Laddar...
Erikson Urhandel

Seiko Green Marinemaster SLA019J1 - Paketöppning med massiv bildmängd

Diskussion i 'Diskussion' startad av Fliegerchronograph, 5 oktober 2018.

1. Fliegerchronograph
    Trådstartare

Fliegerchronograph Brons

Från:
    Kummavuopio
    IMG_5811.JPG

Hamnade i förra veckan på ett GS-event på Quality Hotel Globe i huvudstaden anordnat av Klockmaster Globen. Innan själva eventet började hade jag tid över och var därför förbi butiken och kikade lite på klockor. Hade tidigare spanat in den gröna Marinemastern SLA019 i Molle & Yonsson's utmärkta Baseltråd samt provat den som hastigast i butik i Halmstad i somras och då konstaterat att den var jäkligt fin, men sedan inte funderat vidare på det hela. Nu fanns det dock gott om tid att både titta och känna på den lite mer ingående och också till att jämföra den med den vanliga Marinemastern som jag gillar skarpt. Jag har dock redan ett stort antal klockor med svart urtavla, varav flera är dykare. Svårt då att motivera köp av en till. Någon grön klocka har jag däremot inte haft och därför uppstod plötsligt en ekvation som fungerade. Vad lätt det kan vara när man tänker logiskt!

IMG_6111.JPG

I butiken konstaterade jag snabbt att klockan satt mycket bra på min arm och att den gröna färgen på urtavla och bezel tillförde något väsentligt som den svarta Marinemastern saknade. Vet att det har tillverkats en turkosblå Marinemaster (SLA015) med guillocherad tavla för den tyska marknaden tidigare, har provat den i butik i Köln, men för mig känns den modellen med dess färgval lite lätt utflippad. Efter att ha provat den gröna Marinemastern fram och tillbaka, växelvis med den svarta versionen, och sedan kort överlagt med mig själv bestämde jag mig för att slå till. Den gröna Marinemastern är ju dessutom limiterad och man vet därför inte när/om man behöver förlita sig på en osäker begagnatmarknad för att lyckas få tag på en i bra skick framöver. Se där, ytterligare en logisk slutsats för att kunna motivera ett raskt inköp.

IMG_5962.JPG
    IMG_5915.JPG

Var därför förbi Klockmaster Globen någon dag senare och hämtade klockan. Tog hem den och justerade till länken så att den passar mig perfekt. Sedan dess har den gröna mestadels suttit på min arm, så även idag. Ett gott betyg för en klocka tillhörande någon som annars brukar byta på daglig basis. Har också upptäckt att SLA019 fungerar mycket bra till grönt, en stor fördel på jobbet.

IMG_6127.JPG
    IMG_6377.JPG
    IMG_6164.JPG

Det finns mycket gott kan man säga om Seiko men knappast att dom är ledande på att leverera sina klockor i högklassiga boxar. Det är väl egentligen inget fel på boxarna, och förmodligen är det bättre att slippa betala extra för något exklusivt som ändå bara hamnar i en garderob, men det är definitivt inget man hoppar högt över. I Marinemasterns fall är det en svart "Made in China"-märkt box i pressad papp, invändigt klädd med fuskläder och med en klockkudde utförd i samma material.

IMG_6028.JPG
    IMG_6029.JPG
    IMG_6030.JPG

Marinemastern har ju förkommit flitigt här på forumet tidigare och en utförlig recension av den gröna känns därför obefogad. Det är ju egentligen inte så mycket som skiljer den gröna och den svarta åt utöver färgen, i grund och botten är det samma klocka. Det som ändå är unikt för den gröna och limiterade upplagan om 1968 exemplar är:
    • Keramisk bezel med lume i 0-index samt i 5, 10, 15 och 20 minuters markeringarna.
    • Safirglas, vilket ökar klockans höjd något jämfört med den tidigare Hardlexförsedda modellen
    • Något tjockare bezel vilket faktiskt ger lite bättre grepp
    • Prospexlogga istället för texten Marinemaster på urtavlan
    • Nytt armband i Silikon

IMG_5954.JPG
    IMG_6373.JPG

Dessa ovanstående egenskaper kommer däremot säkerligen att gälla även för kommande versioner av Marinemastern. Har sett att det är nya modellversioner på gång framöver vilket är bra. Modellen är väldigt fin och med anor så det vore dumt av Seiko att låta den helt gå ur produktion. Kunde jag ändra på något på den nya Marniemastern så hade jag helst sluppit Prospexloggan på urtavlan (inget annat) men jag kan leva med det. Den ökade höjden ( < 1 mm) upplever jag inte som något problem, Marinemastern är ju en ”biffig” klocka och skall så vara. När det gäller det nya silikonarmbandet är det ännu oprövat men jag föredrar det gamla armbandets utseende med våffelstruktur och har därför passat på att beställa hem ett sådant.

IMG_6026.JPG

Avslutningsvis lite data om klockan och så en väldans massa bilder som jag har tagit sedan den gröna Marinemastern kom i min ägo. Också det ett gott betyg. Tack till Klockmaster Globen för trevligt bemötande och för möjligheten att tillföra ytterligare en Seiko till samlingen. För den som blir riktigt sugen på den gröna Marinemastern så finns det nog faktiskt ett exemplar till kvar i butik. Skynda!

IMG_6027.JPG

SEIKO GREEN MARINEMASTER

Referens SLA019J1
    Listpris 37 950:-
    Luggvidd 20 mm
    Diameter 44,3 mm
    Höjd 15,4 mm
    Vattenskydd 30ATM / 300 m
    Urverk Seiko Calibre 8L35

IMG_5957.JPG
    IMG_5991.JPG
    IMG_6003.JPG
    IMG_6159.JPG
    IMG_6130.JPG
    IMG_6166.JPG
    IMG_6163.JPG
    IMG_6359.JPG
    IMG_6374.JPG IMG_6161.JPG IMG_6165.JPG IMG_6166.JPG IMG_6358.JPG
    IMG_6084.JPG
    IMG_6162.JPG
    IMG_5990.JPG IMG_6157.JPG

Nu är det slut, jag lovar!

Senast ändrad: 8 maj 2019
    Mr Jacob, steffe, falten och 157 andra gillar detta.
  2. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

Fantastiska bilder...som vanligt :)
    Nyansen på den gröna färger är verkligen lyckad, och tillsammans med den guldiga sekundvisaren och trycket blir det riktigt bra. Håller med dig om att de hade kunnat skippa Prospect-loggan till förmån för Marinemaster.

Mr Jacob och Fliegerchronograph gillar detta.
  3. Geparden

Geparden Silver Premium

Rätt man att köpa den gröna både med tanke på yrke och fotokunskaper.
    Grattis och tack för fina bilder på den!

Seikosthlm och Fliegerchronograph gillar detta.
  4. NRE

NRE Silver Premium

Från:
    Stockholm
    Kul läsning och som vanligt fantastiska bilder!

Fliegerchronograph gillar detta.
  5. snoozarn

snoozarn Diamant

Från:
    Stockholm
    Sicken lyster, bezeln är också ett klart lyft. Ruggigt bra bilder och givetvis - stort grattis!

6. Molle

Molle Kambei Moderator Premium

Grymma bilder! Vilket bra köp. Du använder samma lysande logik som jag vid klockköp :)
    Fan, blir riktigt sugen...

7. sherwan

sherwan Guld Friends Of KS

Grattis :)
    Tack för alla bilder, mycket bra!

8. Floduttern

Floduttern Guld Premium

Från:
    Pescespada Island
  9. Jerico

Jerico Frank Andersson Premium

Från:
    Hufvudstaden
    Bra paketöppning! Sitter väldigt bra på dig.

10. Pelarn

Pelarn Platina

Trevlig färg på snygg klocka! Grattis!

11. Ur-snygg

Ur-snygg Brons

Tack för den trevliga recensionen. Verkar som att du anser att den är en keeper. Kul med tanke på att min känsla för klockan lutar mot "nyhetens behag"- är såld på min sbdx001 så mm300 ligger varmt om hjärtat.
    Synd att de behövde inför prospex på urtavlan men samtidigt...det finns ju mycket annat fint att titta på. Tex den skogsgröna urtavlan...;)

12. Cabooz

Cabooz Brons

Från:
    Huvudstaden
    Trevlig läsning, den sitter som en smäck tillsammans med m90 :)

13. Sundström

Sundström Silver

Bra recenserat! Riktigt fina bilder på en lika fin klocka. Testade den som hastigast i somras och den är riktigt bra! :)

14. Loshin

Loshin Brons

Från:
    Göteborg
    Grattis!!
    Tack för en grym paketöppning och fina bilder.

15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

Från:
    Jymden
    Nice, grattis! Alldeles för få schyssta paketöppningar på sistone. 5.4mm tjocklek kan man ju inte heller klaga på. ;)

AB och Fliegerchronograph gillar detta.
  16. Dina paketöppningar är alltid en fröjd:)

17. 16610

16610 Diamant

Grattis! Riktigt fin klocka och bra tråd!

18. Script

Script Tantal

Fin klocka, väl skrivet. Angående boxen så tycker jag inte att Seiko behöver skämmas lika mycket som en del premiummärken vars lådor lämnar mycket att önska med tanke på priserna.

Vad använder du för kamera? Jesus vilket ögongodis!

19. hooods

hooods Brons

Fantastiskt fin! Såhär ska tavla och vridring matchas. Rolex, se och lär.

20. 1965ek

1965ek Guld Premium

Trevlig recension och riktigt härliga bilder! Grattis till en grym klocka.

21. Urkvinnan

Urkvinnan Guld

Fina bilder. Snygg klocka. Den klär dig.

22. Fliegerchronograph
    Trådstartare

Fliegerchronograph Brons

Från:
    Kummavuopio
    Tack! Alla klockor jag köper är keepers. Sån är jag... ;)

Tack! Jag klär i allt grönt. Hade varit jobbigt annars.

Tack! Beträffande kamera, inget märkvärdigt. Jag använder en högst ordinär iPhone 6 (min tjänstetelefon) men i kombination med en fruktansvärt stadig högerhand. Den senare rentav gyrostabiliserad. En yrkesrelaterad skada eller egenskap måhända? :cigar:

FF73F0F7-3518-418C-85F4-A43BD0E87F1B.

Senast ändrad: 5 oktober 2018
    Bozz, seikodiverr, Urkvinnan och 3 andra gillar detta.
  23. Aerospace

Aerospace Brons

Wow! Grattis till en härlig klocka med en till synes magisk urtavla och kul uppdateringar!. Ett roligare val/komplement till den svarta std versionen utan att ge avkall på hårdhet, tvärtom när den matchas till gröna kläder!:cigar:

24. metamorfos

metamorfos Silver Premium

Från:
    Stockholm
    Fantastisk skrivet, finare bilder, och finaste klockan! Passar dig kalasbra

25. Birkhellman

Birkhellman Silver

Jäklar! Bra köp. Den där är riktigt riktigt bra!
    :)

26. essGunnar

essGunnar Silver

Från:
    Skåne
    Grymt, både öppning och bilder, även om det är precis vad jag inte behövde läsa. Blev också helsåld efter Basel men har framgångsrikt förklarat för mig själv att jag absolut inte ska ha flera jätteklossar till klockor. Absolut under inga omständigheter.
    Den är inte så jätteklossig, va? Ganska nätt och smidig egentligen? Grönt gör att den känns slimmare än vad man tror?

27. nissehult

nissehult Platina

Skön logik. Den smittar av sig :D Grattis.

28. Jonulf

Jonulf Guld Premium

Från:
    Chronofogden
    Snyggt! Har kikat på den där både en och två gånger i butiken i globen:D

29. WatchIT

WatchIT Brons

Fantastisk fin liksom bilderna! Grattis

30. Chuck

Chuck Diamant Premium

Wow stort grattis!! Måste vara forumets första :)

Keramisk ring är väl en underdrift förstått det som det är konstgjord diamant :wideyed: :) Grymt anyhow!

Mollstedt