• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko lanserar ny Tuna med Spring Drive, ref SBDB008

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag är nog en av ganska få Seikofans som inte riktigt kommit överens med Tunorna, exempelvis SBDX011 aka Emperor Tuna. Men efter den tillgängliga bilden på den nya Spring Drive Tunan som finns på den ser denna fantastisk ut... Jag fastnade direkt för den... Tyvärr finns inte mycket information om den och det verkar som den släpps i Juni månad. Jag kommer följa det här med stort intresse!

SBDB008.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Många som inte kommit överens med tunorna har aldrig provat dem (jag är en av dem). När de väl gjort de är de hooked!

Problemet är väl att det inte finns så många åf i landet men jag vill gärna ge den en chans, precis som med många andra Seikos :)
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Seiko lanserar ny Tuna med Spring Drive, ref SBDB008

En sak kan du vara säker på; den kommer va jävligt dyr!! :mrgreen:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Sv: Seiko lanserar ny Tuna med Spring Drive, ref SBDB008

Zenith skrev:
_jonte skrev:
80talisten skrev:
_jonte skrev:
En sak kan du vara säker på; den kommer va jävligt dyr!! :mrgreen:
Nja, jo relativt dyr men tror den kommer ligga på 400 000 yen :)
Vad blir det i sek?

ca 28 000:-

Yen är cirka idag 100 000 = 7000:-
Yenen är låg nu, så nu ska man passa på att handla från Japan :)
 

orup

Omega
Jag tycker att det är en fjäder i hatten att Seiko har skapat Tuna modellerna, och det är därför Seiko spinner vidare på idén. Annars består Seiko av en massa modeller som andra klockmärken redan har på sin lista och som de är kända för att göra Som Marinmaster SBDX 001 som Rolex redan har intecknat med sin Submariner modell och Grand Seiko som också Rolex har intecknad med sina datjejust modeller. Men Tuna är helt och hållet Seikos och har Tunan ett Grand Seiko verk , safirglas ,keramisk bezel och signerad krona så är den oslagbar. orup
 

Bilagor

  • 018.jpg
    018.jpg
    341.1 KB · Visningar: 386

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
orup skrev:
Jag tycker att det är en fjäder i hatten att Seiko har skapat Tuna modellerna, och det är därför Seiko spinner vidare på idén. Annars består Seiko av en massa modeller som andra klockmärken redan har på sin lista och som de är kända för att göra Som Marinmaster SBDX 001 som Rolex redan har intecknat med sin Submariner modell och Grand Seiko som också Rolex har intecknad med sina datjejust modeller. Men Tuna är helt och hållet Seikos och har Tunan ett Grand Seiko verk , safirglas ,keramisk bezel och signerad krona så är den oslagbar. orup
Inte för att vara sådan.. Men varför dra in Rolex i tråden, SBDX001 är så mycket Seikodykare den bara kan bli designmässigt - bara att kolla in 6215, 6159 bland vintage och SKX007 hos moderna och sen vad jag vet så har inga Seikodykare keramisk vridning.. inte ens GS dykaren. Men jag kanske har fel angående SBDX011. Kan du hänvisa med någon källa att SBDX011 har keramisk vridning.?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ang klockan:
Självklart är det grymt med en SD Tuna!
Idén är cool, men jag hade hellre sett att man fortsatte gå åt tool-hållet.
Datumet har ju egentligen ingen funktion för professionella dykare ändå, så den hade jag hellre sluppit. Gillar inte heller placeringen. Känns alldeles för hipster.
Monstervisarna gillar jag inte heller och inte heller lume-markeringen kl 12.
Jag hade hellre sett att de behållt den äldre designen och tog bort datumet, samt eventuellt tweakat klockan lite med stålfärgade kanter rund lumen.

Ang vridringen: Det är ju många modeller som keramisk vridring och om denna har det (vilket det inte ser ut som) så kan man ju knappast klandra Seiko för att sno ett bra material.
 
yonsson skrev:
Ang klockan:
Självklart är det grymt med en SD Tuna!
Idén är cool, men jag hade hellre sett att man fortsatte gå åt tool-hållet.
Datumet har ju egentligen ingen funktion för professionella dykare ändå, så den hade jag hellre sluppit. Gillar inte heller placeringen. Känns alldeles för hipster.
Monstervisarna gillar jag inte heller och inte heller lume-markeringen kl 12.
Jag hade hellre sett att de behållt den äldre designen och tog bort datumet, samt eventuellt tweakat klockan lite med stålfärgade kanter rund lumen.

Ang vridringen: Det är ju många modeller som keramisk vridring och om denna har det (vilket det inte ser ut som) så kan man ju knappast klandra Seiko för att sno ett bra material.

Man kan typ säga att du inte gllade något på den mer än idén ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Ang vridringen: Det är ju många modeller som keramisk vridring och om denna har det (vilket det inte ser ut som) så kan man ju knappast klandra Seiko för att sno ett bra material.
Vilka dykarmodeller har keramisk vridkrans från Seiko? Nu känner jag mig smått förvirrad. Eller ni kanske menar själva höljet runt bezelen, den är keramisk däremot har jag för mig.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
80talisten skrev:
yonsson skrev:
Ang vridringen: Det är ju många modeller som keramisk vridring och om denna har det (vilket det inte ser ut som) så kan man ju knappast klandra Seiko för att sno ett bra material.
Vilka dykarmodeller har keramisk vridkrans från Seiko? Nu känner jag mig smått förvirrad. Eller ni kanske menar själva höljet runt bezelen, den är keramisk däremot har jag för mig.

Shrouden på SBDB008 är titan, då keramik anses spricka för lätt .
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Molle skrev:
80talisten skrev:
yonsson skrev:
Ang vridringen: Det är ju många modeller som keramisk vridring och om denna har det (vilket det inte ser ut som) så kan man ju knappast klandra Seiko för att sno ett bra material.
Vilka dykarmodeller har keramisk vridkrans från Seiko? Nu känner jag mig smått förvirrad. Eller ni kanske menar själva höljet runt bezelen, den är keramisk däremot har jag för mig.

Shrouden på SBDB008 är titan, då keramik anses spricka för lätt .
Molle du som är riktigt duktig på Seiko, finns det Seikodykare som använder keramisk bezel? Vad jag vet använder sig inte Seiko av det på någon modell.
 

orup

Omega
Jag fick den uppgiften från någon att sbdx 011 skulle ha ett keramisk bezelring men jag kan ha fel.
Men mitt inlägg handlade mera om att Tunan var Seikos egen design vilket man måste ge dem kredit för.
orup
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
orup skrev:
Jag fick den uppgiften från någon att sbdx 011 skulle ha ett keramisk bezelring men jag kan ha fel.
Men mitt inlägg handlade mera om att Tunan var Seikos egen design vilket man måste ge dem kredit för.
orup
Jag ber om ursäkt för min ton, var inte meningen att vara otrevlig. Jo visst är det så angående Tuna som du säger. Jag frågade Molle angående om keramiska vridningar till Molle, han kan det mesta om Seiko.. :)
 

orup

Omega
Den ultimata dykaren ska ha en quartz verk och då går inte caliber 7C46 av för hackor.
Det verket sitter i Seikos nyare Tuna modeller. Det är ett verk som är värd sin egen
tråd här på forumet :)
Men jag skulle vilja se safirglas på Seikos dykare. Det är det bästa
materialet för en dykare.
orup
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    67.1 KB · Visningar: 238

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
80talisten skrev:
Molle skrev:
80talisten skrev:
yonsson skrev:
Ang vridringen: Det är ju många modeller som keramisk vridring och om denna har det (vilket det inte ser ut som) så kan man ju knappast klandra Seiko för att sno ett bra material.
Vilka dykarmodeller har keramisk vridkrans från Seiko? Nu känner jag mig smått förvirrad. Eller ni kanske menar själva höljet runt bezelen, den är keramisk däremot har jag för mig.

Shrouden på SBDB008 är titan, då keramik anses spricka för lätt .
Molle du som är riktigt duktig på Seiko, finns det Seikodykare som använder keramisk bezel? Vad jag vet använder sig inte Seiko av det på någon modell.

Vad jag vet så har du helt rätt där. Jag vet ingen modell som har keramiskt inlägg. GMT:n SBGE001 (ingen dykare dock 200m) har ju däremot safirinlägg.
 

orup

Omega
Ska Seiko hänga med de stora elefanterna så gäller det att hänga med på materialsidan också. Som det är nu så är Seikos billigare materialval deras Akilleshäl . De har börjat att sätta in safirglas på sina dyra dykare och det är positivt :) orup
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Molle skrev:
80talisten skrev:
Molle skrev:
80talisten skrev:
yonsson skrev:
Ang vridringen: Det är ju många modeller som keramisk vridring och om denna har det (vilket det inte ser ut som) så kan man ju knappast klandra Seiko för att sno ett bra material.
Vilka dykarmodeller har keramisk vridkrans från Seiko? Nu känner jag mig smått förvirrad. Eller ni kanske menar själva höljet runt bezelen, den är keramisk däremot har jag för mig.

Shrouden på SBDB008 är titan, då keramik anses spricka för lätt .
Molle du som är riktigt duktig på Seiko, finns det Seikodykare som använder keramisk bezel? Vad jag vet använder sig inte Seiko av det på någon modell.

Vad jag vet så har du helt rätt där. Jag vet ingen modell som har keramiskt inlägg. GMT:n SBGE001 (ingen dykare dock 200m) har ju däremot safirinlägg.
Tack, då har man inte tappat sitt ansikte då :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det känns som om jag blivit missförstådd här, så jag får väl förtydliga.
Jag vet inte ens varför vi diskuterar vridringen så i detalj, men vad jag sa angående att låna saker utifrån vad andra märken använder var:

Ang vridringen: Det är ju många modeller som (har) keramisk vridring och om denna har det (vilket det inte ser ut som) så kan man ju knappast klandra Seiko för att sno ett bra material.

Man kan alltså inte klandra Seiko för OM de använder keramisk vridring på FRAMTIDA modeller. Jag har aldrig sagt att Seiko använder keramiska vridringar, eller keramiska vridringsinlägg.
 
Topp