• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko M354 "Moonraker" - Omöjligt att byta batteri?

Hej!

Har nu lämnat in denna gamla goding till två ställen som inte lyckas få upp batteriluckan.
Sista stället sa att "gängorna måste vara helt sönder. Det är omöjligt att få upp den"

Jag ser att markeringen har flyttats från originalplaceringen, men den går alltså inte upp.

Blir verkligen ledsen då den har sentimentalt värde.

Vad kan jag göra?

Uppskattar verkligen råd.

20230721_194435.jpg

Hoppsan! Nån klant har återmonterat luckan fel.

Jag hade satt fast den i mitt stora skruvstycke på nåt säkert och skonsamt sätt. Sedan leta upp ett mynt eller liknande föremål som passar i spåret i luckan. Lite lagom press på myntet och en stor skiftnyckel att vrida med borde lösa problemet. Oftast behövs bara en rejäl hävstång.

@Boardgamer

Gummit eller o- ringen brukar gegga ihop på dessa. Men för att öppna ska pilarna vara emot varandra. Det går att komma in i klockan genom att ta bort hela locket. Som Scaramanga skrev ett lämpligt mynt brukar funka bättre än en skruvmejsel.

Nu har jag ingen aning om hur det lilla locket faktiskt sitter fast, men om du bringar på rejält med kraft när det är felmonterat hade jag varit rädd för att skada ev stopp som finns vid pilarna. Jag tänker att det gissningsvis finns små klackar som utgör vridstopp om man monterat locket rätt, som förmodligen skadas om man bara våldar på.

Går det att som Rogart säger, ta bort hela det stora locket hade jag gjort det istället, och sen när man kan se vad man gör, öppnat det lilla locket efteråt.

...men som sagt, detta är att betrakta som någon form av killgissning.

Tillbaka
Topp