• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Green Marinemaster SLA019J1 - Paketöppning med massiv bildmängd

EmilSve

Cartier
IMG_5811.JPG


Hamnade i förra veckan på ett GS-event på Quality Hotel Globe i huvudstaden anordnat av Klockmaster Globen. Innan själva eventet började hade jag tid över och var därför förbi butiken och kikade lite på klockor. Hade tidigare spanat in den gröna Marinemastern SLA019 i Molle & Yonsson's utmärkta Baseltråd samt provat den som hastigast i butik i Halmstad i somras och då konstaterat att den var jäkligt fin, men sedan inte funderat vidare på det hela. Nu fanns det dock gott om tid att både titta och känna på den lite mer ingående och också till att jämföra den med den vanliga Marinemastern som jag gillar skarpt. Jag har dock redan ett stort antal klockor med svart urtavla, varav flera är dykare. Svårt då att motivera köp av en till. Någon grön klocka har jag däremot inte haft och därför uppstod plötsligt en ekvation som fungerade. Vad lätt det kan vara när man tänker logiskt!

IMG_6111.JPG


I butiken konstaterade jag snabbt att klockan satt mycket bra på min arm och att den gröna färgen på urtavla och bezel tillförde något väsentligt som den svarta Marinemastern saknade. Vet att det har tillverkats en turkosblå Marinemaster (SLA015) med guillocherat tavla för den tyska marknaden tidigare, har provat den i butik i Köln, men för mig känns den modellen med dess färgval lite lätt utflippad. Efter att ha provat den gröna Marinemastern fram och tillbaka, växelvis med den svarta versionen, och sedan kort överlagt med mig själv bestämde jag mig för att slå till. Den gröna Marinemastern är ju dessutom limiterad och man vet därför inte när/om man behöver förlita sig på en osäker begagnatmarknad för att lyckas få tag på en i bra skick framöver. Se där, ytterligare en logisk slutsats för att kunna motivera ett raskt inköp.

IMG_5962.JPG

IMG_5915.JPG


Var därför förbi Klockmaster Globen någon dag senare och hämtade klockan. Tog hem den och justerade till länken så att den passar mig perfekt. Sedan dess har den gröna mestadels suttit på min arm, så även idag. Ett gott betyg för en klocka tillhörande någon som annars brukar byta på daglig basis. Har också upptäckt att SLA019 fungerar mycket bra till grönt, en stor fördel på jobbet.

IMG_6127.JPG

IMG_6377.JPG

IMG_6164.JPG


Det finns mycket gott kan man säga om Seiko men knappast att dom är ledande på att leverera sina klockor i högklassiga boxar. Det är väl egentligen inget fel på boxarna, och förmodligen är det bättre att slippa betala extra för något exklusivt som ändå bara hamnar i en garderob, men det är definitivt inget man hoppar högt över. I Marinemasterns fall är det en svart "Made in China"-märkt box i pressad papp, invändigt klädd med fuskläder och med en klockkudde utförd i samma material.


IMG_6028.JPG

IMG_6029.JPG

IMG_6030.JPG


Marinemastern har ju förkommit flitigt här på forumet tidigare och en utförlig recension av den gröna känns därför obefogad. Det är ju egentligen inte så mycket som skiljer den gröna och den svarta åt utöver färgen, i grund och botten är det samma klocka. Det som ändå är unikt för den gröna och limiterade upplagan om 1968 exemplar är:
  • Keramisk bezel med lume i 0-index samt i 5, 10, 15 och 20 minuters markeringarna.
  • Safirglas, vilket ökar klockans höjd något jämfört med den tidigare Hardlexförsedda modellen
  • Något tjockare bezel vilket faktiskt ger lite bättre grepp
  • Prospexlogga istället för texten Marinemaster på urtavlan
  • Nytt armband i Silikon

IMG_5954.JPG

IMG_6373.JPG


Dessa ovanstående egenskaper kommer däremot säkerligen att gälla även för kommande versioner av Marinemastern. Har sett att det är nya modellversioner på gång framöver vilket är bra. Modellen är väldigt fin och med anor så det vore dumt av Seiko att låta den helt gå ur produktion. Kunde jag ändra på något på den nya Marniemastern så hade jag helst sluppit Prospexloggan på urtavlan (inget annat) men jag kan leva med det. Den ökade höjden ( < 1 mm) upplever jag inte som något problem, Marinemastern är ju en ”biffig” klocka och skall så vara. När det gäller det nya silikonarmbandet är det ännu oprövat men jag föredrar det gamla armbandets utseende med våffelstruktur och har därför passat på att beställa hem ett sådant.

IMG_6026.JPG


Avslutningsvis lite data om klockan och så en väldans massa bilder som jag har tagit sedan den gröna Marinemastern kom i min ägo. Också det ett gott betyg. Tack till Klockmaster Globen för trevligt bemötande och för möjligheten att tillföra ytterligare en Seiko till samlingen. För den som blir riktigt sugen på den gröna Marinemastern så finns det nog faktiskt ett exemplar till kvar i butik. Skynda!

IMG_6027.JPG


SEIKO GREEN MARINEMASTER

Referens SLA019J1
Listpris 37 950:-
Luggvidd 20 mm
Diameter 44,3 mm
Höjd 15,4 mm
Vattenskydd 30ATM / 300 m
Urverk Seiko Calibre 8L35

IMG_5957.JPG

IMG_5991.JPG

IMG_6003.JPG

IMG_6159.JPG

IMG_6130.JPG

IMG_6166.JPG

IMG_6163.JPG

IMG_6359.JPG

IMG_6374.JPG
IMG_6161.JPG
IMG_6165.JPG
IMG_6166.JPG
IMG_6358.JPG

IMG_6084.JPG

IMG_6162.JPG

IMG_5990.JPG
IMG_6157.JPG



Nu är det slut, jag lovar!
Kul läsning och fantastiska bilder;):)
 
Topp