• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Loppisfynd

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Som novis i Seikovärlden smyger jag in i Kobra Kai med dagens "fynd".
Hoppas ni har överseende med mina eventuellt korkade frågor.
Bezeln saknas, glaset är rejält repigt men i övrigt verkar den ok.
Skön stabil känsla i den skruvade kronan. Bättre än min Glycine och nästan i klass med Oris Aquis.
Tacksam om någon har information/kommentarer till denna.
Vilken ref? Jag hittar en del liknande varianter på nätet, dock flest utan SQ logga på tavlan.
Var hittar man korrekt bezel?
Ser batteriet är byt 84. Klocken är från januari 79 om jag tolkar serienumret korrekt?
P1050396.JPG
P1050398.JPG
P1050400.JPG
P1050402.JPG
P1050403.JPG
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
7548or är fantastiska klockor. Din är sq modellen gjord för marknaden utanför Japan.

Köp nytt glas hos Spencer Klein på eBay och försök hitta en original bezel så kommer den se betydligt fräschare ut.

Här är min från 81. Denna var en JDM modell vilket du ser på dagfönstret samt texten water 150m resist istället för den du har.
5B1BADF9-FE15-4268-BD10-5B66BC416970.JPG
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Förhoppningsvis bytt batteri sen 84 :). Trevlig klocka . En bezel är inte lätt . Köp en schysst 7002 med hyfsad bezel och insert . Lär behöva den lilla kulan till clicken för bezeln oxå .
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Hittade inte rätt batteri hemma, så det blir batteriinköp i morgon. Förhoppningsvis går den igång då.
En rejäl rengöring på det så lär den sitta på armen under morgondagen.
Tycker i och för sig om att det ser ut som den varit med om mycket så den får vara "orenoverad" ett tag. Någons riktiga beater måste den ha varit.
Dock ser den hyfsad fräsch ut på insidan så det finns hopp...
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Tycker det är ett rätt ovanligt fynd här i Sverige, dessutom på en loppis! Skulle den behöva omfattande service i form av byta ut delar så har jag det eventuellt hemma om jag inte sålt bort det senare.

Går den inte igång direkt när du satt i batteriet så kan du låta den stå över natten eller längre, har du tur har den börjat ticka när du tittar till den.

Kan även tycka att den ser frän ut som den är. Enda nackdelen är väl att spännringen som är pressat in runt glaset kan vara lite känslig (har jag för mig att jag hört), särskilt om den sitter oskyddat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker det är ett rätt ovanligt fynd här i Sverige, dessutom på en loppis! Skulle den behöva omfattande service i form av byta ut delar så har jag det eventuellt hemma om jag inte sålt bort det senare.

Går den inte igång direkt när du satt i batteriet så kan du låta den stå över natten eller längre, har du tur har den börjat ticka när du tittar till den.

Kan även tycka att den ser frän ut som den är. Enda nackdelen är väl att spännringen som är pressat in runt glaset kan vara lite känslig (har jag för mig att jag hört), särskilt om den sitter oskyddat.
Vridringen finns ju delvis för att skydda glaset, därför man har glasring på de klockor som inte har vridring. Så är ju bara att börja leta tycker jag, behöver inte bli dyrt men man får jaga lite.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Tack för alla goda råd och erbjudande om delar så långt.
Kobra Kai levererar!
Har så långt beställd en billig vridring på Ebay för att ha något under tiden man letar mera korrekta delar i fall jag vill försöka återställa den till så nära originalskick som möjligt. I övrigt lämnar jag den orörd frånsätt att jag tänker byta glas.
"Min" urmakare byter gärna men får inte fatt på glas nu under sommaren.
Någon som vet lämplig nätsida att köpa på?
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Har nu fått hem glas och bezel.
Bezeln snurrar dock (som förväntat) hejvilt...
Ser någon skriver om en liten "kula" för att hålla den stabil och få den att klicka, men på andra bilder ser jag en extra ring som ligger under vridringen. Någon som vet vad som är korrekt på denna modellen...
Exempelbild med extra ring under..
Seiko Bezel.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har nu fått hem glas och bezel.
Bezeln snurrar dock (som förväntat) hejvilt...
Ser någon skriver om en liten "kula" för att hålla den stabil och få den att klicka, men på andra bilder ser jag en extra ring som ligger under vridringen. Någon som vet vad som är korrekt på denna modellen...
Exempelbild med extra ring under..
Seiko Bezel.jpg
Fel typ av bezel på den bilden.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Har nu fått hem glas och bezel.
Bezeln snurrar dock (som förväntat) hejvilt...
Ser någon skriver om en liten "kula" för att hålla den stabil och få den att klicka, men på andra bilder ser jag en extra ring som ligger under vridringen. Någon som vet vad som är korrekt på denna modellen...
Exempelbild med extra ring under..
Seiko Bezel.jpg
Typ kl 1-2 ska det finnas ett litet hål (där bezeln ska sitta), där ska en kula sitta som gör att den klickar. Har du ingen packning i bezeln så kan det nog bli extra slirigt. Kan tänka mig att kulan är long gone iom att du fick den utan bezel.

Som yonsson säger så är det fel variant på bilden, är en senare variant du ser där.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Ok, Tackar för svar Yonsson/Ormet.

Bild på min bezel
Börjar fatta hur det är tänkt.
En liten metallkula i hålet skall hålla mot för varje "steg" på baksidan på bezeln.
Borde gå att hitta något som passar. Kanske finns någon spec på diameter om det är en kula?

P1050442.JPG
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Ok, Tackar för svar Yonsson/Ormet.

Bild på min bezel
Börjar fatta hur det är tänkt.
En liten metallkula i hålet skall hålla mot för varje "steg" på baksidan på bezeln.
Borde gå att hitta något som passar. Kanske finns någon spec på diameter om det är en kula?

P1050442.JPG
Ska nog inte vara helt omöjligt att fixa, @rogart-63 kanske har lite tips om var man kan hitta en ersättningskula?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du behöver fjäder också. Har hört att kulan och fjädern från en kulspetspenna hår att använda men jag har inte testat och jag tvivlar. Förutom att fjädern från en penna är för lång så är nog kulan för liten. Men testa går ju.
 

rogart-63

Patek
Ok, Tackar för svar Yonsson/Ormet.

Bild på min bezel
Börjar fatta hur det är tänkt.
En liten metallkula i hålet skall hålla mot för varje "steg" på baksidan på bezeln.
Borde gå att hitta något som passar. Kanske finns någon spec på diameter om det är en kula?

P1050442.JPG
Tycker man kan skönja fjädern i hålet. Så jag tror det räcker med en kula?
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Man får provat sitt tålamod...
Jag fick hem nytt glas från Klein vintage watch för några veckor sen. Klockan har sen dess varit hos min lokala urmakare som igår meddelade att glaset var för stort. Felköp av mig då...
Det gör att kula och fjäder för montering av bezel som rogart-63 mycket generöst skickade tillsammans med silikonfett och diverse packningar inte kan monteras.
Fortsättning följer...
 

rogart-63

Patek
Man får provat sitt tålamod...
Jag fick hem nytt glas från Klein vintage watch för några veckor sen. Klockan har sen dess varit hos min lokala urmakare som igår meddelade att glaset var för stort. Felköp av mig då...
Det gör att kula och fjäder för montering av bezel som rogart-63 mycket generöst skickade tillsammans med silikonfett och diverse packningar inte kan monteras.
Fortsättning följer...
Vad var det för Seiko du hade . Och vilket glas beställde du .
Visst var det en 7548 och glaset ett 320W34....
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Man får provat sitt tålamod...
Jag fick hem nytt glas från Klein vintage watch för några veckor sen. Klockan har sen dess varit hos min lokala urmakare som igår meddelade att glaset var för stort. Felköp av mig då...
Det gör att kula och fjäder för montering av bezel som rogart-63 mycket generöst skickade tillsammans med silikonfett och diverse packningar inte kan monteras.
Fortsättning följer...
Om det var glaset från det jag länkade en bit upp så ska det vara rätt. Får hoppas din uris ver hur den skall monteras? Annars måste ju Klein skickat fel eller att glaset är defekt
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Vad var det för Seiko du hade . Och vilket glas beställde du .
Visst var det en 7548 och glaset ett 320W34....

Om det var glaset från det jag länkade en bit upp så ska det vara rätt. Får hoppas din uris ver hur den skall monteras? Annars måste ju Klein skickat fel eller att glaset är defekt
Klockan är en 7548-7000
Jag har mailat med Klein som säger att det är rett glas. 320W34GA00
Uris la glaset upp och ner på klockan efter att ha plockat av det gamla (som sprack) och visade att det var lite för stort...
Jag står mitt i mellan och fattar inget :)
 

rogart-63

Patek
Klockan är en 7548-7000
Jag har mailat med Klein som säger att det är rett glas. 320W34GA00
Uris la glaset upp och ner på klockan efter att ha plockat av det gamla (som sprack) och visade att det var lite för stort...
Jag står mitt i mellan och fattar inget
Tog han bort glasringen som håller fast glaset. Du får skicka den till mig så ska jag byta glaset åt dig;)
 
Senast ändrad:
Topp