• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko MM300, en tribute till 80talisten

Klockan har inget baklock, man får ta ut urverket framifrån. intressant tråd http://thewatchbloke.co.uk/2015/03/14/seiko-mm300/
Toppmatad. Precis som min Helson Sharkmaster 1000.
image.jpeg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För mig som inte har så bra koll på MM300 vad skiljer mellan de olika modellerna (sbdx001, 003 etc). Är det bara att högre löpnummer har smärre uppdateringar på urverk (vanliga förfiningar) och justeringar av visare etc eller är det större skillnader?
 

Bosse

Friends of KS
Ja happ, så kom den dagen (som kommer varje vinter) när snö kommer till västkusten, och helt planenligt så kollapser kollektiv trafiken, lastbilar kör fast eller i diket, flyg trafiken skall vi inte prata om, så whats new?, 017 fick tjänstgöra denna återkommande dag:

P1190617.jpg

(SBDX017 +snö)
//Bosse
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ser ut som en lättad del, men givetvis lättare delar ger mindre rörelsemängd i delen som rör sig, vilket bör öka precisionen då det blir kortare accelerationstider när delen skall börja röra sig och stanna. Samt mindre friktion vilket leder till minskat slitage.

Samt att det estetiskt är tilltalande i mitt tycke.

Check igen, tack att ni står ut med dumma frågor :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Knappast en dum fråga, det har varit exklusivt för GS tidigare. Fick se motsvarande grej i Schweiz, det tog upp till 8 timmar för deras maskin att göra en del.
image.jpeg
image.jpeg
Fast att alla moderna klockor med lite högre precision görs av såna maskiner idag är väl knappast en överraskning. Det här om hantverk etc är idag mer en myt än en sanning och hantverket sträcker sig till dekorationen av urverket.

Finns en anledning till att klockorna generellt har bättre precision idag än för 50 år sedan.
 
Topp