• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Monster länk-stift

Emil_G

f.k.a hastkista
Jag köpte en Seiko Monster här på forumet alldeles nyss, det följde med en länk samt alla länkbitar, men tyvärr så saknas länk-stiften.
Har någon lyckats ersätta dessa stift med något annat eller känner till vart man kan köpa ersättningsstift? Det sitter ju inte vanliga kläm-eller-skruv stift.
Seiko använder på dessa länkar, och säkert även på andra modeller, ett slags stift-och-krage system där stiftet förs genom från sena sidan av länken och kragen klämmer fast stiftet från andra sidan.
Tacksam för hjälp.
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Har inte koll på hur just den länken ser ut, men jag tror att klockmaster i globen kan hjälpa. De säljer seiko i hög och låg prisklass. Fick hjälp med min marinemaster där.
Lycka till.
Edit: Läste igen, lite mer noggrant, och det låter som liknade system som på marinemaster.
 

Oyster

Omega
Precis som @Vevaren nämner är nog Klockmaster bäst lämpad, då de i mitt fall (Klockmaster Solna C) hade reservdelar till dessa länkar (pins och collars). Det är för övrigt ett j*vla påhitt och ett helvete att sitta med :arghh:
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Precis som @Vevaren nämner är nog Klockmaster bäst lämpad, då de i mitt fall (Klockmaster Solna C) hade reservdelar till dessa länkar (pins och collars). Det är för övrigt ett j*vla påhitt och ett helvete att sitta med :arghh:

Förvisso är det lite för avancerat, men jag tycker att det var helt ok att arbeta med så fort man fattade hur det hängde ihop.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inga kragar på de stiften vad jag vet. Du använder väl ändå inte alla stift?
 

wotan

Rolex
Jag har bytt stift hos stjärnurmakarna på mitt monster. Enligt butik så var det samma stift som till en modeklocka som dom också säljer(Kommer inte ihåg om det var hilfiger eller gant ).
 

Emil_G

f.k.a hastkista
Jodå, dom använder det finfina stift-och-kragar systemet även på denna länk.
Jag mailade klockmaster globen och dom postade två stift. Dessa stift var av en lite annan modell, någon typ av universallösning som hade sektioner som man kunde bryta av för att anpassa längden. Det blev en liten grad vid brottet, men efter lite extra slipande/pillande och ett krokigt verktyg senare så sitter länken på plats.
@yonsson, tror faktiskt att två länkar är borta, vad jag kan minnas är denna länk väldigt lång.
 
Topp