• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Seiko Marinemaster 600 Spring Drive GMT, SBDB001

Borone

Cartier
2-Faktor
Pris
17000
Returpolicy
Enligt ök
Bilder Skickat
  1. Ja
Marinemaster 600.jpg
Seiko Marinemaster 600 med boxar och papper till ett riktigt VRAKPRIS!

Köpte denna på chans, väl medveten om att den antagligen inte skulle falla mig i smaken eftersom dykare normalt ”inte är min kopp te”, men priset var sjukt (!) bra och jag ville gärna testa en dinka med Spring Drive. Nu har jag testat och klockan får vandra vidare till någon som är mer inne på high-end dykarur.

Klockan är från december 2013. Inga stora skönhetsfel, men med spår av brukande, som sig bör på en titandykare. Okänd servicehistorik men urverket tickar på utan anmärkning, vridringen är distinkt och kronan gängar som den ska.

En fördel med den här modellen, jämfört med efterföljaren SBDB011, är att denna går att polera om man skulle vilja det. Det kan man tydligen inte göra med titan som är DiaShield-behandlat, enligt urisen på Klockmaster. Han berättade också att Grand Seikos dykare aldrig är behandlade med DiaShield av just den anledningen. Finns såklart både för- och nackdelar med det. I övrigt är det tydligen bara lumen som skiljer modellerna åt.

Lite fakta om SBDB001:
  • Cal: 5R66 Spring Drive - 24 juveler
  • Storlek: 45 mm
  • Höjd: 17.0mm
  • Material på case och band: Bright Titanium
  • Glas: Safir
  • Coating: Super clear coating
  • Precision från fabrik: +/-1 sekund per dag eller bättre - jag har själv mätt upp den till 0,3 spd.
  • Power reserve från fabrik: 72 timmar
  • Vattentäthet: 600m (skruvad krona)
  • Anti-magnetisk: Anti-magnetic (JIS1)
  • Vikt: 174g
  • Lume (visare och index): Lumibrite
  • Övrigt: dykarförlängning med snabbjustering

Är lite lat och länkar till föregående ägares annons, med fler bilder och mer information: https://klocksnack.se/threads/seiko-mm600-spring-drive.126172/

Säljs helst, men kan även tänka mig ett byte och då sätter jag bytesvärdet till 20k, vilket ändå verkar vara ett bra pris för den här modellen. Är just nu mest intresserad av byte mot annan kvalitetsklocka: max 40 mm, helst dressare, gärna ”clean” design från känt märke, även quartz av intresse.

Kan skickas och då står köparen för kostnaden och risken. Klockan finns i Stockholm om du föredrar f2f.

Obs! Bilden är fotad med kronan utdragen för att stoppa sekundvisaren som annars blir suddig på bild vid lång fotoexponering.
 

Bilagor

  • E7629608-A843-4EE0-BAFF-0EE16387DDDD.jpeg
    E7629608-A843-4EE0-BAFF-0EE16387DDDD.jpeg
    254.2 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:
Topp