• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

/Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Säljes Vintage Seiko King Quartz 5856-7030 PB

Senpai

Silver
2-Faktor
Pris
6500
Returpolicy
Om ej äkta vara
Bilder Skickat
  1. Ja
Jag säljer mycket fin vintage Seiko King Quartz 5856‑7030, en riktigt sällsynt modell med fantastisk isblå tavla och komplett med original länk, låda och manual. Ett exemplar som är mycket svårt att hitta i detta skick, perfekt för samlaren eller den som vill ha en unik vintage-Seiko av mycket hög kvalitét.

IMG_6024.jpeg

IMG_6018.jpeg

Bakgrund
Seiko King Quartz-serien introducerades under slutet av 1970-talet, mitt under den så kallade “Quartz-revolutionen”, när mekaniska klockor började ersättas av de nya, mycket exakta quartzurverken. King Quartz placerade sig som en premiumlinje för den som ville ha hög precision och kvalitet. Ersatte de mekaniska King Seiko i katalogen.

Serien kombinerade på ett unikt sätt tekniskt avancerade urverk med elegant design och robust byggkvalitet.

Designen präglas av den berömda “Grammar of design” med rena linjer, facetterade boetter och spegelblank finish. Tavlorna varierade i färg, men vita eller silvriga dominerade, det gör den här ovanlig och mycket eftertraktad bland samlare.

Kaliber 5856, som sitter i denna modell, är ett high accuracy quartz-verk. Det var betydligt mer exakt än många andra quartzur från samma tid, och möjliggjorde tunnare boetter än tidigare kaliber 48XX.

5856‑7030 sticker ut med sin ovanliga isblå tavla, slimmade 70-talsboett med facetterade kanter och original länk med King Quartz-signatur på lås. Kombinationen av teknisk kvalitet, sällsynt tavla och välbevarat skick gör den till ett mycket attraktivt samlarobjekt.

IMG_6025.jpeg

IMG_6026.jpeg

Om detta objekt
Den är klockan är tillverkad april 1978.

Boetten är mycket skarp med minimalt slitage, och tavlan vacker. Helheten är ovanligt välbevarad, särskilt med original länk i full storlek. Det kan ta mycket lång tid att hitta ett objekt i liknande skick.

Värt att notera är att glaset har en AR-coating med något slitaje i ytterkanterna som ses i vissa vinklar.

IMG_6175.jpeg

Original Seiko låda och manual för 5856-verket inkluderas också, extra speciellt för en samlare.

IMG_6029.jpeg

IMG_6030.jpeg

Specifikationer
Dag/Datum-funktion, kanji/engelska
Ca. 35mm, endast 9mm tjock
Nytt batteri och packning i batteriluckan
Original länk, upp till ca. 19,5cm handled
Fungerar, okänd servicehistorik

Ny ägare bör byta packningar om den ska användas i våta miljöer, vattenresistens kan inte förväntas.

Titta noga på bilderna, de är en viktig del av beskrivningen. Tänk på att de är fotade på nära håll och eventuella skavanker upplevs mindre framträdande i daglig användning. De är fotade i dagsljus utan redigering.

Betalning med Swish.
8000kr 7000kr 6500kr rek. frakt inkluderat.

Jag har en referenstråd från tidigare handel.

Svarar gärna på frågor, men jag tror jag fått med det mesta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp