• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SEIKO- Gruppköp SEIKO5GMT KLM Globen

Äntligen nådde den västkusten!
Många tack Yonsson & KM Globen!
Barnens 50-års present till mig, bara några dagar till då till den kan användas!
20220708_151510.jpg
Då är vi i alla fall minst två på västkusten just nu! :)
Grattis i förskott

Tyckte det rasslar/låter samt är en hair puller. Utöver det följsamt och helt ok samt lite jobbigt att korta verkar som det inte är pin and coller längre utan bara en expander pin, vet ej när dom gick över till denna lösningen.

Det där expander pin är en ny erfarenhet för mig. Eller så minns jag inte jag haft några förr.
Hur gör man? Som med vanliga pinnar, trycker ut dem bara antar jag? Man ska inte äta med dem i alla fall. Förmodar det är den delen som ser delad ut som ska utåt när man tar av en länk? Kollar för säkerhets skull, moderniteter...

Klockan är jättefin. Tack alla inblandade, @yonsson, @Molle, Klockmaster. Bild kommer nog.

Edit:
Hm... eller så tar jag min orangea tvådelade Barton canvas på den. Den skulle inte passa så tokigt.

Senast ändrad:
Det där expander pin är en ny erfarenhet för mig. Eller så minns jag inte jag haft några förr.
Hur gör man? Som med vanliga pinnar, trycker ut dem bara antar jag? Man ska inte äta med dem i alla fall. Förmodar det är den delen som ser delad ut som ska utåt när man tar av en länk? Kollar för säkerhets skull, moderniteter...

Klockan är jättefin. Tack alla inblandade, @yonsson, @Molle, Klockmaster. Bild kommer nog.
Det är lättare att justera länken med den än pin and collar. Tog mig bara ett par minuter att göra det. Jag upplever inte länken speciellt rasslig, inte heller en hair puller.

Edit:
Hm... eller så tar jag min orangea tvådelade Barton canvas på den. Den skulle inte passa så tokigt.
Lättas med bandstiftsverktyg och en hammare. Lägg allt på träbit med ett litet hål för stiftet och slå ut. Annars finns det speciella verktyg för att trycka ut/in stiften.

Men vad fan. Nu ångrar jag att jag inte beställde en jag också.

Fasen det här skulle man varit med på men antar beställningståget / rabatten har gått för länge sedan 🥲

Vilken ångest man har efter ha missat detta erbjudande.. försöker intala mig själv att jag inte behöver en, men det går sådär 😂
Haha. Jag är i EXAKT samma sits. Nästan så man borde fråga om vi kan göra ett ”minigruppköp” på fyra pers. 😂

Har vägarna förbi ett KM imorgon och får se vad de har då!

Säkert dummaste frågan på länge, men vad f-n frågar man inte får man inte veta…

Hur justerar jag microjusteringen (heter det så) inne i spännet? Är det bara att banka ut det stiftet som håller fast länken i spännet, eller finns det ett enklare/smartare sätt?

Bilagor

• ABF459E8-40C1-4686-9E00-DFEA22CAEC66.jpeg
    ABF459E8-40C1-4686-9E00-DFEA22CAEC66.jpeg
    518.2 KB · Visningar: 11
Säkert dummaste frågan på länge, men vad f-n frågar man inte får man inte veta…

Hur justerar jag microjusteringen (heter det så) inne i spännet? Är det bara att banka ut det stiftet som håller fast länken i spännet, eller finns det ett enklare/smartare sätt?
Brukar vara bandstift, alltså göra lika som när du byter band/länk och trycka ihop så "ploppar" den ut

Tillbaka
Topp