya repfria glaset ser jag att tavlan skulle behöva en liten uppfräschning:(
Kan varmt rekommendera verkmästarna iaf:)
IMG_0443_zps6aed53c1.jpg

Yummy! Luktar barndom för mig den här. Stencool!
 
Topp