• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SEIKO kommer ej till Baselworld 2020

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ok förstår.

Den officiella förklaringen från Seiko känns kanske inte helt adekvat heller, å andra sidan har jag ingen aning om vad Golden Week är eller hur viktig den är i japansk kultur.
"According to Mr Shibuya, Seiko’s official reason for leaving is “because the opening time of Baselworld in 2020 is later than usual”, happening in May instead of the traditional March. Mr Shibuya also adds: “The fair happens a month later, coinciding with the Golden Week in Japan – a period with four consecutive national holidays within seven days. This is a particularly disappointing time for Japanese watchmakers.”"
Vi prickade in Golden Week när vi (jag & fru) var i Tokyo nu i år. Det är den största helgen dom har, då är alla lediga i drygt 10 dagar och det är festivaler och allt möjligt tokeri på stan och galet mycket folk överallt. Skolor och dagis är stängda osv. Det ÄR en stor helg. Men även utan helg och styvmoderlig behandling klarar sig Seiko säkert utmärkt utan Baselworld.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi prickade in Golden Week när vi (jag & fru) var i Tokyo nu i år. Det är den största helgen dom har, då är alla lediga i drygt 10 dagar och det är festivaler och allt möjligt tokeri på stan och galet mycket folk överallt. Skolor och dagis är stängda osv. Det ÄR en stor helg. Men även utan helg och styvmoderlig behandling klarar sig Seiko säkert utmärkt utan Baselworld.
Jag får känslan att Baselworld gjort detta för att jävlas. Blir inte förvånad om Casio och Citizen också hoppar av.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag får känslan att Baselworld gjort detta för att jävlas. Blir inte förvånad om Casio och Citizen också hoppar av.
Jag har ingen aning om huruvida Basel vill slippa Japanerna, men visst ligger det nära till hands att tro det med det svaret man läste. Visst finns möjligheten att Citizen och Casio känner detsamma.
 

Sorubim

Audemars
ign.png
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Mellan vilka datum kommer Seiko att hålla sin egen mässa och vidare så antar jag att denna kommer följas av ex hodinkee så vi som e fast i Svea rike kan följa den? :angel:
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Vi prickade in Golden Week när vi (jag & fru) var i Tokyo nu i år. Det är den största helgen dom har, då är alla lediga i drygt 10 dagar och det är festivaler och allt möjligt tokeri på stan och galet mycket folk överallt. Skolor och dagis är stängda osv. Det ÄR en stor helg. Men även utan helg och styvmoderlig behandling klarar sig Seiko säkert utmärkt utan Baselworld.
Jag antog att det var vid denna tid som körsbärsträden blommade i Japan men enligt wikipedia så sker blomningen från jan-mars istället. Förmodligen gillar inte de schweiziska tillverkarna konkurrensen från Japan och därför försöker de pressa ut de japanska tillverkarna?
 

HSK

Patek
2-Faktor
De japanska tillverkarna har väl aldrig haft någon vidare närvaro på Basel ändå? Känns vettigare att de lägger samma pengar på ett ordentligt evenemang på hemmaplan där man bjuder in de stora namnen inom journalistiken (Fratello, Hodinkee, @yonsson m.fl. ;)) och får fullt fokus på de egna produkterna och jag är snarare förvånad över att de inte tagit steget tidigare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De japanska tillverkarna har väl aldrig haft någon vidare närvaro på Basel ändå? Känns vettigare att de lägger samma pengar på ett ordentligt evenemang på hemmaplan där man bjuder in de stora namnen inom journalistiken (Fratello, Hodinkee, @yonsson m.fl. ;)) och får fullt fokus på de egna produkterna och jag är snarare förvånad över att de inte tagit steget tidigare.
Ja, man undrar ju vad de ska lägga ”Basel-pengarna” på. Detta borde frigöra en riktigt stor påse pengar.
 
  • Like
Reactions: HSK

Isodor

Audemars
För att jävlas, känns det ens troligt? Basel håller väl på att gå under ekonomiskt och att då försöka putta ut stora aktörer känns väl föga troligt.
Känns mer bara som de har väldigt dålig koll på Japans högtider och gjort decenniets största misstag..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att jävlas, känns det ens troligt? Basel håller väl på att gå under ekonomiskt och att då försöka putta ut stora aktörer känns väl föga troligt.
Känns mer bara som de har väldigt dålig koll på Japans högtider och gjort decenniets största misstag..
Hur jobbigt är det att googla fram högtider...
Det är ju i princip bara Schweiz, Japan, Kina och Tyskland de behöver ta hänsyn till.
 

HSK

Patek
2-Faktor
För att jävlas, känns det ens troligt? Basel håller väl på att gå under ekonomiskt och att då försöka putta ut stora aktörer känns väl föga troligt.
Känns mer bara som de har väldigt dålig koll på Japans högtider och gjort decenniets största misstag..
Jag har svårt att se att det skulle finnas någon annan orsak. Det är inte så att det är någon hemlighet att de känner press från främst GS som ökat rejält de senaste åren och att de egentligen inte vill ha dem där men det känns väldigt småaktigt. De japanska tillverkarna verkar ha en betydligt mer ödmjuk inställning till konkurrens.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Jag får känslan att Baselworld gjort detta för att jävlas. Blir inte förvånad om Casio och Citizen också hoppar av.
Känns väl lite tveksamt att arrangören skulle känna sig ha råd med något sådant med tanke på det krisläge som Baselworld befann sig i sedan tidigare. När utställarflykten redan är kritisk så lär de väl knappast medvetet stöta bort stora utställare på pin kiv? Känns väl snarare som klantighet eller trubbigt handhavande.
Edit: Ser att @Isodor redan kommit dit. Ooops.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns väl lite tveksamt att arrangören skulle känna sig ha råd med något sådant med tanke på det krisläge som Baselworld befann sig i sedan tidigare. När utställarflykten redan är kritisk så lär de väl knappast medvetet stöta bort stora utställare på pin kiv? Känns väl snarare som klantighet eller trubbigt handhavande.
Edit: Ser att @Isodor redan kommit dit. Ooops.
Jag utgår ifrån att de japanska tillverkarna påtalade helgveckan när Baselworld sa att de ska byta datum. Men Baselworld kör ju sitt eget race utan att bry sig nämnvärt. De förväntar sig att alla andra ska foga sig till Baselmässans plan, det var tydligt redan när Swatch Group hoppade av.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag antog att det var vid denna tid som körsbärsträden blommade i Japan men enligt wikipedia så sker blomningen från jan-mars istället. Förmodligen gillar inte de schweiziska tillverkarna konkurrensen från Japan och därför försöker de pressa ut de japanska tillverkarna?
Vi missade det precis. Det låg fortfarande drivor med blomblad på marken på sina ställen, och de få blommor som fanns kvar på träden såg väldigt ensamma ut utan löv på grenarna. Just i år var det dessutom upp & ner på sina platser i Japan efter en sensommartyfon som blåste löven av träden flera månader för tidigt. Det ledde till att träden trodde det var vår och började producera blommor under tidiga hösten!?! Eftersom körsbärsblomningen är starten på våren och extremt uppskattad i Japan så var man mer oroad över att detta fenomen inte skulle ge blommor till våren än tyfonen I sig, såna har man hela tiden ;)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
För att jävlas, känns det ens troligt? Basel håller väl på att gå under ekonomiskt och att då försöka putta ut stora aktörer känns väl föga troligt.
Känns mer bara som de har väldigt dålig koll på Japans högtider och gjort decenniets största misstag..
För att citera något som Napoleon aldrig sade: "Never ascribe to malice that which is adequately explained by incompetence."
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Citizen bekräftar närvaro på Basel https://www.ablogtowatch.com/citizen-watch-group-confirms-commitment-to-baselworld-for-2020/
Personligen tror jag det beror på att man har flera icke Japanska märken i sin portfölj. Inte hört något om Casio än
Jag pratar med Casio imorgon, frågar då.

Edit: Sjukt kul att Citizen köpt Arnold and Son.
Flera av de tillverkarna har sin tillverkning i Schweiz, så inte så konstigt att just de kommer till Basel.
 
Topp