• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SEIKO kommer ej till Baselworld 2020

Vad hände egentligen med Swatchgroups "egna" mässa i våras? Blev den av öht?
Sjukt tråkigt tycker jag iaf att basel ev måste lägga ner...

Swatch Groups egna mässa var inte öppen för journalister. De körde en återförsäljar-mässa parallellt med Baselworld och en senare mindre mässa för journalister.
Ok förstår.

Den officiella förklaringen från Seiko känns kanske inte helt adekvat heller, å andra sidan har jag ingen aning om vad Golden Week är eller hur viktig den är i japansk kultur.
"According to Mr Shibuya, Seiko’s official reason for leaving is “because the opening time of Baselworld in 2020 is later than usual”, happening in May instead of the traditional March. Mr Shibuya also adds: “The fair happens a month later, coinciding with the Golden Week in Japan – a period with four consecutive national holidays within seven days. This is a particularly disappointing time for Japanese watchmakers.”"

Ok förstår.

Den officiella förklaringen från Seiko känns kanske inte helt adekvat heller, å andra sidan har jag ingen aning om vad Golden Week är eller hur viktig den är i japansk kultur.
"According to Mr Shibuya, Seiko’s official reason for leaving is “because the opening time of Baselworld in 2020 is later than usual”, happening in May instead of the traditional March. Mr Shibuya also adds: “The fair happens a month later, coinciding with the Golden Week in Japan – a period with four consecutive national holidays within seven days. This is a particularly disappointing time for Japanese watchmakers.”"
Nedan spelar nog in rätt mycket också, förmodligen den inofficiella förklaringen.

“From the location of the booth to the floor plan of the fair [with Seiko’s booth on the second level], I do not think that Seiko has received equal treatment [as compared to Swiss brands]” noted Mr Shibuya. Despite its importance, both commercially and culturally, Seiko, along with fellow Japanese brands Casio and Citizen, has been relegated to the upper floor of the main exhibition hall since the venue’s lavish redesign in 2013.

Ok förstår.

Väldigt respektlöst att lägga eventet när japanerna har ledigt. Det skulle innebära att de behöver ”tvinga” sina anställda att resa utomlands för arbete under nationella helgdagar. Utöver det så är maj alldeles för sent på året. Både Seiko och GS lanserar dessutom modeller året runt, inte bara under Baselworld.

Det är idiotiskt att flytta mässan till så sent på året samt att lägga det i samband med SIHH. Tänk på alla journalister som åker till båda mässorna. Först en stenhård vecka i Basel med sent kvällsarbete och därefter ytterligare en vecka på SIHH med sent kvällsarbete.

Det enda detta kommer leda till är att fler tillverkare hoppar av Baselworld och att fler journalister väljer SIHH framför Baselworld.
Näst ut att hoppa av borde bli CASIO.

Vadå sosse klockor??

Undrar jag också :p, jag som alltid varit liberal oavsett hur den egna ekonomin sett ut

DSC_2697.JPG

BaselWorld blir RolexWorld?

Ser ingen vinning (som lekman) på att SEIKO skall vara på Baselworld.

Tycker de kan ha en eget mässa likt det som blir och presentera. Hamnar inte lika mycket i skymundan av de andra Schweizarna då heller.

Ok förstår.

Vad jag förstår är det lite som att lägga en svensk husvagnsmässa över midsommar och tro att branchfolket är pigga på att dyka upp. Alla kan tekniskt sett vara lediga någon annan dag istället, men varför skulle de?

Vad jag förstår är det lite som att lägga en svensk husvagnsmässa över midsommar och tro att branchfolket är pigga på att dyka upp. Alla kan tekniskt sett vara lediga någon annan dag istället, men varför skulle de?
Förutom att alla vill vara med sina familjer, borde det även bli rätt mycket dyrare att skicka folk som egentligen har helgdag. Som om en mässa i Schweiz inte redan var dyr nog för japanerna.

De som har sin tillverkning i Schweiz har redan en enorm ekonomisk fördel som slipper både hotell och flygkostnader.

Tillbaka
Topp