• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Mod-tråden.

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Hur många ggr kan man ta bort och sätta tillbaka bezeln på en SKX09 utan att slita ut grejerna? Har en tanke om att köpa en bezel m insert för att kunna byta utseende om jag får feeling, men det kanske är en sämst idé att byta för ofta?

Du behöver nog inte vara allt för orolig. Det är ju o-ringen som håller den på plats och står för friktionen. :)
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Ok, nästa fråga :) Bästa tips och trix på att ge min SKX009 lite fin patina? Gillar när de ser lagom använda ut. Gnuggade precis bort det värsta blinget från Jubileelänken och klockan m lite scotch n brite, vilken blev helt okej. Sett att folk bleker inserten i klorin eller blekmedel, sett nån som körde klockan i diskmaskinen, en annan som skakade runt länken i en påse sand :) Skulle gärna bleka inserten och få lite sköna patina på länken och klockan i samma veva utan att repa glaset i onödan. Nån som har nåt beprövat knep?
 

Mr_JN_71

Breitling
Det tog lite tid men hakade på trenden med flieger.

b-uhr2.jpg
 
Senast ändrad:

Bjooorn

Omega
Hej hej,
Ska byta ut 7s26 i min 007a till ett nh36. Hade tänkt lämna in den till en lokal urmakare, han kunde fixa det sa han. Men min fråga är, behöver jag köpa något mer än bara urverket? Kan man flytta över kronan etc från min 7s26a? Tänkte klicka hem en nh36 från cousinsUK.
Mvh
Björn
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Hej hej,
Ska byta ut 7s26 i min 007a till ett nh36. Hade tänkt lämna in den till en lokal urmakare, han kunde fixa det sa han. Men min fråga är, behöver jag köpa något mer än bara urverket? Kan man flytta över kronan etc från min 7s26a? Tänkte klicka hem en nh36 från cousinsUK.
Mvh
Björn

Eftersom det är en annan bom till NH/NE/4R etc än 7s26 och krona och bom är en enhet på bl.a SKX007 så behöver du en krona också. Bom kommer med verket. Man måste även flytta över distansringen från originalverket till det nya NH36 då den det kommer med är lägre än den som sitter original och urverket då inte blir fixerat i botten av boettlocket. Finns även speciella boettlock med inbyggd distans för ändamålet. :)
 

Bjooorn

Omega
Eftersom det är en annan bom till NH/NE/4R etc än 7s26 och krona och bom är en enhet på bl.a SKX007 så behöver du en krona också. Bom kommer med verket. Man måste även flytta över distansringen från originalverket till det nya NH36 då den det kommer med är lägre än den som sitter original och urverket då inte blir fixerat i botten av boettlocket. Finns även speciella boettlock med inbyggd distans för ändamålet. :)
Grymt, tack för all info! Då får jag köpa en krona också.
Min plan är att lämna in urverk och krona till min lokala uris så får han fixa ihop allt det där. Lite över min förmåga 🙂
 
Senast ändrad:

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Grymt, tack för all info! Då får jag köpa en krona också. Behöver man göra något mer med tanke på kronans placering på SKX är kl 4 och nh36 har kl 3?
Min plan är att lämna in urverk och krona till min lokala uris så får han fixa ihop allt det där. Lite över min förmåga, men vore kul att veta mer hur det ska gå till :)

Ja det har du rätt i, det är olika daghjul beroende på om kronan sitter kl.3 eller 4. Det är dock bara vara att flytta över det gamla. Dagskivan är kompatibel på samtliga generationer (A/B/C) 7s26 och de nya NH/4R. Däremot har datumhjulet ett annat reservdelsnummer på A och B gentemot C och de nya generationens urverk. Men det spelar ändå ingen roll för det är samma oberoende av kronplacering. 🙂👍
 

Bjooorn

Omega
Ja det har du rätt i, det är olika daghjul beroende på om kronan sitter kl.3 eller 4. Det är dock bara vara att flytta över det gamla. Dagskivan är kompatibel på samtliga generationer (A/B/C) 7s26 och de nya NH/4R. Däremot har datumhjulet ett annat reservdelsnummer på A och B gentemot C och de nya generationens urverk. Men det spelar ändå ingen roll för det är samma oberoende av kronplacering. 🙂👍
Okej, grymt! Tack för all hjälp!
Mvh
Björn
 

falten

Cartier
Tips på butik som går snabbt att beställa 3m tejp för bezel insert emot bezel för skx007, orkar inte beställa från us/HK med 5veckors leverans o tull...
 

Emfen

Breitling
Amazon.se är numera öppet och alla "de vanliga" verktygssatserna finns för 200-300 spänn där. Dagens stalltips!
 

Adamsson1

Breitling
Hi. I'm new here and just recently I've become a fan of Seiko:) Please, can you help me to find someone who would make a custom mod for me? I live in Stockholm.
I would love to have Hydro mod (+sapphire+ new SS shroud) of SEIKO SNE497P1. All comments are appreciated.
Thanks!!
 
Hej, vet inte om det är rätt men tänkte kolla om det är någon här som har ett insert till skx009/srpd helst röd/blå eller något annat kul liggande? 😊
 

Jazzkatten

Cartier
nu börjar jag närma mig i min jakt på den ultimata skx009:an. Senaste tillskottet, en keramisk & lumead bezel ifrån Long Island. I övrigt änsålänge
CT703 - SKX007 0020 Replacement Case With He Valve Polished/Brushed
CT101 - Top Hat Sapphire Crystal - SKX007+ - Blue AR


20201116_181544.jpg
20201116_182331.jpg



nästa steg är chapter ring och visare.
aba.PNG
 
Senast ändrad:

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
nu börjar jag närma mig i min jakt på den ultimata skx009:an. Senaste tillskottet, en keramisk & lumead bezel ifrån Long Island. I övrigt änsålänge
CT703 - SKX007 0020 Replacement Case With He Valve Polished/Brushed
CT101 - Top Hat Sapphire Crystal - SKX007+ - Blue AR


20201116_181544.jpg
20201116_182331.jpg



nästa steg är chapter ring och visare.
aba.PNG
Den är fin! Min jakt på den perfekta skx:en resulterade i klockan nedan. När den var klar låg den bara i klocklådan och skräpade så då fick det bli försäljning. Konstigt hur detta funkar... 🙃

20200709_155653.jpg
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Den är fin! Min jakt på den perfekta skx:en resulterade i klockan nedan. När den var klar låg den bara i klocklådan och skräpade så då fick det bli försäljning. Konstigt hur detta funkar... 🙃

20200709_155653.jpg

Haha, är la så att när jakten är slut så njuter man inte lika mycket av resultatet :)

Har beställt ett plexiglas till min Flightmaster, får se om det blir en hit eller bust ^^
 

Jazzkatten

Cartier
Det är därför man ska ha flera bollar på gång samtidigt. Jag har redan börjat fönstershoppa på nästa modell. Plus att jag snart har bytt tillräckligt med delar för att sätta ihop en original igen.

1605683908489.png
 
Topp